* De stadsdelen Algonquin, Broker en Dukes zijn verbonden door grote bruggen.
* Er is geen Pop-Up meer, het uitzicht beslaat enkele kilometers.
* Niko Bellic, de hoofdpersonage Hij is rond de 30 jaar oud en is met een schip in Liberty City aangekomen.
* de NPC's zijn allemaal realistischer dan ooit. Ze dragen boodschappentassen, roken, telefoneren enz.
* In november 2004 is Rockstar aan de game begonnen.
* GTA IV zal zijn wat Next-gen hoort te zijn. Niet alleen op het gebied van graphics, maar ook geluid, verloop van de missies enz.
* Bij het betreden van een ander stadsdeel zal je geen laadtijden tegenkomen.
* De voertuigen zullen er zo goed uitzien dat ze zo in een racegame terecht zouden kunnen. (feit of een droom van rockstar
)
* Je kunt geldautomaten gebruiken.
* De soundtrack is nog volop in ontwikkeling. De meeste muziek zal 'modern' zijn.
* Staten Island, een deel van Liberty City in GTA III, zit niet in GTA IV. Het is misschien wel de plaats waar Niko weg is gekomen.
* De politie is meer aanwezig dan in de vorige delen.
* Er zullen verschillende helicopters in de game zitten.
* De Playstation 3 en Xbox 360 hebben beide hun voor-en nadelen als het aankomt op hardware. Rockstar heeft een speciaal team in San Diego welke met deze technische aspecten bezig is.
* De Sixaxis motion controls zullen alleen gebruikt worden als er daadwerkelijk leukere gameplay mee bereikt kan worden.
* Er zullen meerdere multiplayer-modi in de game zitten.
* De missies zullen levensecht aanvoelen. Dit komt vooral door de personages die dit keer veel menselijker over zullen komen.
* Van buitenaf kun je de binnenkant van de gebouwen zien. Je kunt daarentegen niet elk gebouw betreden.
* In vorige GTA delen werd jij altijd aangesproken. Deze keer kan Niko zelf ook bellen om missies te starten.
* "Misschien' zal er de mogelijkheid zijn je eigen MP3's in de game te stoppen. Dit kan al een hele tijd bij de PC versies van GTA, voor de console versies zou dit nieuw zijn.
* De missies zijn langer en kunnen op meerdere manieren voltooid worden.
* Er zal seks in het verhaal zitten.
* Je zal geen gebouwen kunnen kopen. Dit zou namelijk niet in het verhaal passen. Niko die ineens een multimiljonair was zou het verhaal alleen maar onrealistisch maken.
* Elk stadseel zal zijn eigen sfeer hebben. Denk aan bomen en planten waardoor je meteen dat stadsdeel kunt herkennen
bron: ps3 only