1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gamen in Surround/Dolby Digital [Deel 10]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door dynamike, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Gamen in surround!
    Voormalig: Antwoord op surround/Dolby Digital vragen
    Deel 1
    Deel 2
    Deel 3
    Deel 4
    Deel 5
    Deel 6
    Deel 7
    Deel 8
    Deel 9

    Welkom in de thread waarin je alles te weten kunt komen over Gamen in Surround. Gamen in Surround is een enorme toevoeging aan je game ervaring, en zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Daarom is er in deze startpost een FAQ op gesteld, waartoe we mensen die nog niet zoveel van dit onderwerp afweten, gemakkelijk kunnen informeren over dit onderwerp.

    Omdat we soms enorm veel dezelfde vragen krijgen over geluidssetjes voor bij de console, is hier nu een FAQ (Frequently Asked Questions) opgesteld. Ben je nog helemaal n00b met audio en geluiddystemen, lees dan alsjeblieft eerst even dit gedeelte door. Mocht je daarna nog steeds met vragen zitten, dan zijn er in deze thread uiteraard genoeg mensen die je willen helpen.

    De vragen die het meest gesteld worden in de andere delen en dus onderstaand beantwoord worden zijn:

    - Wat is Dolby Digital?
    - Hoe krijg ik dan Dolby Digital?
    - Welke kabel(s) heb ik dan nodig?
    - Wat voor setjes zijn er dan allemaal?



    ----------------------------------------


    VFFAQ (Very F*cking Frequently Asked Questions)

    ‘hallo ik ben jopie en ik heb een xbox ja die witte en ik wil heel mooi geluid met dat surround enzo wat moet ik kopen’

    Dankje Jopie. Hier kunnen we dus niets mee. Doe voordat je een vraag stelt eerst het nodige onderzoek (lees deze FAQ bijvoorbeeld even door). Wil je ons een vraag stellen, doe dat dan ook duidelijk, inclusief punten en komma’s. Nuttige info voor ons is bijvoorbeeld je budget, dan kunnen we je meteen als een stuk verder helpen.

    ‘is deze goed?’ - plaatje –

    We do not know that! 9 van de 10 keer is het een home cinema setje, en daar zijn er zo ongelofelijk veel van. Het geluid van deze setjes kennen wij niet, en kunnen hier dus geen oordeel over vellen. Wil je het weten? Ga dan naar de winkel waar ze hem hebben en ga luisteren. Audio is niet iets om voor te shoppen op internet. Tenzij het setje natuurlijk al een dergelijke reputatie heeft. Horen is kiezen.

    'Wat kan ik allemaal kopen voor 100 euro...'

    Zien we er uit al een stapeltje papier met een kartonnen voor en achterkant? Nee, wij zijn geen productcatalogus. ZOEK en gij zult vinden. Door het zoeken zelf zul je al veel meer inzicht krijgen in wat er allemaal op de markt is, heel leerzaam. Vergelijkingswebsites als kieskeurig.nl en tweakers.net kunnen je daarbij goed helpen.

    'Hallo, ik wil mijn boxen aansluiten op mijn tv zodat ik in surround kan gamen. Wie helpt mij?'

    Jij snapt het ook niet helemaal. Lees jij eerst deze faq nog maar even door. Met name hoe je nou precies alles aanmoet sluiten. Ten tweede kunnen wij onmogelijk weten wat voor boxen, tv, en kabels jij hebt liggen. Dus kunnen we je ook niet verder helpen. Ten derde: Wie helpt mij? Het is geen postkantoor waar je nummertjes trekt. Heb je alsnog een vraag, stel hem dan DUIDELIJK!
    Vermeld zoveel mogelijk info betreffende het onderwerp. Dus bijvoorbeeld:

    - Merk
    - Typenummer
    - Aansluitingen
    - Info
    - Kabels
    - Foto's
    - Zoveel mogelijk als je kan vinden
    - Meer
    - Méér!
    ...


    ----------------------------------


    FAQ (Frequently Asked Questions)


    Wat is Dolby Digital?

    Dolby Digital is een techniek voor de weergave van digitale audio via zes kanalen. Hierbij treedt het surround sound-effect op. De luisteraar heeft het gevoel midden in de actie te staan.

    De zes kanalen zijn bij Dolby Digital als 5.1. gegroepeerd. De 5.1 staat voor de 5 geluidskanalen die 5 normale luisprekers aansturen (right front, center, left front, right rear en left rear) en 1 kanaal voor de subwoofer oftewel de LFE.

    De drie frontkanalen (left/centre/right) zorgen voor een zuivere weergave van de dialogen en de on-screen geluiden, terwijl de surroundkanalen (left surround/right surround) de toeschouwers omringen met geluid en de beleving intensiveren. Het LFE (Low-Frequency Effects) kanaal draagt bij aan een natuurgetrouwe beleving van explosies en andere geluidseffecten, die zowel gevoeld als gehoord kunnen worden, omdat lage tonen niet richtingsgevoelig zijn. Het menselijk oor hoort niet van welke kant de lage tonen komen, zodoende kan met 1 LFE-kanaal worden volstaan.

    De Xbox360 is ook in staat om Dolby Digital te produceren. Zo krijg het gevoel midden in de game te staan. Dingen die achter je gebeuren, hoor je ook achter je. Dit kan bij spellen een behoorlijk voordeel opleveren ten opzichte van je tegenstander die geen Dolby Digital heeft.


    Hoe krijg ik dan Dolby Digital?

    De 360 heeft een optische uitgang (Optical Out) om Dolby Digital geluid door te geven aan apparaten die dit ondersteunen. Deze optische uitgang bevind zich op de grote stekker die je in de 360 steekt aan de achterkant. Te zien op het rechter plaatje; het zwarte klepje:

    [​IMG]

    Het spreekt dus voor zich dat het setje waar je de 360 op aan wilt sluiten ook zo’n poort moet hebben. We hebben het hier dus over een optisch ingang (Optical In). Bovendien dient het setje over een Dolby Digital decoder te beschikken. Dit is het om het Dolby Digital signaal weer te vertalen naar een signaal wat naar elke speaker afzonderlijk gestuurd moet worden. Of een setje over Optische ingang en een Dolby Digital decoder beschikt, staat altijd duidelijk in de specificaties.

    De verschillende soorten en maten setjes worden later besproken in deze FAQ

    DUS: Je kunt dus niet ieder setje met 5 speakers en een subwoofer aansluiten op de 360 en Dolby Digital krijgen. De set moet een optische ingang hebben + een Dolby Digital decoder.


    Welke kabel(s) heb ik dan nodig?

    Een Xbox360 kabel met optische uitgang natuurlijk. De kabel die bij de Premium 360 zit heeft een optische uitgang. Als je een Core 360 hebt, dan heb je een andere kabel nodig. Op de Advanced Scart, HD Component, en HD VGA zit een optische uitgang.
    Wat je dan ook nog nodig hebt voor de digitale geluidsoverdracht is een optische kabel, ook wel TOSlink genoemd. De kabel is opgebouwd uit glasvezel en stuurt signalen door met behulp van licht. Zo ziet een optische kabel of TOSlink eruit:

    [​IMG]

    Deze kabels zijn er in alle soorten, maten en kwaliteitsklassen en kunnen dus verschillen in uiterlijk. Je kunt ze herkennen aan de ietwat vierkante plug en meestal ronde kern in het midden. Deze optische kabels kun je bij haast elke elektronicazaak kopen, verspil dus geen geld met een internetbestelling.


    Wat voor setjes zijn er dan allemaal?

    Ze zijn eigenlijk te onderscheiden in 3 soorten. Wat jij nodig hebt ligt gewoon aan je budget en wat je met de set wil gaan doen. Hieronder staan een aantal opties uitgelegd:


    1. Digitaal (gaming/movie) Surround Set
    'Ik wil hem alleen gebruiken op de console (en pc)'


    Merken waar je naar kunt kijken:
    Logitech, Creative

    Denk dat aan een los setje van Logitech of Creative. Let erop dat hij dus over een optische ingang beschikt en een Dolby Digital decoder. Deze setjes hebben vaak een enorme prijs/kwaliteit verhouding, en zijn gewoon de goedkoopste manier op aan goede Dolby Digital te komen. Hieronder een als twee hele goede voorbeeldjes, de Logitech Z5400 en Z5500:

    [​IMG] [​IMG]

    Van deze setjes zijn er niet zo heel veel, wij kunnen dus wel zeggen dat deze allemaal wel redelijk safe zijn om te kopen. Je bent verzekerd van een goede Dolby Digital sound.


    2. Alles-in-een Home Theater setje
    'Ik wil een mooi home theater setje met dvdspeler'


    Merken waar je naar kunt kijken:
    Sony, Samsung, JVC, Philips, alle mainstream merken eigenlijk, miljoen keuzes...

    Daar zijn de gewone home theaters setjes voor. Meestal een redelijk mooi design, alles-in-een set. Je hebt hier in 1x een heel home theater te pakken van redelijk goede kwaliteit. Jullie kennen allemaal de Sony en Philips setjes wel.

    Van deze setjes zijn er zo ongelofelijk veel. Wij kunnen daarom geen oordeel vellen over deze setjes specifiek. De prestaties verschillen ook heel erg per setje. Wil je zo’n setje aanschaffen, ga dan gewoon kijken, luisteren en vergelijken in de winkel.

    Het nadeel van zo’n complete set is dat je niet kan upgraden, naar bijvoorbeeld een betere subwoofer. De onderdelen zijn allemaal op elkaar afgestemd en zitten meestal ook zo in elkaar dat er niks te veranderen valt. En dat is waar de volgende soort setjes binnenkomt.


    3. Losse Componenten Surround Systeem
    'Ik heb een redelijk budget en wil gewoon vette Dolby Digital sound'


    Merken waar je naar kunt kijken:
    Receivers: Denon, Harman Kardon, Pioneer, Marantz, Onkyo, NAD, Arcam, Parasound, etc, :)
    Surround set speakers: Sony, Kef, JBL, Dali, Monitor Audio, Canton, Audio Pro, Martin Logan, etc, :)

    Voor jou is het duidelijk. Jij gaat voor de losse receiver en speakers. Dit zijn hoge kwaliteit onderdelen die gewoon voor top prestaties zorgen. Je kunt natuurlijk zo ver gaan als je wilt, omdat kunt blijven upgraden. Uitgekeken op je speakers? Geen probleem, zoek nieuwe uit en sluit ze aan op je receiver. Deze setjes vind je bij de grotere en betere elektronicazaken, meestal in een apart HiFi hok of luisterruimte. Een voorbeeld van een mooie receiver met losse dvd-speler en leuke boxenset staat hieronder:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2007
  2. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Als je je stereo aan wilt sluiten aan je tv, kan dit dan als je stereo van die koperdraad uitgangen heeft, dus niet een metalen plug zoals je die bijvoorbeeld hebt bij koptelefoons. (srry als ik een beetje onduidelijk ben..)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2007
  3. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Koperdraad uitgangen ???
    Je bedoelt toch niet de luidsprekerkabels ??
     
  4. 2005simoens

    2005simoens Active Member

    Berichten:
    423
    Leuk Bevonden:
    0
  5. Nightbringer

    Nightbringer Wieder geil! XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.896
    Leuk Bevonden:
    556
    Xbox heeft in samenwerking met panasonic (volgens mij) een xbox geluids setje heeft iemand hier ervaringen mee en is hij wel in NL verkrijgbaar voor een netjes prijse?
     
  6. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Ja bedoel ik wel. Heb er de ballen verstand van en ik wil eigenlijk weten of ik mijn tv/360 op mijn stereo kan aansluiten? (stereo is wel verrot, dus even kijken of ik mun geld terug ga halen of een nieuwe neem.)
     
  7. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
  8. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Ga maar meteen opzoek naar een nieuwe stereo !!!

    Hoe wil je met de Xbox360 gamen , Stereo of Dolby Digitaal ???

    Ik vind de looks van een speaker heel belangrijk en dat mis ik bij de Kenwood.
     
  9. 2005simoens

    2005simoens Active Member

    Berichten:
    423
    Leuk Bevonden:
    0
    Zal ik doen :)
    Ik moet juist nog een subwoofer vinden :) maar ik zoek een goedkope subwoofer, weet jij een goede voor rond 100 euro :) liefst goedkoper als het kan
    EDIT: maar nu ben ik aan het denken , mijn receiver is 5.1... en mijn set is 5.1 en als ik dan nog een een subwoofer koop dan wordt dat toch 6.1 ?dus dan kan mijn receiver dat niet aan.. of ben ik helemaal fout ? :confused:
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2007
  10. Raven Shield

    Raven Shield Active Member

    Berichten:
    543
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo.IK wil een optical kabel aansluiten, als me kamer is verbouwd.Zodat ik echt dolby digital heb en dts.Ik heb er 2 nodig.Mijn setje is een logitech z5400en heeft dus 2 optical ingangen.Ik ga deze 2 gebruiken voor de xbox360 en pc.Nou is mijn vraag:Zit er veel verschil in kwaliteit?Mijn budget is ongeveer 30 euro per kabel.
     
  11. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Maakt me weinig uit, stereo is goed genoeg voor mij, maar een nieuwe stereo wordt het wel want ik heb zulke slechte dingen gelezen over deze, nie normaal gewoon.
     
  12. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    De 5 staat voor speakers.
    1. Center
    2. Links voor
    3. Rechts voor
    4. Links achter
    5. Rechts achter

    Het .1 staat voor de subwoofer. 2 subs zou in principe .2 maken zegmaar.
     
  13. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Voor de HK zal je gebruik moeten maken van een actieve subwoofer.
    Deze heeft een eigen ingebouwde versterker.

    Voor goedkoop moet je op Marktplaats zijn want ik de winkel zal je hem niet onder € 100 vinden.
     
  14. R-Y

    R-Y let's pop

    Berichten:
    1.684
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik vertrouw het nooit echt 2e hands,en dan vooral met speakers.
    Volgens mij zijn die dingen helemaal verkracht,en dan nog volle prijs ervoor vragen.
    Die receiver die ik wou,gaat ook niet door...hij wou hem nog even hebben.
     
  15. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Gaf Markplaats ook alleen maar als voorbeeld.
    Voor < € 100 krijg in de winkel geen actieve subwoofer.

    Voor mijn Yamaha YST-SW215 (Demo MM) heb ik € 199 betaald (geen doos , kabels en manual ).
     
  16. Nightbringer

    Nightbringer Wieder geil! XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.896
    Leuk Bevonden:
    556
    Ik denk dat ik maar een Logitech Z5400 volgende maand ofzo haal lijkt me een top set en hiermee heb je DTS en alles toch? (dus optichs en dan gewoon aansluiten en goeie kwaliteit geluid)

    Al was er toch ook Z5500 die is toch net wat krachtiger ofzo? wat is het exacte verschil?
     
  17. Raven Shield

    Raven Shield Active Member

    Berichten:
    543
    Leuk Bevonden:
    0
    Kan iemand me vraag a.u.b beantwoorden:)
     
  18. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    Voor €30,- heb je een goede kabel.
    Ik heb er ook 2, voor minder geld, en al ruim anderhalf jaar niets dan plezier van.

    www.allekabels.nl :)
     
  19. Raven Shield

    Raven Shield Active Member

    Berichten:
    543
    Leuk Bevonden:
    0
    Laatst bewerkt: 2 jan 2007
  20. poiuyt

    poiuyt Active Member

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben misschien van plan om de logitech 5400 aan te schaffen. Nu weet ik dat je deze via een optische ingang aan je xbox360 kan hangen. Maar hoe hebben jullie deze aangesloten op de computer?!
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina