Xbox 360 vs. Playstation 3 vs. Nintendo Wii [deel 9]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Fardo, 22 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JeePee

JeePee Guest

De PS3 is uitverkocht hè. Slechte of goede launch line up, hij is uitverkocht.

2. Kenman

Kenman psn: oneshot1tkill

Leuk Bevonden:
    2
    Je hebt gelijk, misschien dat we over een paar maanden kunnen kijken hoe ze er voorstaan.

3. MrX

MrX Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Door Boris van Gamekings op Hyves gezet:

Het gonst de laatste tijd weer van de geruchten omtrent de aanstaande Europese lancering van de PlayStation 3. Normaal gesproken doen we niet veel met dit soort info maar in dit geval is het interessant omdat er zo’n enorm gat zit tussen het officiële verhaal dat we van Sony horen en de geruchten die de ronde doen in de Gamesindustrie. Even een kort overzicht.

Sony laat begin september 2006 via de marketing afdeling weten dat de lancering van de PlayStation 3 in Europa is uitgesteld tot maart 2007.

Phill Harrison, head of world wide studio’s en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle Sony first party titels laat onlangs weten dat hij geen definitieve uitspraken kan doen over een eventuele launch van de PlayStation 3 in Maart.

David Reeves, president Sony Computer Entertainment Europe, laat in een persbericht weten dat de lancering nog steeds staat voor maart 2007.

Het Engelse Computer & Video Games laat weten dat het van een bron heeft vernomen dat de lancering van de PlayStation 3 in Europa waarschijnlijk wordt doorgeschoven naar september.

De marketing afdeling van Sony benelux benadrukte (lichtelijk geiriteerd)deze week dat de PlayStation 3 in Maart zal uitkomen.

Wij deden de afgelopen week navraag bij enkele grote partijen die allen niet bij naam genoemd willen worden. Een insider bij een grote winkelketen heeft laten weten dat intern al wordt ingezet op september. Dit naar aanleiding van de eerder genoemde geruchten en een bericht vanuit Sony dat zou bevestigen dat de launch inderdaad waarschijnlijk niet in maart zal plaatsvinden.

Via een buitenlands contact bij een grote publisher, kregen we te horen dat een AAA titel die op dit ogenblik voor de PlayStation 3 in productie is, wordt uitgesteld naar september 2007. We weten om welke titel het gaat maar kunnen daar nu officieel hier nog niets over zeggen. Je kunt er vanuit gaan dat op hoog niveau developers door Sony op de hoogte worden gehouden van dergelijke plannen.

WAT VOOR PROBLEMEN ZIJN ER DAN VOOR SONY?

THEORIE 1: HET OFFICIELE VERHAAL
    Om te beginnen is er het officiële verhaal van Sony dat er een tekort is aan blauwe diodes. Dat zijn onderdelen van de Blu Ray laser waarmee de PS3 is uitgerust. Het is waar dat de Blu Ray speler voor een boel problemen zorgt maar het is niet waarschijnlijk dat een bedrijf dat 40 jaar lang ervaring heeft met het opzetten van productielijnen voor consumenten elektronica dit niet heeft zien aankomen. Wel doen er geruchten de ronde dat er een knallende ruzie is geweest tussen Sony Computer Entertainment (games) aan de ene kant en Sony Consumer Electronics (TV’s enzo) en Columbia Pictures (de film afdeling van Sony) aan de andere kant. De inzet was het nieuwe HD DVD formaat BluRay. Sony Computer Entertainment vond dat de BluRay Speler de PS3 te duur zou maken en geloofde niet in de noodzaak van het formaat. De andere twee afdelingen zagen de PS3 als een mooi paard van troje om de consument te voorzien van een BluRay speler en zodoende een monopolie positie te creëren in de lucratieve HD DVD markt. Overigens wordt zoiets natuurlijk nooit bevestigd door Sony zelf.
    Mijn Mening: Het extreem chagrijnige gedrag van Sony Computer Entertainment topman Ken Kutaragi tijdens de afgelopen Tokyo Game Show zou geïnterpreteerd kunnen worden als een bevestiging van het bovengenoemde conflict. Het wegpromoveren van Kutaragi een paar maanden later mag gezien worden als een teken dat hij het conflict heeft verloren.

THEORIE 2: DE WERELDWIJDE LAUNCH
    de wereldwijde launch heeft zo ontzettend veel van Sony’s beperkte productie capaciteit opgeslokt dat de verwachting is dat de winkels in Japan en Amerika pas eind 2007 genoeg PS3’s op voorraad hebben. De kans dat je zomaar een winkel in Amerika kunt binnen wandelen en een PS3 kunt kopen is de eerst komende 12 maanden nog niet erg groot. Sony realiseert zich de schade aan het imago en besluit eerst de tekorten op de Japanse en Amerikaanse markten weg te werken voordat een Europese lancering aan bod komt.
    Mijn Mening: Hoewel de bovenstaande situatie zonder twijfel bestaat, zie ik Sony er voor aan om een klein aantal PS3’s in Europa uit te brengen en de Europeanen vervolgens nog een jaar te laten wachten. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat tekorten in Japan en Amerika Sony er van zouden weerhouden om de PS3 op kleine schaal in Europa te lanceren. Een zogeheten soft launch.

THEORIE 3: ONLINE
    Sony zou grote problemen hebben om het online PS3 systeem goed te laten draaien in Europa. Alle Europese landen zijn anders en de grote partijen die in Duitsland de internet toegang regelen bestaan niet eens in Frankrijk. Tel daarbij op dat het betalingsverkeer in Europa vele malen ingewikkelder is dan in Amerika en Japan en je begrijpt dat het hele micro payments systeem van Sony in gevaar komt.
    Mijn Mening: Microsoft heeft het slim gespeeld door te kiezen voor een systeem waarbij virtueel geld (gamerspoints) worden geintroduceerd. Het is typisch voor Sony dat ze nooit aan Europa hebben gedacht en aan de verschillende BTW systemen die wij hier hanteren. Apple heeft in Europa grote problemen gehad met het introduceren van I-tunes om precies dezelfde reden. Als de PlayStation 3 in maart gelanceerd wordt zonder online ondersteuning of zonder het micro-payments systeem kun je er gerust van uitgaan dat dit de oorzaak is.

CONCLUSIE
    Het zou mij helemaal niets verbazen als de lancering van de PS3 zou worden uitgesteld naar September 2007. Sony heeft al eerder bewezen dat het in staat is om haar marketing afdeling A te laten zeggen terwijl de rest van het bedrijf zich voorbereid op scenario B. De vraag is alleen waarom dit allemaal gebeurt? Zijn het de aandeelhouders die een zoveelste teleurstelling te slikken krijgen als blijkt dat de PS3 niet meer dit fiscale jaar uitkomt en de Europese marketing miljoenen dus min of meer zijn weggegooid? Het lijkt voor de hand te liggen maar ik vraag me dan af of Sony niet bang is voor de schade aan haar imago want die is op een gegeven moment natuurlijk niet meer te overzien. En ook daar zullen de aandeelhouders niet blij van worden. Als ik me daar zelfs zorgen over maak dan moeten ze bij PlayStation toch helemaal gek worden? Bovendien is het onwaarschijnlijk dat BluRay al deze ellende waard is. De trend is dat consumenten (net als met muziek) op zoek gaan naar online oplossingen om HD flms te bekijken. Waarom zou je nog een (BluRay) DVD van 30 euro kopen als je de film legaal voor 6 euro kunt downloaden en via je console in HD kunt afspelen op je HD TV?

Ik heb het vermoeden dat Sony het spoor bijster is. Als de PS3 daadwerkelijk in September wordt uitgebracht dan is de schade niet te overzien. De achterstand op de Xbox 360 is dan maarliefst twee jaar en de 360 zal dan waarschijnlijk voor 429 bij de Media Markt liggen terwijl de PS3 nog gewoon 600 Euro kost. Daarnaast zal de consument terecht zijn vragen stellen bij de kwaliteit van de meeste launchgames die dan al een jaar oud zijn…..

4. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Als Sony wederom uit gaat stellen, wat ik zelf al vermoede, dan snijden ze zichzelf wederom knap in de vingers.
    Bij hoog en laag vasthouden aan onmogelijke release data lijkt een trend te worden daar...

Erg jammer. Maar toch twijfel ik er niet aan dat ik een PS3 zal kopen.
    Het is alleen de vraag wanneer. De 'harde kern' van fans die Sony heeft, zal ondanks alles toch wel een PS3 kopen.

5. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Toch wel een interessant stuk om te lezen. Als dat waar zou zijn........

6. Xwon

Xwon het is wat het is.

Leuk Bevonden:
    1

Waar rook is is vuur en als je alle rookjes van de laatste 2 jaar bij elkaar optelt (Plasticman NL waar ben je??) dan kun je deze conclusie inderdaad zo doortrekken....

Ik geloof tegenwoordig meer de "waar rook is is vuur" verhalen dan de verhalen van Sony....
    Als iemand mij 2 dingen kan noemen waar Sony zich aan heeft gehouden dan krijgt die gene van mij deze smily :b:

;)

7. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Die heeft een tijdje geleden een ban gekregen voor zijn ziekelijk irritante fanboy gedrag. Toen hij daarna onder een kloon account terugkwam heeft hij een perma ban gekregen.

8. Xwon

Xwon het is wat het is.

