Castlevania: Symphony of the Night
Castlevania: Symphony of the Night (in het vervolg CotN) uit 1997 was een regelrechte klapper op de Playstation 1. CotN werd overweldigd met lovende reviews en was een commercieel succes op de console. Tegenwoordig wordt door velen deze game nog steeds beschouwd als de beste Castlevania ooit en één van de beste 2d platformers uit die tijd. Er zijn nog vele Castlevania's na deze game uitgekomen (o.a. op de Game Boy Advance), maar het succes en de kwaliteit van CotN konden zij niet overtreffen. Dat Microsoft deze game dan ook gaat uitbrengen op XBL voor maar 800 gamerpoints is dus een buitenkansje. Ik kan in ieder geval niet wachten. Dus, markeer 21 Maart in je agenda en maak (wederom) kennis met deze topper!
Wat is Castlevania (Symphony of the Night)?
Het verhaal begint in het jaar 1797, vijf jaar na de vorige game (Akumajou Dracula X). Richter Belmont verslaat Graaf Dracula. Richter Belmont verdwijnt na vier jaar van het toneel maar duikt later weer op, ditmaal bezeten door Shaft, een dark priest die notabene eerder nog werd verslagen door Richter. Richter eist heerschap op van Castlevania (het alombekende vervloekte kasteel), dat in deze game het centrum van chaos blijkt te zijn. Castlevania verplaatst zich continue in en uit de realiteit en ook zijn binnenmuren veranderen voortdurend. Het is een doolhof van de dood geworden voor buitenstaanders.
Deze grote verandering in de balans tussen goed en kwaad wekt echter ook Alucard, de zoon van Dracula, uit zijn zelf opgelegde slaap. Alucard beseft bij zijn ontwaken nog niet wat er is gebeurd, maar komt er al snel achter dat Castlevania wederom de broeiput van het kwaad is geworden. Alucard gaat op onderzoek uit naar wat er allemaal is gebeurd tijdens zijn slaap.
Hier begint het spel. Alucard trekt er op uit om zijn vader's vervloekte dimensie te trotseren. In de tussentijd trekt ook Maria Renard naar Castlevania om de vermiste Richter te vinden. Wie Maria Renard is kom je te weten in de game. Maria en Alucard zullen elkaar meerdere malen ontmoeten in Castlevania. Zullen zij vrienden of vijanden worden?
CotN is eigenlijk de eerste Castlevania waarin je niet meer een vast pad betreedt en level na level afwerkt. CotN is de eerste Castlevania waar je werkelijk vrij kunt ronddolen. Er zijn echter wel beperkingen! Sommige gebieden zul je niet kunnen betreden omdat je bepaalde skills of equipment nog niet hebt. Zo leer je bijvoorbeeld om te double-jumpen maar ook om jezelf in mist te veranderen. Op deze manier worden steeds meer gebieden in Castlevania beschikbaar. Denk je echter het gehele kasteel verkend te hebben... dan heb je het mis. Castlevania heeft zichzelf namelijk ook nog in een alternatieve dimensie gemanifesteerd (je kunt daar via teleports komen) en geloof mij maar, deze versie van het kasteel is stukken gevaarlijker voor Alucard. Monsters die eerst bosses waren lopen daar gewoon vrij rond en de omgeving zelf is er ook stukken vijandiger. Gelukkig is Alucard zelf geen doetje en hij gaat daarom zijn vijanden ook tegemoet met allerlei wapens, varierend van zwaarden tot messen en speren. Daarnaast kan hij ook weer hartjes verzamelen om sub-wapens in te zetten (zoals bijlen en heilig water). Ook kan Alucard verschroeiende magie inzetten om demonen naar het hiernamaals te helpen. Met elke kill zal Alucard meer ervaring verzamelen, waarbij hij uiteindelijk in level zal stijgen. Hierdoor zullen zijn statistieken omhoog gaan. Zo zal Alucard o.a. meer klappen kunnen incasseren, zelf harder kunnen slaan en meer magie kunnen oproepen. Alucard gaat echter niet alleen zijn vijanden te lijf, want hij kan ook nog eens de hulp inroepen van verschillende familiars, kleine duiveltjes die allerlei taken uitvoeren voor Alucard. Sommige familiars zijn aanvals gericht, anderen helpen bij het verdedigen. Er is zelfs een familiar die voor Alucard naar verborgen schatten zoekt.
De game wordt ondersteund door prachtige muziek en (slecht geacteerde) ingesproken teksten. Verwacht om en nabij de tien uur speltijd om deze game uit te spelen. Een "echte" grote game dus (en die zie je niet veel op XBL).
De verschillen tussen de PS 1 en de 360 versie?
* Iets verbeterde graphics (o.a. in HD en in widescreen).
* Verbeterd geluid (custom tracks en Dolby Digital).
Of er nog meer verbeteringen zijn en of er nog updates of uitbreidingen uitkomen naast de originele game is nog onbekend. De game zelf is 95 MB groot.
Ik heb er in ieder geval zin in en kan niet wachten tot woensdag en ik hoop dat jullie er zo ook over denken!
So, Dracula killers... see you on the other side...
Zifnap
Pics genomen van Wikipidia en Xboxworld.nl.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2007