De HDTV thread [deel 10]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Matrix, 15 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MikMakMan

    MikMakMan Active Member

    Berichten:
    287
    Leuk Bevonden:
    0
    Vorige week :thumbs:
     
  2. MacDennis

    MacDennis Active Member

    Berichten:
    1.223
    Leuk Bevonden:
    0
    In een test uitgevoerd door de BBC zag een testpanel op een kijkafstand van 2.7 meter bij een 32inch scherm nauwelijks verschil tussen 720p en 1080p. Het verschil tussen 480p en 720p zag men echter wel overduidelijk. Pas vanaf 40inch bleek er bij 1080p verschil van betekenis.

    Lees zelf maar: http://www.ebu.ch/en/technical/trev/trev_300-wood.pdf

    Dat iemand het verschil wel ziet wil niet betekenen dat een ander het ook ziet, het is afhankelijk van verschillende factoren. Maar in het algemeen kan je stellen dat 720p bij een 32inch LCD TV in een realistische situatie (kijkafstand/woonkamer) voor de meesten meer dan voldoende is. En dat was mijn punt. Dus laat die praat over dvd/720p, CRT monitoren en 24inch computer monitoren achterwege, allemaal niet relevant. Prima als je een discussie wilt voeren maar probeer eens bij het onderwerp te blijven.

    Zie ook eens dit artikel plus diagram: http://www.soundandvisionmag.com/hitech/1137/maxing-out-resolution.html. Het diagram geeft aan wanneer het menselijk oog het verschil tussen bepaalde resoluties niet meer kan onderscheiden. Voor 1080p en een 24inch scherm ligt dat rond de 1 meter, dus het is zo gek nog niet dat sommigen onder ons dat kunnen zien. Echter, hoe zit dat bij een 32inch scherm? Volgens de grafiek is die afstand dan 1.3 meter, niet bepaald een gangbare kijkafstand.

    Resolutie is trouwens het minst belangrijke bij een tv. Belangrijkste factoren bij een tv: a. contrast ratio, b. color saturation, c. color accuracy, d. resolution.

    Interessante test door CNET:
    http://reviews.cnet.com/4520-6449_7-6661274-1.html?tag=ms

    De volgende calculator kan je ook gebruiken om te bepalen of een 1080p in jouw specifieke situatie zin heeft: http://www.myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2007
  3. yojesse

    yojesse Active Member

    Berichten:
    397
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil nu een full hd tv kopen maar wat is het beste wat er nu op de markt is in die klasse? Maar graag niet te duur.

    Grtzzz Jesse
     
  4. Asharith

    Asharith Active Member

    Berichten:
    108
    Leuk Bevonden:
    0
    Het hangt allemaal ook van je gebruik af. Als je bijv ook je pc op je 1080p aansluit krijg je een zeer strak beeld ook op korte afstand. Leuk om mee te spelen lijkt me. Bij een HD ready zal deze ervaring toch een stuk minder zijn.

    Maarja als je alleen tv kijkt dan is een HDready idd vrijwel net zo goed als een True HD mits onder de 40"en van 3 meter of verder.
    Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik zit met de xbox vaak dichter op het scherm dan met tv kijken. Misschien dat voor een goede xbox ervaring een True HD toch beter is?
     
  5. Asharith

    Asharith Active Member

    Berichten:
    108
    Leuk Bevonden:
    0
     
  6. djbase

    djbase Active Member

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    0
    de LE40F lijkt me inderdaad zeer goed, echter heb ik teveel negatieve commentaar over "Overscan" gelezen, als je bv deze via VGA kabel aan pc hangt voor 1920*1080 te doen of via HDMI -> DVI op pc, dan zou deze 40lijnen skippen, zowel op de hooghte alsop de breedte... en naar het schijnt is dit niet aanpasbaar...
     
  7. xboxmaster 2

    xboxmaster 2 McSparky

    Berichten:
    115
    Leuk Bevonden:
    0

    ook mooi dankjewel,
    dan ga ik denk ik toch voor de R72B

    daar ga ik cker ff kijken dan jha...
    hopelijk zijn het vaste prijzen:)
     
  8. hacktic

    hacktic PSN ID: hacktic

    Berichten:
    273
    Leuk Bevonden:
    0
    Iemand die op een Beamer speelt?
    Aangezien een 32inch FullHD niet bestaat en ik geen 40 inch constant in mijn huiskamer wil hangen is een 720P beamer ook erg vet om op te gamen.. dan kan ik zo'n schermpje op elk moment inrollen naar het plafond.
     
  9. ValsSpeler

    ValsSpeler Active Member

    Berichten:
    245
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het gelezen. Meer dan 10% van die 170 (waarschijnlijk) huis tuin en keuken consumenten ziet bij een scherm van 37inch verschil tussen 720p en 1080p. Bij een scherm van 40inch is dat al 20%. Dat vind ik dus al heel wat. Daarna wordt het verschil heel snel veel groter.

    Kijk, ik liet mijn vriendin gisteren toevallig een digitale TV uitzending op mijn plasma zien en vervolgens een paar filmstrailers in HD. Ze kon het verschil niet zien en ze zat nog geen twee meter van een 37inch scherm. Voor mij zijn dergelijke beelden bij wijze van spreken echter onvergelijkbaar. De gemiddelde bezoeker op deze site is een fanatieke gamer en dus verkikkerd op mooi beeld en geluid. Hetzelfde geldt voor filmliefhebbers. Deze categorie zal het verschil tussen 720p en 1080p dus nog heel wat sneller zien dan die 170 gemiddelde consumenten en mijn vriendin.





    Er liggen dus nergens 32inch 1080p HDTV's in de winkel. Als je praat over de zichtbaarheid van full HD dan praat je per definitie over de zichtbaarheid op grotere schermen. Full is HD/1080p is bij LCD mogelijk vanaf 42 inch (dacht ik) en bij Plasma vanaf 50 inch (weet ik). Die test waar jij je op baseert gebruikt zo te lezen een soort van 32inch full HD monitor.

    Ik haalde dvd/720p en 24 CRT computermonitoren erbij om het nut van hogere resoluties te illustreren. Dus afgezien van het feit dat ik niet specifiek op jouw post reageerde maar gewoon in wilde gaan op het nut van 1080p blijf ik volgens mij prima bij het onderwerp.

    Jij zegt bijvoorbeeld dat je bij 32 inch geen verschil ziet tussen 720p en 1080p. Ik zeg dat ik zelfs op een 24inch CRT monitor een duidelijk verschil zie tussen 1366x720 en 1920x1080. Daar kun je uit concluderen dat een hogere resolutie dan 720p op een 32inch scherm dus zeker wel nut zal hebben. In ieder geval wel voor mij en vele anderen die een optimale game ervaring willen hebben en niet overdreven ver van hun scherm gaan zitten gamen. Ik bedoel, mensen op deze site kunnen miereneukerig doen over de kleinste grafische onvolkomendheden van bepaalde games maar zouden een waarneembare hogere resolutie niet waarderen?

    Klopt. En omgekeerd is hetzelfde waar. Als JIJ het niet ziet dat is het niet zo dat andere het ook niet zien. Sommigen zullen het zien, anderen niet. Twintig procent van die gemiddelde gebruikers ziet het blijkbaar al op een 40inch scherm vanaf een gemiddelde woonkamer-TVkijk-afstand. Dus een heleboel mensen op deze site zullen het verschil ook zien en dus meer genieten bij het gamen en film kijken. Voor 32inch zullen er dus ook genoeg mensen meer genieten van 1080p. Jij zegt dat het onnodig is en niet te zien is maar misschien moet je het eerst een zelf gaan uitproberen i.p.v. je op sites te baseren. Voor elke site die A zegt kan ik jou een link geven van een site die B zegt, dat weet jij ook.

    Dat diagram is gebaseerd op een theorie. Als je een paar pagina's terug scrollt zie je een link naar een vergelijkbaar artikel met een vergelijkbaar diagram. Zie mijn reactie daarop. Het enige wat ik daar nog op zal aanvullen is dat ik inderdaad heel dicht op mijn scherm zit als ik ga gamen en dat je beter kunt geloven wat jou ogen zien dan dat je gaat geloven wat jij volgens iemand anders zou moeten kunnen zien (op basis van zijn berekening of diagram).

    haha grappig dat je dat zegt. Dat haalde ik in mijn post een paar pagina's terug ook nog even naar voren uit dat artikel waarnaar ik net verwees.

    Je hebt daar helemaal gelijk in. Ik kwam daar achter toen ik van een LCD naar een plasma met een iets lagere resolutie ging. Ik zou dus ook zeker voor een plasma met 1080p gaaan!

    Nogmaals, ook hier is het zo dat er verschillende calculatoren zijn die vaak ook nog tot verschillende conclusies komen. Dat heb je ook met standaard kijkafstandadviezen die je in winkels of op het internet kunt krijgen.


    Ik vind dit een hele interessante discussie en ben het in zover met je eens dat het effect van 1080p groter wordt naar mate je een groter scherm hebt. Op dit moment hoeven wel volgens mij echter niet al te diep in te gaan op het effect van 1080p bij 32inch schermen. Er zijn (naar mijn weten) immers helemaal geen 32 inch HDTV's die een resolutie van 1080p ondersteunen. Het schijnt dat de pixels te groot zijn om op zo'n scherm te passen. Misschien zal het in de toekomst wel technisch mogelijk worden. Tegen die tijd zullen we met onze eigen ogen kunnen zien of dat een verbetering bij het gamen zal opleveren of niet.

    En als je het nu met je eigen ogen wilt testen dan raad ik je aan om eens een CRT PC monitor erbij te pakken en te gaan gamen in resoluties hoger dan 1280x1024 of 1360x720. :)
     
  10. dude x

    dude x Active Member

    Berichten:
    60
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zit zwaar te denken aan de le40r72b.............

    mooie kast met een matte list zo te zien op sommige foto's

    Maar is dit scherm even snel qwa reactie tijd als mijn huidige 32s71b?

    het scherm is groter als mijn huidige.. je zou denken dat dit trager is ofzow

    en ik zit op drie meter zou ik dan ver genoeg zitten ?
     
  11. ValsSpeler

    ValsSpeler Active Member

    Berichten:
    245
    Leuk Bevonden:
    0
    Echt wel.

    Bij SD TV of digitale TV kijken weet ik het niet zeker (afhankelijk van de kwaliteit van je signaal en de beeldkwaliteit van je TV).

    Maar voor gamen maakt het in principe niet uit. Het is immers HD dus ook van dichtbij blijft het altijd scherp. Je moet echter wel overzicht op het hele scherm kunnen blijven houden en met drie meter gaat dat prima. Ik zit nog geen twee meter van een 37inch scherm en als het spannend wordt dan kruip ik er nog veel dichter tegen aan haha. EN mijn zoontje zit er bij het gamen helemaal met zijn neus bovenop, niet normaal meer. Als hij iemand chainsawd met Gears of War dan spat het bloed zo'n beetje op zijn voorhoofd.
     
  12. dude x

    dude x Active Member

    Berichten:
    60
    Leuk Bevonden:
    0
    Ow ok hahahaha :thumbs:

    Maar nu zie ik net weer dat hij geen gamemode heeft... D@mN :{

    Is dit erg nadelig voor het gamen??
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2007
  13. ValsSpeler

    ValsSpeler Active Member

    Berichten:
    245
    Leuk Bevonden:
    0
    Over het algemeen houdt die gamemode alleen maar in dat de helderheid en het contrast een beetje omlaag worden geschroefd. Wordt het dus alleen maar lelijker van. Je moet gewoon kijken naar de beelkwaliteit en de responstijd van die TV. Lees wat reviews enzo. Het allerbeste is echter gewoon je 360 mee naar de winkel nemen en hem daar op een paar TV's uitproberen. Jij bent namelijk de gene die er op gaat spelen dus je kan het beter ook zelf testen.

    Bij de meeste winkels doen ze daar absoluut niet moeilijk over. Ze willen die TV's immers verkopen. En mochten ze ergens toevallig wel moeilijk doen dan ga je lekkerrrrrr naar de concurrent.
     
  14. MacDennis

    MacDennis Active Member

    Berichten:
    1.223
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo'n 15%. Let wel, bij een afstand van 2.7 meter. Persoonlijk vind ik dat al geen fijne kijkafstand bij zo'n schermbreedte.

    Mee eens maar vergeet niet dat het menselijk oog simpelweg zo zijn beperkingen heeft op dit gebied. Vanaf een bepaalde afstand kan je details niet meer onderscheiden, natuurlijk verschilt dit van persoon tot persoon.

    Ik heb full hd schermen gezien die al bij 37" beginnen.

    Dan heb je mij verkeerd begrepen. Ik zeg alleen dat je in een gangbare situatie dat verschil niet ziet.

    Een computer situatie waarbij je van nature vrij dicht op het scherm zit naast een woonkamer situatie plaatsen vind ik geen goede vergelijking.

    Precies, zolang je het kan waarnemen ..

    Prima, geef eens een site die aangeeft dat 1080p op een 32inch scherm wel degelijk nut heeft bij een kijkafstand van 2.7 meter? Ik ben benieuwd! :)

    Natuurlijk zie ik dat verschil op een PC monitor maar ik ga geen vergelijking maken met een gangbare woonkamer situatie.
     
  15. ValsSpeler

    ValsSpeler Active Member

    Berichten:
    245
    Leuk Bevonden:
    0
    Okee laat ik je dit voorleggen dan.

    Ik heb een panasonic plasma met een resolutie van 1024x720.
    Daarvoor had ik een panasonic LCD met een resolutie van 1366x768.

    Die resoluties liggen dicht bij elkaar, sterker nog, je kunt ze allebei onder de noemer 720p scharen.

    Ondanks dat ik het totaalplaatje van de plasma gewoon mooier vindt agv de betere beeldkwaliteit (contrast, zwartwaardes etc), kon ik direct zien dat de resolutie van de plasma gewoon lager is. Het beeld is minder scherp dan het beeld dat ik had op mijn LCD.

    Ik zou dus ook het liefst een plasma hebben met de resolutie van de LCD. Ik had daar helaas geen geld voor.

    Maar als ik het verschil tussen 1366x768 en 1024x720 al heel duidelijk kan zien op schermen in de categorie 32-37 inch.... hoe moet het verschil tussen 1366x768 en 1920x1080 dan wel niet zijn?????

    Die stap is namelijk veel groter qua beeldlijnen. En zeg me niet dat dat 'theoretisch' gezien niet of haast niet waarneembaar is want ik zie het ook op een PC monitor en niet alleen als ik er vlak op zit. Ook op een monitor van 24inch kan je namelijk van een behoorlijke afstand gamen, neem dat maar van mij aan. En dan nog zie ik de hogere resolutie.

    Jij zou eigenlijk gewoon eens de gelegenheid moeten hebben om op 32 of 37inch schermen het verschil tussen 1024x720 en 1366x768 moeten gaan bekijken op een 360.

    Of nog beter: over een tijdje een ps3 game in 720p en vervolgens in 1080p spelen in een winkel of bij een (rijke) vriend/kennis.

    Ik weet ZEKER dat je dan anders zal praten.

    Tot die tijd moeten we het maar gewoon oneens met elkaar blijven. Daar is het natuurlijk ook een forum voor.
     
  16. dude x

    dude x Active Member

    Berichten:
    60
    Leuk Bevonden:
    0
    Owww ok dus de LE40R72B heeft de gamemode eigenlijk niet nodig

    Ik heb hem net besteld dus ik ben benieuwd :b:
     
  17. ValsSpeler

    ValsSpeler Active Member

    Berichten:
    245
    Leuk Bevonden:
    0
    Trouwens Dennis,

    Wat die gangbare kijkafstand betreft... dat zal ook voor een ieder anders zijn. Als je echt helemaal aan de andere kant van een woonkamer naar een niet al te grote TV kijkt dan zal het anders zijn dan dat je van dichterbij zit te gamen. Maar ja, wat is gangbaar voor mensen die fanatiek genoeg gamen om op een gameforum te posten? Ik weet het niet maar ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat er hier heel wat mensen zijn die dicht genoeg op hun scherm zitten om heel veel meer extra plezier van 1080p te krijgen.
     
  18. ValsSpeler

    ValsSpeler Active Member

    Berichten:
    245
    Leuk Bevonden:
    0
    Dus je gaat hem niet testen in de winkels? Misschien moet je tenminste even zoeken naar ervaringen van gebruikers voordat je zomaar een dure TV koopt. Maar ja, die TV staat wel goed aangeschreven verder.
     
  19. dude x

    dude x Active Member

    Berichten:
    60
    Leuk Bevonden:
    0
    Nog bedankt voor de tip :b:
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2007
  20. dude x

    dude x Active Member

    Berichten:
    60
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee vind ik teveel geharrewar.. ik lees veel goeds over de LE32R71/72B en de 40r72 is groter maar voorderest exact hetzelfde dus ik heb weer lang genoeg gezocht.. krijg ik koppijn van :)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina