Mijn huidige PC is te krap geworden in zijn specs voor de taken die de hele dag van toepassing zijn. Tussen nu en 2 maanden (afhankelijk van enkele factoren die
niet over hardware-prijzen gaan) wil ik dus een nieuw werkstation gaan bouwen. Om een gedegen antwoord aan de lezer te kunnen ontlokken, zal ik eerst aangeven wat de taken van mijn PC allemaal zijn; daarna zal ik mijn boodschappenlijstje tot zover neerzetten (met waar nodig motivatie van mijn kant). Ik hoop dat er enkele mensen zijn die
constructief en onderbouwd hun suggesties op dit systeem willen geven.
Budget komt rond de 1500 maar indien nodig kan dit aanzienlijk verhoogd worden!
Werkzaamheden / taken van mijn systeem:
- 70% van de tijd dat ik niet achter mijn PC zit, zullen er meerdere VM's gehost worden onder VMWare Workstation. De werking van deze VM's is niet interessant, maar ik heb gemerkt dat 700+ MB RAM per VM toch wel wenselijk is om er lekker mee te kunnen werken. Ook flink wat CPU-power blijkt geen overbodige luxe.
- 30% van de tijd dat ik niet achter mijn PC zit, fungeert het ding voornamelijk als file-server en download-server. Via RDP en FTP is de machine te benaderen van buitenaf en via deze methoden worden er regelmatig tientallen Gigabytes aan data verplaatst over de schijven en worden RAR-files aangemaakt of uitgepakt.
- 90% van de tijd dat ik wel achter mijn PC zit (een paar uur per dag maar), doet de PC weinig extra's dan bovengenoemd; ik start af en toe mijn browser op en aangezien het ding ook fungeert als MediaServer (niet via MediaCenter trouwens), kan er wel eens wat data over het netwerk getransporteerd worden.
- 10% van de tijd dat ik wel achter mijn PC zit, speel ik een spelletje. Meestal grafisch intensief maar aangezien ik ook een Xbox360 heb staan, hoef ik geen topprestaties van mijn PC op games-gebied.
Boodschappenlijstje tot zover:
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600: aangezien deze quad core CPU zuiniger is dan, op GHz vergelijkbare, AMD-modellen, lijkt me dit een aardig stapje in de goede richting. Het feit wil wel dat deze CPU duurder is dan de gewone Core 2 Duo modellen. Helaas bestaan er nog geen dual Core 2 Duo moederborden en gezien de taken die ik op mijn PC uitvoer (voornamelijk VMWare), lijken me 4 cores wel erg fijn.
CPU-fan: Scythe Infinity of Arctic Cooler Pro 7. Ik zal zelf nog even kijken naar de koel-performance want aangezien de PC nooit op de zon staat, vereis ik niet de allerbeste prestaties (tegen een hogere prijs).
Mobo: Asus P5WDG2 WS Professional: een van de weinige moederborden met voldoende SATA-poorten om mijn gescheiden schijfindelingen te ondersteunen. Er zal worden opgestart van een Raptor 74GB in RAID0 (op de ene controller) en ik wil op de andere controller mijn data-schijven hangen. Wat ik niet kan vinden, maar wat ik liever wel heb, is een mobo met 2 SATA-controllers waar de ene RAID0 minstens ondersteunt (voor 2 disks) en de andere controller RAID5 minstens ondersteunt (voor 4 disks).
RAM: Kingston (KVR667D2N5K2/2G): 2 van deze setjes geven met 4GB RAM, CL4, PC5300. Omdat er geen seconde zal worden overgeklokt, lijkt me dit geheugen voldoende. Zelf heb ik goede ervaringen met Kingston, vandaar ook de onbewuste keuze om dit geheugen "by default" in een nieuw systeem te zetten.
VGA: NVdia 8600GTS 256MB: een kaart die op hoog niveau meekan met de huidige generatie spellen en, hopelijk, dit nog wel een jaartje of 2 vol kan houden. Voordelen zijn eigenlijk al meteen ondersteuning voor DX10 en H.264-decodering; features die de komende tijd een redelijke opmars kunnen/zullen maken op PC-gebied.
HDD's 1: Western Digital Raptor 74GB ADFD: 2 van deze jongens heb ik al; deze hoeven dus niet in het budget te worden opgenomen! Ze draaien in RAID0 en dat wil ik in mijn nieuwe systeem handhaven. Er zijn heleboel voor- en tegenstanders voor een dergelijke opstelling maar gezien de mogelijkheden voor disaster-recovery, stel ik totaal geen prijs om hier een discussie over te hebben over "hoe onveilig mijn OS dan wel niet is".
HDD's 2: Seagate Barracuda 7200.10, 500GB: 4 van deze lieverdjes moeten dienst gaan doen als data-omgeving. Vanwege betrekkelijke veiligheid en snelheid op RAID5, denk ik hier voldoende performance uit te halen om mijn VM's snel te laten draaien maar ook nog voldoende performance over te houden om dagelijks data te verplaatsen over verschillende partities.
PSU: Antec NeoHE 550W: komt recentelijk als goed uit verschillende tests. Is modulair opgebouwd wat de kabelbende dan weer binnen de perken houdt. En het vermogen moet voldoende zijn om mijn PC in de lucht te houden, mede gezien het feit dat er maar een single 8600GTS aanwezig is en er niet wordt overgeklokt.
Overige: Kast heb ik al (CoolerMaster Stacker Classic), case-fans heb ik al (9x 12cm) en al het overige grut.
Pffff; dat was een flink stuk type-werk. Hopelijk kunnen (technisch onderlegde) forummers hier toch nog aanwijzigen over geven. Thanks!
Klik om te vergroten...