Xbox 360 vs. Playstation 3 vs. Nintendo Wii [Deel 11]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door CaptnCook, 17 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Je ziet 't eigenlijk bij alle games die ze daar vergelijken. Ik haalde alleen Oblivion even aan omdat ik die zelf kan vergelijken. :) Maar 't heeft dus te maken met de kleur verzadiging van de componentvideo uitgang.

2. boss

boss Stay frosty people!

Leuk Bevonden:
    2
    Jij weet ook he Xwon, dat de technologie van de ps3 niet te vergelijken is met die van xbox en pc... Xbox is als een pc. PS3 verre van... Als je voor ps3 een heel cool game wil maken, moet je dat anders ontwikkelen dan voor xbox 360 of pc. Met ps2 kon men een mooie overstap maken naar xbox, omdat het niet moeilijk was om de xbox te doorgronden. Maar je had nog steeds games die echt voor de ps2 gemaakt waren en niet zo goed waren op de xbox, zoals mgs2 bijvoorbeeld(dat is een perfect voorbeeld van een slechte poort). Maarja, in dit tijdperk zullen we echt moeten afwachten op de exclusieve games die het gaan maken. Ik ben benieuwd welke console eind dit jaar "de mooiste" game heeft. Normaal zou dat xbox 360 moeten zijn, maarja, Uncharted verwacht ik ook wel veel van op ps3 :). Maarja, we zien wel.

3. The Crow

The Crow Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Virtua Tennis 3 is gemaakt door twee verschillende ontwikkelaars dus die stelling gaat niet altijd op. Vooraf werd gezegd dat de PS3 versie van VT3 er iets beter uit zou zien omdat ze beide een eigen ontwikkelaar hebben en achteraf ziet het er dus niet iets beter uit.

4. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Goed punt! :b: Vergeet ook niet dat de Emotion Engine ook helemaal de hemel in werd geprezen. En toen was daar opeens de xbox met een doodnormale Pentium III CPU draaiende op 700mhz ..

We mogen onderhand wel aannemen dat de GPU van de 360 krachtiger is dan de RSX van de 360. Een toch wel vrij belangrijke bottleneck.
    Hier alweer zo'n melding: http://www.ps3forums.com/showthread.php?t=78101.

Op het technische console forum van Beyond3d zitten ook developers. Als je sommige moet geloven dan kan de PS3 wel dezelfde framerates behalen als de 360 maar dan moeten de SPU's de CELL wel een handje helpen. Men moet dus meer moeite doen om dezelfde resultaten te behalen. Op dat vlak moet de CELL dus inleveren. Ik denk dat als je echter naar het totaal plaatje kijkt dat beide consoles erg aan elkaar gewaagd zijn.

Er staat ons nog heel veel moois te wachten, bekijk bijvoorbeeld maar eens de previews van PGR4 en COD4.

En bij deze de juni update wat betreft de 'exclusives' stand:
    http://www.gamingtarget.com/article.php?artid=7064
    Erg interessant leesvoer!

5. Xwon

Xwon het is wat het is.

Leuk Bevonden:
    1
    Het zijn de woorden van Sony die claimen dat de PS 3 een super computer is....
    Je moet de PS 3 meer zien dan een computer dan alleen een gameconsole zijn de woorden van Sony.
    Maar daar draait mn punt niet helemaal om.

De PS 3 zou pas bepalen wat NEXT GEN is en wanneer dat zou beginnen. De Cell alleen zou meer kunnen dan iedere andere console en door dit soort claims krijgen mensen verwachtingen die Sony creeërt.....
    Er is nog geen game die de 360 wegblaast terwijl dit wel verwacht mag worden als die claims waarheid zijn....
    PS 3 heeft mooie games in het verschiet maar in wezen verschillen ze nog geen 1% tov dezelfde soort games op de 360 die er aan gaan komen....

Ik denk zelfs dat IEDERE multi game die gelijktijdig ontwikkeld word er mooier op de 360 uit gaat zien dan op de PS 3 (uitgaande van de laatste 2 vergelijkingen op Gamespot en de uitspraken van verschillende developers).

6. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Een apparaat waar ik Linux op kan installeren en waarvan ik de HDD kan upgraden zie ik ergens wel als een PC maar dat terzijde.

Andersom geldt dat toch ook? Ik krijg onderhand sterk de indruk dat de ontwikkeling van een PS3 game meer tijd, geld en energie kost dan de ontwikkeling van de 360 versie. En laten die factoren nou net erg belangrijk zijn in deze generatie.

7. boss

boss Stay frosty people!

Leuk Bevonden:
    2
    @ Xwon en Macdennis: Jullie begrijpen me niet. De mogelijkheden van de ps3 maakt van de ps3 een pc ja... Maar qua ontwikkelen is het helemaal niet zoals een pc. Dat zei ik...
    Ik ben ervan overtuigd dat, als men alle kracht uit de xbox 360 haalt, deze game zeker niet te poorten is naar ps3. Tenzij men het gaat herontwikkelen. En als een goed team dit doet, dan kan de game er zeker of misschien zelfs mooier uitzien op de ps3. Want ik denk dat qua 'mooiheid' de ps3 uiteindelijk de mooiste gaat hebben, maar dat kan ik nu nog niet bewijzen. Maar je haalde bijvoorbeeld PGR4 een paar berichten terug. Maar volgens mij gaat die gewoon dik ingemaakt worden qua graphics door GT5. Maarja, dit zijn allemaal zaken waar ik nu nog geen discussie over kan voeren. En om het dan even te hebben over het 'mooiste' ps3 spel. Die gaan ze ook zowizo niet kunnen poorten naar de xbox 360(net zoals omgekeerd zoals ik juist zei), tenzij men deze ook herontwikkeld. Maarja, dan hangt het ook af, wat voor game het is. Is het een zeer dikke RPG, dan moet het serieus gecompresseerd worden misschien, of een game a la GTA,... noem maar op. Maar, RE4 was ook niet mogelijk op de ps2. Het zag er bijna hetzelfde uit, dus, dan ga je wel nadenken natuurlijk...
    Anyways, ik beoordeel ook een beetje volgens het verleden. Als ik zo kijk naar het tijdperk van ps2 en xbox. Dan vond ik de mooiste platformer van xbox niet eens in de beurt komen van de mooiste op ps2. en die waren allemaal onder het hoede van Sony. Dan de mooiste racegame vond ik ook zowizo GT4 van Sony(die vind ik nu nog altijd zeer indrukwekkend). Eigelijk GT3, want voor die tijd, holy crap. Dan qua firt person shooter vond ik xbox wel indrukwekkender. Maar qua action adventure vond ik dan weer ps2(god of war serie, anuwel het een hevige strijd is met Ninja gaiden, want dat vond ik het beste xbox game).
    Maarja, iemand zoals ik moet eigelijk beide consoles hebben. Op dit moment moet ik geen ps3 hebben(hij staat hier wel), omdat er geen games voor zijn op dit moment. Maar de games komen gewoon, dat is een feit, en op E3 zullen ze wel nieuwe titels laten zien. Misschien dom dat ik NU de ps3 zo hard verdedig, maar er komen nu éénmaal een deel games op de ps3 uit, die niet op de xbox 360 gaan uitkomen. En die bepaalde games moet ik gewoon hebben. Ook vind ik bepaalde ontwikkelaars van Sony gewoon super.
    Maarja, hetzelfde geldt natuurlijk voor xbox 360.
    Ik moet nu wel zeggen, mijn xbox 360 is binnen op dit moment, en daarstraks zei ik nog tegen mijn broer, het was beter geweest dat de ps3 binnen was, want daar speel ik nu toch niet op. Ik ben er echt ziek van dat mijn xbox 360 binnen is. Ik wil een vette auto maken in forza 2,...:)
    het komt er maar gewoon op neer, dat beide consoles een zeer mooie toekomst hebben. Xbox 360 heeft een zeer uitgebreide line-up, en ps3 heeft een paar zeer dikke fanchises die eraan komen. Maar dit duurt gewoon nog even(vergeet niet dat xbox 360 onderhalf jaar op de markt is he). En ik ben een grote voorstander van beide, maar dan komen we weer met het begin van mijn tekst, ik denk gewoon dat ps3 de mooiste games uiteindelijk gaat hebben(exclusieve), en jullie denken misschien anders, en daar heb ik respect voor. Maar die discussie kunnen we nu nog niet voeren natuurlijk. Maar ik kijk er alvast naar uit...

8. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mee eens hoor dat de ontwikkeling anders is. Dat de PS3 juist zo afwijkt qua ontwikkeling van PC en 360 zie ik in deze generatie als een nadeel. Een uitgever/developer kan simultaan zijn game uitbrengen op de PC en 360. Voor de PS3 zal men een ander pad moeten bewandelen. Dit verschil kan je compenseren door meer mankracht op het PS3 project te zetten.

Ik denk dat een multi-platform producties aardig sneller gerealiseerd kan worden voor de 360 en de PC, een voordeel voor deze groep gamers. Kijk bijvoorbeeld naar een game als DiRT. Die kan momenteel wel gelijk verschijnen op de PC en 360 terwijl we nog geen enkele demo/video/screenshot hebben gezien van de PS3 versie.

Elke game valt de poorten naar een ander platform, door bijvoorbeeld in te leveren op graphics, physics en dergelijke. Een ander nadeel van de PS3 is, is dat het operating system en aanverwante programma's relatief gezien veel geheugen in beslag nemen. Heb je dus een 360 game die het uiterste van het beschikbare geheugen vereist dan zal deze game inderdaad niet zomaar te poorten zijn.

Tsja. De grafische pracht en praal wordt voornamelijk gerealiseerd door de GPU, de grafische processor. Ik zie toch echt alleen maar berichten die aangeven dat de Xenos tot meer in staat is.

Hoop je dat of is deze uitspraak echt ergens op gebaseerd? Ik heb een beetje het idee dat zodra GT5 verschijnt we alweer toe zijn aan een Forza 3, een PGR5 en DiRT 2.

Je bent bekend met het feit dat bepaalde 'shader code' wel degelijk rechtstreeks gebruikt kan worden op beide consoles? Maar ik ben het met je eens dat een veeleisend spel grotendeels herontwikkeld moet worden. Maar verkijk je niet op het volgende, modellen, alle graphics en audio kunnen gewoon herbruikt worden. Het 'enige' wat je moet herontwikkelen is een engine.

Tsja, je vergeet het simpele feit dat de PS2 een veel groter marktaandeel had. Dan is het voor uitgevers en ontwikkelaars veel interessanter om veel games eruit te pompen. De PS2 bracht gewoon veel centjes in het laadje voor alle betrokkenen. De PS2 was gewoon een veel interessanter platform om toffe games voor te ontwikkelen. Vandaar dat je ook relatief meer toffe games zag. De XBOX had helaas ook een ander imago, eentje die meer aansloot bij de oudere hardcore FPS gamer.

De XBOX had net zo goed veel toffe platform titels, RPG's of racers kunnen krijgen. Het merk was gewoon niet sterk genoeg. Maar wat zien we nu? Zo'n beetje alle third party titels worden momenteel eerst ontwikkeld op de 360. Kijk maar eens naar alle demos en previews van de laatste tijd. De 360 is voor een developer een veel logischere keuze: a. het marktaandeel is veel groter, b. je kan sneller en dus goedkoper ontwikkelen en c. de PS3 is (nog) geen hoogvlieger. Wellicht gaat dit ooit nog veranderen maar misschien ook niet.

Tuurlijk komen ze wel. Het is echter ook een feit dat ze voortdurend worden uitgesteld. Het is ook een feit dat Microsoft naar alle waarschijnlijk net zo goed nieuwe toffe titels zal laten zien.

Precies, en dan komt het weer neer op persoonlijke smaak. Ik hoef niet per se elk spel te spelen maar het zou leuk zijn als ik in hetzelfde genre een alternatief op de 360 zou hebben. Denk aan MGS4 en Splinter Cell 5. Ik heb sowieso de tijd niet om elk spel te spellen.

Waarom zou ik als gamer daar rekening mee moeten houden? Sony heeft gefaald met het tijdig op de markt brengen van zijn console. Dat is niet mijn probleem. De concurrentie verscheen anderhalf jaar eerder tegen een lagere prijs terwijl dezelfde games er op de concurrentie beter uitzien. Dat maakt het lange wachten vrij zuur. Als Sony goed zijn huiswerk had gedaan zat je misschien nu aan Heavenly Sword.

Natuurlijk zal de PS3 hele toffe exclusieve games gaan krijgen. Persoonlijk denk ik echter dat de 360 er meer zal krijgen. Bekijk voor de gein eens die 'exclusives' list die ik eerder toonde. Zolang de PS3 achter blijft qua marktaandeel is het sowieso niet interessant voor een uitgever/developer om games te ontwikkelen en uit te geven. Dan bestaat er het risico op een vicieuze cirkel: geen games, geen verkopen .. geen verkopen, geen games ..

Er wordt niet voor niets in de industrie geroepen dat als de PS3 voor meerdere maanden minder dan 100.000 eenheden per maand verkoopt dat bepaalde third party PS3 games weleens langzaam zouden kunnen gaan verdwijnen.

9. Xwon

Xwon het is wat het is.

Leuk Bevonden:
    1
    Ik begrijp je wel hoor maar zoals je heel duidelijk in je verhaal naar voren laat komen bepaal je wat games op smaak ipv op technisch nivo (waar ik mijn relaas over het achter blijven van de Whow factor bij de PS 3 voor ben begonnen ;) ).
    De PS 3 zet duidelijk nog geen stempel op de next gen ervaring zoals een Wii of 360 dat doen (ze verkopen veel meer, meer games die men als Next Gen ervaart en tot op dit moment is het overgrote deel van de multi games mooier op de 360 dan PS 3...).
    Let wel, er zijn wel wat games die redelijk indrukwekkend zijn maar thats it. Op dit moment staat de PS 3 bij de meeste mensen stof te happen en het gaat ook nog wel even duren voordat men iets heeft om weer van te gaan genieten (op wat Blu Ray films na ;) ).

Laten we hopen dat de komende E3 voor al de drie de consoles een goede is want de echte Console War zal komende herfst echt van start gaan denk ik.

10. boss

boss Stay frosty people!

Leuk Bevonden:
    2
    Misschien wel een nadeel ja. Maar langs de andere kant, de cell wordt nu ook gebruikt in arcadekasten van namco enzo. Maarja, het blijft ingewikkelder dan xbox 360, door de 7 apparte cores...

Ja, maar je moet wel weten dat men veel vroeger meer info over de xbox 360 had. Zo komt flatout 3 niet op ps3 omdat men te weinig info over ps3 had in het begin van het ontwikkelen. Men ging geheel voor xbox 360. Dirt wordt nu uitgesteld voor de ps3, en ik kan wel begrijpen waarom. En ja, dat is frustrerend voor 'ps3 only' gamers...
    Maar langs de andere kant, als je kijkt naar de volgende burnout. Die ontwikkelaars zeggen geen problemen te hebben met beide consoles. Hangt dus toch ook af van de ontwikkelaar...
    Eerst was het de bedoeling om 2 Cell processoren in de ps3 te stoppen. Eén als GPU dan. Uiteindelijk is het dan de RSX geworden ja. Ik lees die zaken ook wat je zegt, maar ik lees ook zaken dat de RSX op een totaal andere manier werkt, en deze 2 niet te vergelijken zijn. Zo lees ik ook zaken van hooggeleerden wetenschappers dat de RSX op zijn manier van werken samen met de cell, technisch minstens of zelfs beter is dan de Xenos. Maar ik lees ook dan andere berichten die zeggen dat de Xenos beter is, als je puur op de sceps afgaat. Ik weet niet wat ik hier allemaal moet van geloven. Wat ik wel weet is, dat die discussie nog niet gevoerd kan worden. Uiteindelijk gaan de games het vanzelf wel zeggen...

In 2008 komt GT5. Tuurlijk kruipt er veel tijd in om dat game te maken. Forza 2 is ook dikwijls uitgesteld. Op beide platformen worden zoveel games uitgesteld(kijk naar Masseffect, Too Human, ...)

Ik had het totaal niet over third party games. Op platform vlak had ik het over Jak&Daxter, Ratchet&Clank, Sly Racoon,... Op action adventure, God of war,... noem maar op. De beste games op de ps2 zijn allemaal games van Sony zelf... Oké, buiten de grote games als FF en MGS,... Maar toch...

Ja, dat noemt men een voorsprong hebben op de concurrent. We zullen zien of ps3 inhaalt op de xbox 360.
    ps: ps2 verkocht slechter dan ps3 de eerste x tal maanden.

Hetzelfde geldt voor games van Microsoft, daar worden er ook velen uitgesteld. En tuurlijk gaat Microsoft ook nieuwe dingen laten zien.

Ja, idd. Ik heb ook niet de tijd om alle games te spelen, ik concentreer me nu alleen nog op de echte toppers. Ben ook wel benieuwd naar de toekomst, hoe gaan de volgende generatie spellen zijn? Als er nu als zoveel kosten zijn, zo lange ontwikkelingsfases,... noem maar op. Zou er ooit 1 console komen?
    Tja, was het maar zo simpel allemaal he...

Op dit moment heeft de 360 een grotere line-up in vooruitzicht ja, maarja, ik weet natuurlijk niet of dat zo blijft. We zien wel of ps3 beter gaat verkopen,...

Wie roept dat, jou beur? Er wordt veel geroepen. Ontwikkelaars weten ook dat zoiets tijd nodig heeft(nogmaals, kijk ps2, en die kreeg ook een pak kritiek in het begin). Dus we zien wel he :).

11. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Even terugkomend op het beperkte opslag-verhaal een paar pagina's terug. Ik kan me nog herinneren dat spellen als FFVII, FFVIII etc. allemaal op 3 of 4, toendertijd nog CD's, werden uitgebracht. Ik kan me ook herinneren dat ik daar als fanatiek gamer geen moment wakker van heb gelegen. Wat is nu een schijfje verwisselen na tientallen uren speeltijd ? Ik kan me er goed in vinden dat PS3 bezitters het een fijner gevoel vinden dat hun opslagmedium voorlopig sowieso altijd genoeg ruimte zal bevatten, ervan uitgaande dat Microsoft het bij de DVD houdt, maar het is voor mij geen rede om een PS3 te kopen. Net als dat Blu-Ray films (of in het geval van de 360 : films op HD-DVD) dat ook niet zijn, ik koop een console immers voor de games. Film kijken doe ik nog altijd liever op mijn PC. Heb er sowieso vrij weinig trek in om mijn complete DVD-collectie te gaan vervangen voor dezelfde films op Blu-Ray of HD-DVD.

Ik ben niet anti-PS geworden, vrijwel iedereen in mijn vriendengroep gaat echter wel voor de PS3....ik denk vanwege de merknaam en de ervaring met de succesvolle PS2. Het betreffen ook allemaal jongens die een PS2 hebben gehad, maar geen Xbox. Xbox, en Xbox 360, is dus onbekend terrein en sommigen gaan zelfs zover om het apparaat af te wijzen alleen omdat er Microsoft op staat. Sommigen proberen me zelfs nog wekelijks over te halen om ook een PS3 te halen :+ Ik zeg niet dat er nooit een PS3 bij mij in huis komt, maar Sony zal met zeer sterke exclusives (en een flinke prijsverlaging) moeten komen om mij over de streep te trekken. Van de exclusives die nu bekend en aangekondigd zijn geldt dat echter nog voor geen een van allen. Misschien heeft het met smaakwijziging te maken, mijn favoriete genres liggen tegenwoordig meer bij de 360/PC kant. Ook wat betreft het spelen van "oudere" games, al dan niet in een nieuw jasje, vind ik het aanbod op de Xbox Live Arcade ook steeds sterker worden, alhoewel de Virtual Console van de Wii in dat opzicht bij mij nog net iets meer punten scoort. Ik betrap me er ook stiekum op dat het online gamen bij mij in een opmars is. Helemaal nu 360 en PC gamers steeds dichter bij elkaar worden gebracht door Vista en Windows Live. Wat dat betreft zit ik dus gebakken bij de 360 en PC. De Wii is een leuke afwisseling bovenop dat alles. De PS3 nog altijd overbodige luxe.

Laatst bewerkt: 19 jun 2007
  12. boss

boss Stay frosty people!

Leuk Bevonden:
    2
    @ Zero Paradox: Heb je ooit al een game als GTA op meerdere disks gezien? Dat zou wel erg zijn. En idd, een game als FF is niet erg op meerdere disks... Maar een game met 1 grote open wereld, zou ik wel erg vinden, maarja, dat is mijn mening natuurlijk ;).

13. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    is is natuurlijk wel irritant als je steeds je discs moet verwisselen, maar er zijn in gta eigelijk altijd verschillende eilanden/delen. ze zouden het zo kunnen doen dat er op elke disc een ander deel zou staan.

de 360 heeft ook een hdd waar je het een en ander op kan zetten.

14. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja daarom, er leiden meerdere wegen naar Rome. Ben het wel met boss eens dat GTA op meer discs vervelender zou zijn dan FF op meer discs, maar het is in mijn ogen geen ramp.

15. Darkon 83

Darkon 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zie je het al voor je? GTA op 4 DVDs? Heb je net lekker een achtervolging en zit je lekker te stunten, staat er opeens: Please insert disc 2. Dat doe je dan, vervolgens zie je een roadblock staan waar je niet doorheen komt, dus besluit je snel om te keren, waarna je ziet staan: Please insert disc 1. Ik zou hier echt para van worden hoor.

16. Ralfje

Ralfje Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Daar zou je echt gek van worden, maar zulke scenario's ga je heus niet tegen komen.

17. Forgottensoul

Forgottensoul The One

Leuk Bevonden:
    0
    Als het zou gebeuren bijv reeks dingen die je moet doen als je bijv de eerste 50 dingen hebt gedaan van de verhaal lijn dat je dan disc 2 erin moet doen ga zo door.
    *( of ze maken een cinematics disc en play disc zoals diablo II )*

18. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    GTA komt heus niet ui op IV disc's hoor de enige games die voor meerdere disc's in aanmerking komen zijn RPG's zoals blue dragon met veel CGI filmpjes, daarna kan er gebruik worden gemaakt van de HDD, je merkt er niets van_0/

19. boss

boss Stay frosty people!

Leuk Bevonden:
    2
    Ja, maar de xbox 360 is wel een beperking voor Rockstar. Ze moeten de boel trouwens ook comprimeren...

@Intraxs: Xbox 360 heeft niet standaard een HDD, dus kan een ontwikkelaar geen gebruik hier van maken...

20. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    De beperking voor rock star was dat ze rekening moesten houden dat de Xbox 360 niet altijd standaard een hdd heeft ... niet de beperkte DVD ruimte.

Voor het ontwikkelen van GTA IV voor de PS3 heeft rockstar aangegeven dat ze ook problemen hebben .. dus beide consoles hebben hun +'en en gebreken

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina