Ook ik zal voorlopig nog niet de overstap wagen naar deze nieuwe HD formaten op disc vanwege de volgende redenen:
- Nog niet alle studio's doen mee
- Er zijn studio's die niet beide formaten ondersteunen
- Toppers van George Lucas of Steven Spielberg hoef je binnenkort niet te verwachten
- De winnaar is nog lang niet bekend, een financieel risico
- Relatief hoge prijs voor HD discs, DVD's worden met de dag goedkoper
- Verbeterde beeld is zichtbaar maar nog niet zo denderend als bij de overgang van VHS naar DVD.
- Er zijn initiatieven om HD downloads ook in Nederlands beschikbaar te maken
Er wordt hier zo af en toe gesproken over het feit dat Blu Ray aan het winnen is. Persoonlijk denk ik ook wel dat Blu Ray gaat winnen maar kan je dan echt van een winnaar spreken als je de huidige verkoop aantallen bekijkt? Die zijn gewoon treurig! Men vergeet dat een leuke LCD en een aardig geluidssysteem toch wel essentieel zaken zijn om een overstap uberhaupt te rechtvaardigen.
Ik denk dat voor de massa die flink heeft geinvesteerd in DVD, de DVD disc voorlopig meer dan voldoende kwaliteit biedt. Ik vergelijk de Blu Ray/HD DVD format war met dat hele DVD Audio/SACD gebeuren. Sinds 2000 (!!) opvolgers van de CD met een 'veel betere' geluidskwaliteit. Echter, de massa laat het nog altijd massaal links liggen. Wat vreet men nu wel? MP3's en de mindere geluidskwaliteit neemt men maar voor lief.
Ik ben persoonlijk eerder geneigd om voor een betere upscaling DVD speler te gaan. In combinatie met een goede LCD kan de DVD collectie op deze manier voorlopig nog wel even mee.
Laatst bewerkt: 3 jul 2007