Leuk Bevonden:
    1
    Ah, jammer... Hij kon zich af en toe nogal aanvallend opstellen inderdaad maar als je kijkt naar wat hij zei....
    Heel veel punten die hij aanhaalde zijn toch uitgekomen....

Ik wens Sony niet de afgrond in zoals hij dat deed maar ik heb ook helemaal niks met de manier waarop ze met hun fans en aanhang omgaan.

Jammer dat Plasticman niet meer kan reageren want van mij had ie een schouder klopje gekregen over zn "vooruit ziende blik" (niet voor zn manier hoe ie het bracht ;) )

9. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hehe oke dan, ik snap het :)

10. mortalexe_29

mortalexe_29 fun !

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm moeilijker dan ik dacht inderdaad,
    Alles wat met de ps3 te maken heeft lijkt niet helemaal te kloppen zoals sony het zelf vertelde.

- de filmpjes bij de E3 2005

- De controler (toch knap dat de banaan bekend is onder gamers terwijl die nooit geproduceerd is.)

- De release date. Ook die in japan / U.S. is een half jaar uitgesteld.

- Exclusieve tietels, ze worden één voor één weg geplukt.

- Eerst zeggen dat 2 pakketen aanbieden slecht is van microsoft en het dan zelf ook doen....

- Enorm schreeuwen dat de PS3 de volle 1080P gaat suporten en dan geldt het eigenlijk alleen voor een paar games die nog wat capaciteit overlaten.

- Volle backwars compatibility, sommige games doen het niet en de rest ziet er slechter uit dan dan op de originele console.

Naja, ik heb er nog steeds wel vertrouwen in dat de PS3 een krachtige console wordt met een paar echt top games. Maar de goede marktspositie zal toch behoorlijk kelderen.

11. harry potter

harry potter Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De enige twee zaken waar sony zich aan gehouden heeft zijn. 1 de spelen zouden het zelfde kosten als op de de ps2 of xbox namelijk 59.95 / 69.95 wat het geval is. En 2 de ps3 heeft een verwisselbare harde schijf wat ook het geval is. Alleen vind ik dat omwisselen nogal stom gaat je moet namelijk de harde schijf er uit schroeven met een schroevendraaier terwijl het bij de xbox 360 klik en klaar is.

12. Meneer Stefan

Meneer Stefan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Lol, mogen ze wel een schroevedraaiertje bijleveren, PS3 goes Eigen huis & tuin 8)

13. EgYoWns

EgYoWns 7

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind die zwarte PS3 niet echt mooi, doe mij maar die zilveren.

14. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    MGS4 voorlopig nog niet naar de 360:

15. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ja, ik zou het niet zo hebben gezegd als ik ps3 exclusief zou blijven. "At this time" toont wel aan dat erover gedacht wordt.

16. 360man

360man Active Member

Leuk Bevonden:
    46
    Alle mgs' zijn toch naar andere platformen gegaan? Zal ook wel met mgs4 gaan gebeuren. Alleen pas veel later na de launch op de ps3. Ik schat ongeveer een jaar.

17. Renegade Master

Renegade Master Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    daar zat ik dus ook al aan te denken. en centjes blijven centjes, dus ze zijn gek als ze t niet doen...

18. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    MGS3 is nog steeds PS2 exclusief.

19. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Met de wii gamen kan gevaarlijk zijn , zie het linkje maar , van gebroken polsbandjes en stukke controllers, om over de tv's en de ramen nog maar te zwijgen....en de blauwe ogen....

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_329124.html?wt.bron=hlnDossierTeaser

Edit: volgens de gewone krant van vandaag zou het momenteel al om ongeveer 319.000 polsbandjes gaan die ze moeten vervangen.

Laatst bewerkt: 20 dec 2006
  20. tasso

tasso de gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Heb de wii nu een poosje en kan alleen maar zeggen dat het een geweldig aparaat is.
    Zelda is echt zoals gebruikelijk weer brilljant.
    Alleen ik moet wel heel eerlijk zeggen dat het niet een console is die je heel lang achter elkaar gaat spelen (met uitzondering van zelda).
    Redsteel,banana blitz en rayman leuk voor heel even maar dan houd het ook op.
    In het begin vond ik de wii vele malen leuker dan de 360 en heb meer plezier beleeft aan wii sports dan welke 360 game dan ook.
    Maar als je het eenmaal gezien hebt is de lol er snel af, en zo ook in mijn geval.
    Op de 360 speel je rainbow six, splintercel en bv gears of war lange tijd achter elkaar en dat is met de wii niet zo.
    De besturing van de wii is wel weer heel goed het is even wennen maar als je gewend bent wil je geen controller meer.
    De 360 hoeft zich echt geen zorgen te maken dat de wii de 360 gaat verslaan.
    Maar een 360 met de besturing van de wii zou een natte droom zijn voor me.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina