Antwoord op surround/Dolby Digital vragen [Deel 9]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Arjan, 27 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mathijsjanzen

    mathijsjanzen Active Member

    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat is een goede, niet te dure geluidsinstallatie voor bij een xbox 360? max 200 euri...liefst cheaper.
     
  2. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Logitech Z5400 is the one for you :)

    Hoevaak heb ik dat gezegd in de laatste week? O-)
     
  3. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    Spaar door. Dan heb je meer bang for your buck.

    Trust me. :)
     
  4. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Very, very, very true. Voor een 2x zo hoog bedrag heb je een set die vele malen beter presteerd.

    Ik ga maybe dit weekend ff aan een startpost zitten...als dat mag. Die van nu gaat echt jaren terug.
     
  5. CylonNL

    CylonNL Active Member

    Berichten:
    833
    Leuk Bevonden:
    0
    Jij snotneus!

    Dat is Nostalgie! afblijven. :+


    Nee, Go ahead, wil desnoods wel helpen.
    Gaat lekker de laatste tijd, kweekvijver van audiodebielen. :b:

    Om nog even op wattages terug te komen, til daar niet te zwaar aan.
    Het gaat inderdaad om de voeding die je in je versterker hebt zitten. En zelfs dat zegt nog niet alles, het is een combinatie van factoren. Wattages wordt te pas en te onpas gebruikt door marketeers.
    Mijn Marantz pm7200 draait in klasse A @ 25w vele malen stabieler dan mijn denon op 80w. Of what about de buizen versterkertjes met 3w.
     
  6. 2005simoens

    2005simoens Active Member

    Berichten:
    423
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb eindelijk besloten dit setje te gaan halen ;) http://www.kieskeurig.nl/product/D90F9B26C61E6680C1257126003291D4.htm
    Hopelijk zal ik er tevreden mee zijn als ik de reviews zo lees zijn ze zeer positief :) en het zijn zijn satelliet speakers :D dus wil dat zeggen dat er niets van kabels verbonden is aan die speakers want dat satelliet begrijp ik nog niet zo goed :)
     
  7. Offtrack

    Offtrack ForzaGT :)

    Berichten:
    632
    Leuk Bevonden:
    6
    Volgens kieskeurig zit er geen digitale ingang op, dus voor je xbox is ie vrijwel waardeloos. En dat over geen draden was neem ik aan een grapje...
    Veel plezier met je aankoop!:thumbs:
     
  8. 2005simoens

    2005simoens Active Member

    Berichten:
    423
    Leuk Bevonden:
    0
    nee het is geen grapje :) maar die speakers daar moet een draad aan? op de site staat er 4x satteliet speakers dusjah weet ik veel :) , maar ik koop wel een kabeltje zodat ik wel aan de xbox kan aansluiten ;) als dat gaat :)

    Wat bedoelen ze dus eigenlijk met satelliet?
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2006
  9. SjoerdV NL

    SjoerdV NL Hardcore Poster?

    Berichten:
    2.135
    Leuk Bevonden:
    2
    Dat ze rondom je worden geplaatst (satteliet is een object dat rond een hemellichaam zweeft). Draadloze speakers moeten echter altijd nog van stroom worden voorzien, dus geheel draadloos is het niet. Ook kan je beter een andere set kopen die wel over een optische ingang beschikt, anders kan je niet over Dolby Digital en DTS beschikken.

    Mvg,

    Sjoerd
     
  10. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Geen digitale ingang...geen digitaal geluid, doodzonde voor je 360. En ik weet niet wat je er voor gaat betalen maar zelfs voor de laagste prijs kan je een tweedehands set krijgen met een goed geluid ;)
     
  11. NeoSoulStar

    NeoSoulStar Active Member

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb mn xbox optical aangesloten op een logitech Z5500 setje en werkt perfect, geluid bij sommige games zijn echt super
     
  12. Romius

    Romius Active Member

    Berichten:
    290
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja het zal geen draadloos systeem zijn, dus er moeten nog steeds draden naar de satellieten lopen.
    Maar je krijgt dus geen 5.1 geluid uit je Xbox hiermee. Ik zou deze dus absoluut niet aanschaffen.
     
  13. joostpolletje

    joostpolletje Active Member

    Berichten:
    1.393
    Leuk Bevonden:
    0
    vorm van de speakers..
    Lange cilinder vormige speakers!
     
  14. 2005simoens

    2005simoens Active Member

    Berichten:
    423
    Leuk Bevonden:
    0
    dus niet aanschaffen , oke ik heb het nog net niet besteld ;) merci jongens ;) anders had ik het wel gekocht :) dan zal ik nog wat verder moeten zoeken ;)

    Heel erg bedankt anders zat ik met een miskoop :)
     
  15. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    In de spoiler een BETA FAQ:

    please comments on additions and edits!

    ik zat nog te denken om bij elk type setje gewoon wat gerespecteerde merken richtprijzen te zetten. en sowieso plaatjes te maken van normale en gelijke grootte. Als iemand wil helpen met een mooi stukje tekst over het een en ander, of een verbetering. please....you are very welcome :) We hebben al genoeg leuke discussies gehad hiero, dus genoeg om over te tikken.

    360 SOUND FAQ beta…

    Omdat we soms enorm veel dezelfde vragen krijgen over geluidssetjes voor bij de console, is hier nu een FAQ (Frequently Asked Questions) opgesteld. Ben je nog helemaal n00b met audio en geluiddystemen, lees dan alsjeblieft eerst even dit gedeelte door. Mocht je daarna nog steeds met vragen zitten, dan zijn er in deze thread uiteraard genoeg mensen die je willen helpen. Ik begin eerst met het belangrijkste:

    VFFAQ (Very F*cking Frequently Asked Questions)

    ‘hallo ik ben jopie en ik heb een xbox ja die witte en ik wil heel mooi geluid met dat surround enzo wat moet ik kopen’

    Dankje Jopie. Hier kunnen we dus niets mee. Doe voordat je een vraag stelt eerst het nodige onderzoek (lees deze FAQ bijvoorbeeld even door). Wil je ons een vraag stellen, doe dat dan ook duidelijk, inclusief punten en komma’s. Nuttige info voor ons is bijvoorbeeld je budget, dan kunnen we je meteen als een stuk verder helpen.

    ‘is deze goed?’ - plaatje –

    We do not know that! 9 van de 10 keer is het een home cinema setje, en daar zijn er zo ongelofelijk veel van. Het geluid van deze setjes kennen wij niet, en kunnen hier dus geen oordeel over vellen. Wil je het weten? Ga dan naar de winkel waar ze hem hebben en ga luisteren. Audio is niet iets om voor te shoppen op internet. Tenzij het setje natuurlijk al een dergelijke reputatie heeft. Horen is kiezen.

    FAQ (Frequently Asked Questions)

    Wat is Dolby Digital?

    Dolby Digital is een techniek voor de weergave van digitale audio via zes kanalen. Hierbij treedt het surround sound-effect op. De luisteraar heeft het gevoel midden in de actie te staan.

    De zes kanalen zijn bij Dolby Digital als 5.1. gegroepeerd. De 5.1 staat voor de 5 geluidskanalen die 5 normale luisprekers aansturen (right front, center, left front, right rear en left rear) en 1 kanaal voor de subwoofer oftewel de LFE.

    De drie frontkanalen (left/centre/right) zorgen voor een zuivere weergave van de dialogen en de on-screen geluiden, terwijl de surroundkanalen (left surround/right surround) de toeschouwers omringen met geluid en de beleving intensiveren. Het LFE (Low-Frequency Effects) kanaal draagt bij aan een natuurgetrouwe beleving van explosies en andere geluidseffecten, die zowel gevoeld als gehoord kunnen worden, omdat lage tonen niet richtingsgevoelig zijn. Het menselijk oor hoort niet van welke kant de lage tonen komen, zodoende kan met 1 LFE-kanaal worden volstaan.

    De Xbox360 is ook in staat om Dolby Digital te produceren. Zo krijg het gevoel midden in de game te staan. Dingen die achter je gebeuren, hoor je ook achter je. Dit kan bij spellen een behoorlijk voordeel opleveren ten opzichte van je tegenstander die geen Dolby Digital heeft.

    Hoe krijg ik dan Dolby Digital?

    De 360 heeft een optische uitgang (Optical Out) om Dolby Digital geluid door te geven aan apparaten die dit ondersteunen. Deze optische uitgang bevind zich op de grote stekker die je in de 360 steekt aan de achterkant. Te zien op het rechter plaatje; het zwarte klepje:

    [​IMG]

    Het spreekt dus voor zich dat het setje waar je de 360 op aan wilt sluiten ook zo’n poort moet hebben. We hebben het hier dus over een optisch ingang (Optical In). Bovendien dient het setje over een Dolby Digital decoder te beschikken. Dit is het om het Dolby Digital signaal weer te vertalen naar een signaal wat naar elke speaker afzonderlijk gestuurd moet worden. Of een setje over Optische ingang en een Dolby Digital decoder beschikt, staat altijd duidelijk in de specificaties.

    De verschillende soorten en maten setjes worden later besproken in deze FAQ

    DUS: Je kunt dus niet ieder setje met 5 speakers en een subwoofer aansluiten op de 360 en Dolby Digital krijgen. De set moet een optische ingang hebben + een Dolby Digital decoder.

    Welke kabel heb ik dan nodig?

    Een Xbox360 kabel met optische uitgang natuurlijk. De kabel die bij de Premium 360 zit heeft een optische uitgang. Als je een Core 360 hebt, dan heb je een andere kabel nodig. Op de Advanced Scart, HD Component, en HD VGA zit een optische uitgang.
    Wat je dan ook nog nodig hebt voor de digitale geluidsoverdracht is een optische kabel, ook wel TOSlink genoemd. De kabel is opgebouwd uit glasvezel en stuurt signalen door met behulp van licht. Zo ziet een optische kabel of TOSlink eruit:

    [​IMG]

    Deze kabels zijn er in alle soorten, maten en kwaliteitsklassen en kunnen dus verschillen in uiterlijk. Je kunt ze herkennen aan de ietwat vierkante plug en meestal ronde kern in het midden. Deze optische kabels kun je bij haast elke elektronicazaak kopen, verspil dus geen geld met een internetbestelling.

    Wat voor setjes zijn er dan allemaal?

    Ze zijn eigenlijk te onderscheiden in 3 soorten. Wat jij nodig hebt ligt gewoon aan je budget en wat je met de set wil gaan doen. Hieronder staan een aantal opties uitgelegd.

    1. Ik wil hem alleen gebruiken op de console.

    Denk dat aan een los setje van Logitech of Creative. Let erop dat hij dus over een optische ingang beschikt en een Dolby Digital decoder. Deze setjes hebben vaak een enorme prijs/kwaliteit verhouding, en zijn gewoon de goedkoopste manier op aan goede Dolby Digital te komen. Hieronder een als twee hele goede voorbeeldjes, de Logitech Z5400 en Z5500:

    [​IMG] [​IMG]

    Van deze setjes zijn er niet zo heel veel, wij kunnen dus wel zeggen dat deze allemaal wel redelijk safe zijn om te kopen. Je bent verzekerd van een goede Dolby Digital sound.

    2. Ik wil een mooi home theater setje met dvdspeler.

    Daar zijn de gewone home theaters setjes voor. Meestal een redelijk mooi design, alles-in-een set. Je hebt hier in 1x een heel home theater te pakken van redelijk goede kwaliteit. Jullie kennen allemaal de Sony en Philips setjes wel:

    [​IMG]

    Van deze setjes zijn er zo ongelofelijk veel. Wij kunnen daarom geen oordeel vellen over deze setjes specifiek. De prestaties verschillen ook heel erg per setje. Wil je zo’n setje aanschaffen, ga dan gewoon kijken, luisteren en vergelijken in de winkel.

    Het nadeel van zo’n complete set is dat je niet kan upgraden, naar bijvoorbeeld een betere subwoofer. De onderdelen zijn allemaal op elkaar afgestemd en zitten meestal ook zo in elkaar dat er niks te veranderen valt. En dat is waar de volgende soort setjes binnenkomt.

    3. Ik heb een redelijk budget en wil gewoon vette Dolby Digital sound.

    Voor jou is het duidelijk. Jij gaat voor de losse receiver en speakers. Dit zijn hoge kwaliteit onderdelen die gewoon voor top prestaties zorgen. Je kunt natuurlijk zo veel gaan als je wilt, omdat kunt blijven upgraden. Uitgekeken op je speakers? Geen probleem, zoek nieuwe uit en sluit ze aan op je receiver. Deze setjes vind je bij de grotere en betere elektronicazaken, meestal in een apart HiFi hok of luisterruimte. Een voorbeeld van een mooie receiver met losse dvd-speler en leuke boxenset staat hieronder:

    [​IMG]

    Maar het kan er bijvoorbeeld ook zo uitzien later :D

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2006
  16. Smok3y

    Smok3y Dark Souls!

    Berichten:
    3.670
    Leuk Bevonden:
    277
    Netjes gedaan mike,ziet er goed uit!:thumbs:
    Lekker duidelijk en overzichtelijk (ook mede dankzij de foto,s)

    vffaq=hahaha
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2006
  17. 2005simoens

    2005simoens Active Member

    Berichten:
    423
    Leuk Bevonden:
    0
    dit zijn echt heel wat antwoorden op de vragen die ik nog niet goed begreep , hartelijk dank dynamike ;)
     
  18. SjoerdV NL

    SjoerdV NL Hardcore Poster?

    Berichten:
    2.135
    Leuk Bevonden:
    2
    Goeie Mike, stuur maar wat door als je ergens hulp mee nodig hebt.
     
  19. double u 2

    double u 2 Active Member

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    0
    joo. thanks voor de reacties. ik zal zometeen de set even ophalen. alleen ik ga eerst mn kamer dit weekend even verbouwen. dus ik denk dat ik de apparatuur eerst even in de dozen laat. als ik dat volhoudt:) misschien gewoon even proberen.:) dan ga ik begin volgende week de boel aansluiten en dan maak ik dan wel ff wat kiekjes!! als het niet wil met aansluiten dump ik hier mn problemen wel even op het forum. komt altijd goed. \o/ vraag me alleen wel af of de standaard speakerkabel goed genoeg is?? het zal er niks voor niks bij zitten maar toch? ik probeer deze eerst wel even. als ik het niet goed genoeg vind kan ik altijd nog nieuwe halen. maar ja. ik ben weg. beste
     
  20. joostpolletje

    joostpolletje Active Member

    Berichten:
    1.393
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat wel het gevolg van de FAQ is, Iedereen koopt de SCS 200.5 terwijl er voor het budget ook nog wel mooiers us te vinden.

    @double2u
    Knap als je volhoudt zonder uitpakken!!
    Jammer dat je weg bent, ik had je 2,5 mm Vivanco draad aangeraden. 10meter 25euro.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina