Vragen over nieuwe pc en/of onderdelen [Deel 10]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Arjan, 25 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toyota Yaris

Toyota Yaris Superstar member

Leuk Bevonden:
    0
    Ondersteuning voor virtuele os-en zag er inderdaad ook veel beter uit bij AMD.
    Dus ik wacht nog even op AMD.

2. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Bij Azerty.nl is de levertijd voor de FX-72 en FX-74 2á3 dagen.

3. C4SP3R

C4SP3R Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb mijn systeem besteld maar heel ff tussen door (kan nu nog wijzigen)
    dit geheugen Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x
    past dat op de p5b deluxe (staat niet bij de qvl maar ...)

gg

Laatst bewerkt: 29 apr 2007
  4. MAX3400

MAX3400 Virtualization...

Leuk Bevonden:
    0
    Moet lukken; Tweakers zet ook Kingston op een P5N-32.

5. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Afhangende van je budget... :+ (hou al een lange tijd de prijzen niet meer in het ook). Maar euh... die FX74 op Azerty, is dat €3xx voor een paar of voor maar 1 FX74?

6. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Welke lijst heb je gekeken? Kingston's eigen lijst is vaak up 2 date. Terwijl Asus 10 reepjes checkt en daarna er mee stopt.

7. C4SP3R

C4SP3R Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    mail azerty well ff en als ze ja zeggen heb ik dat als excuus als het niet kan. nog bedankt
    edit; op kingston staat dat het kan, keek idd eerst bij asus en daar stonden maar 10 dimms

Laatst bewerkt: 30 apr 2007
  8. Toyota Yaris

Leuk Bevonden:
    0
    Denk toch dat ik wacht op het moment als AMD met een echte "4 cores in one processor" op de markt komt.

9. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Zeker doen. Moet wel zeggen dat Kingston geheugen het in 99/100 gevallen gewoon doet. Er zullen vast members zijn op XBW die andere ervaringen hebben, uiteraard. Maar in principe klopt het altijd wel met Kingston spul in combinatie met ..... (whatever).

Laatst bewerkt: 30 apr 2007
  10. Dr Zoidberg

Dr Zoidberg WuWuWuWuWu

Leuk Bevonden:
    0
    /Mod Verkoop van PC hardware is niet toegestaan op Xboxworld.nl

11. SneakySpidy

SneakySpidy Supra

Leuk Bevonden:
    0
    Edit: Verkeerde Thread :)

Laatst bewerkt: 1 mei 2007
  12. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    Mijn huidige PC is te krap geworden in zijn specs voor de taken die de hele dag van toepassing zijn. Tussen nu en 2 maanden (afhankelijk van enkele factoren die niet over hardware-prijzen gaan) wil ik dus een nieuw werkstation gaan bouwen. Om een gedegen antwoord aan de lezer te kunnen ontlokken, zal ik eerst aangeven wat de taken van mijn PC allemaal zijn; daarna zal ik mijn boodschappenlijstje tot zover neerzetten (met waar nodig motivatie van mijn kant). Ik hoop dat er enkele mensen zijn die constructief en onderbouwd hun suggesties op dit systeem willen geven.

Budget komt rond de 1500 maar indien nodig kan dit aanzienlijk verhoogd worden!

Werkzaamheden / taken van mijn systeem:
    • 70% van de tijd dat ik niet achter mijn PC zit, zullen er meerdere VM's gehost worden onder VMWare Workstation. De werking van deze VM's is niet interessant, maar ik heb gemerkt dat 700+ MB RAM per VM toch wel wenselijk is om er lekker mee te kunnen werken. Ook flink wat CPU-power blijkt geen overbodige luxe.
    • 30% van de tijd dat ik niet achter mijn PC zit, fungeert het ding voornamelijk als file-server en download-server. Via RDP en FTP is de machine te benaderen van buitenaf en via deze methoden worden er regelmatig tientallen Gigabytes aan data verplaatst over de schijven en worden RAR-files aangemaakt of uitgepakt.
    • 90% van de tijd dat ik wel achter mijn PC zit (een paar uur per dag maar), doet de PC weinig extra's dan bovengenoemd; ik start af en toe mijn browser op en aangezien het ding ook fungeert als MediaServer (niet via MediaCenter trouwens), kan er wel eens wat data over het netwerk getransporteerd worden.
    • 10% van de tijd dat ik wel achter mijn PC zit, speel ik een spelletje. Meestal grafisch intensief maar aangezien ik ook een Xbox360 heb staan, hoef ik geen topprestaties van mijn PC op games-gebied.

Boodschappenlijstje tot zover:
    CPU: Intel Core 2 Quad Q6600: aangezien deze quad core CPU zuiniger is dan, op GHz vergelijkbare, AMD-modellen, lijkt me dit een aardig stapje in de goede richting. Het feit wil wel dat deze CPU duurder is dan de gewone Core 2 Duo modellen. Helaas bestaan er nog geen dual Core 2 Duo moederborden en gezien de taken die ik op mijn PC uitvoer (voornamelijk VMWare), lijken me 4 cores wel erg fijn.

CPU-fan: Scythe Infinity of Arctic Cooler Pro 7. Ik zal zelf nog even kijken naar de koel-performance want aangezien de PC nooit op de zon staat, vereis ik niet de allerbeste prestaties (tegen een hogere prijs).

Mobo: Asus P5WDG2 WS Professional: een van de weinige moederborden met voldoende SATA-poorten om mijn gescheiden schijfindelingen te ondersteunen. Er zal worden opgestart van een Raptor 74GB in RAID0 (op de ene controller) en ik wil op de andere controller mijn data-schijven hangen. Wat ik niet kan vinden, maar wat ik liever wel heb, is een mobo met 2 SATA-controllers waar de ene RAID0 minstens ondersteunt (voor 2 disks) en de andere controller RAID5 minstens ondersteunt (voor 4 disks).

RAM: Kingston (KVR667D2N5K2/2G): 2 van deze setjes geven met 4GB RAM, CL4, PC5300. Omdat er geen seconde zal worden overgeklokt, lijkt me dit geheugen voldoende. Zelf heb ik goede ervaringen met Kingston, vandaar ook de onbewuste keuze om dit geheugen "by default" in een nieuw systeem te zetten.

VGA: NVdia 8600GTS 256MB: een kaart die op hoog niveau meekan met de huidige generatie spellen en, hopelijk, dit nog wel een jaartje of 2 vol kan houden. Voordelen zijn eigenlijk al meteen ondersteuning voor DX10 en H.264-decodering; features die de komende tijd een redelijke opmars kunnen/zullen maken op PC-gebied.

HDD's 1: Western Digital Raptor 74GB ADFD: 2 van deze jongens heb ik al; deze hoeven dus niet in het budget te worden opgenomen! Ze draaien in RAID0 en dat wil ik in mijn nieuwe systeem handhaven. Er zijn heleboel voor- en tegenstanders voor een dergelijke opstelling maar gezien de mogelijkheden voor disaster-recovery, stel ik totaal geen prijs om hier een discussie over te hebben over "hoe onveilig mijn OS dan wel niet is".

HDD's 2: Seagate Barracuda 7200.10, 500GB: 4 van deze lieverdjes moeten dienst gaan doen als data-omgeving. Vanwege betrekkelijke veiligheid en snelheid op RAID5, denk ik hier voldoende performance uit te halen om mijn VM's snel te laten draaien maar ook nog voldoende performance over te houden om dagelijks data te verplaatsen over verschillende partities.

PSU: Antec NeoHE 550W: komt recentelijk als goed uit verschillende tests. Is modulair opgebouwd wat de kabelbende dan weer binnen de perken houdt. En het vermogen moet voldoende zijn om mijn PC in de lucht te houden, mede gezien het feit dat er maar een single 8600GTS aanwezig is en er niet wordt overgeklokt.

Overige: Kast heb ik al (CoolerMaster Stacker Classic), case-fans heb ik al (9x 12cm) en al het overige grut.

Pffff; dat was een flink stuk type-werk. Hopelijk kunnen (technisch onderlegde) forummers hier toch nog aanwijzigen over geven. Thanks!

13. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Hoe betrouwbaar is eigenlijk de NVIDIA nForce2 Ultra 400 chipset.
    Gisteren deed ineens de 8 USB 2.0 poorten het niet meer.
    Daarna liep de pc steeds vast.

Was vanavond even bezig en ontdekte dat er wel héél véél warmte van het moederbord af kwam.
    Je kon op de Nvidia chipset een ei bakken , zo heet was dat kreng.

Heb het moederbord (Asrock K7NF2-RAID) nog geen 2 weken.

Had gelukkig nog een oude Asus bordje (Intel Celeron 1.7) want anders kon ik helemaal niets meer.

14. xboxgangsta

xboxgangsta Reëel

Leuk Bevonden:
    2
    Kijk, dat is nou een TOP-TS!!!:thumbs:

Ik ben het helemaal eens met wat ze hier zeggen.;)

15. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    Lullo... :+

Maar ja, wie weet of mensen hier nog iets interessants te melden hebben?

16. xboxgangsta

xboxgangsta Reëel

Leuk Bevonden:
    2
    O-)

Ik denk dat je aan de Arctic Cooler Pro 7 wel genoeg hebt.

17. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Als je wil dat de 8600 GTS nog een jaartje of 2 meekan, misschien wachten op de volgens geruchten 8600 GTS met een 256-bit bus (en 512MB geheugen) die rond juni zou moeten uitkomen als het waar blijkt te zijn.

Voor de fan zou ik voor een Artic Freezer 7 Pro gaan wegens z'n prijs en z'n goede koelprestaties.

18. Toyota Yaris

Leuk Bevonden:
    0
    Goede combinatie, goede hardware keuzes. Vooral ook omdat je binnen twee maanden wilt gaan aankopen. Zelf wacht ik nog op de AMD 4 core processor. Vooral ook omdat deze blijkbaar een hoop instructies mbt virtualiseren van OS-en volledig als hardware oplossing kan uitvoeren. Want ook ik wil gaan testen met diverse netwerk setups, Exchange 2007 (diverse roles), Windows 2003 server, Windows xp/vista, Linux (diverse toepassingen) enz.

Hoeveel watt heb je bij elkaar hierboven? Belast je de voeding voor 70 procent bij max. usage?

19. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    +
    Arctic it is! Lekker goedkoop ook, dus mocht ie een keer minder goed koelen, haal ik gewoon een nieuwe ofzo. Desnoods meteen eentje extra, just in case.

Voor de 8-serie; de bus maakt me niet zo heel veel uit. Als je namelijk de bus afzet tegen de hoeveelheid geheugen en de hoeveel stream processors, denk ik dat een verdubbeling van de bus niet meer dan 20% prestaties zal schelen. 20% is natuurlijk "aanzienlijk" maar niet terzake doende in mijn situaties.

Nou, de PSU-calculator komt op 800W bij 85% maar dat is een onwaarschijnlijke waarde. De CPU doet 185W op vol vermogen, de VGA ongeveer 90W en ik denk dat mijn HDD's niet meer trekken dan 120W bij opstarten. Die 550W-voeding is gegarandeerd; hij zal dus bij een efficiency van 85% op top dus 1/0.85*550 = 650W uit het stopcontact trekken.

20. Toyota Yaris

Leuk Bevonden:
    0
    En spendeer ook wat geld aan een degelijke vpn setup. Eerst secure tunnel dan pas RDP sessie. Gewoon een goed routertje met een interne VPN server. Want je gaat als ik het goed begrijp Vista draaien aangezien je een videokaart wilt met directx 10 (dus rras is in deze workstation setup geen optie).

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina