Misschien een vreemd topic, maar ik ga toch een gokje wagen aangezien deze vraag mij al een tijdje bezighoudt.
Sinds een tijdje ben ik redelijk verslaafd geraakt aan het behalen van Achievements. In het begin gaf ik er niet zoveel om, maar toen ik eenmaal doorkreeg hoe het in z’n werk ging wilde ik de ene na de andere Achievement behalen.
Nu nog steeds als ik een game koop kijk ik als eerste naar de Achievements van de betreffende game en kijk ik of ze haalbaar zijn. Het probleem wat ik echter steeds vaker tegenkom is dat ik op een game uitgekeken raak als ik hem 1000/1000G uitgespeeld heb, want wat is er nu nog te behalen na het volledig uitspelen?
“Vroeger” speelde je games vanwege een goed verhaal, toffe gameplay en vaak een vernieuwend concept. Deze games kon je blijven spelen en raakte je pas na maanden spelen op uitgekeken. Tegenwoordig is het meer een kwestie van, game kopen, Achievements behalen en op naar het volgende spel waar het hele verhaal weer opnieuw begint. Uiteraard is dit iets persoonlijks, want niet iedereen is fan van Achievements.
Toch kunnen Achievements ook een positieve werking op slechte games hebben. Kijk bijvoorbeeld naar een game zoals Transformers. Normaal zou ik deze game na een paar uur zat zijn, maar omdat de Achievements gewoon leuk waren om te behalen bleef ik doorspelen. Door de aanwezigheid van Achievements werd deze game dus opeens een stuk leuker.
Toch zie ik op het Internet mensen met een Gamerscore van over de 50.000 punten. Ik vraag me af of je dan nog plezier in gamen hebt of dat je het puur voor de score doet waar je verder niets mee kunt. Ik heb op fora zelfs gezien dat mensen elkaars profiel uitwisselen om zo voor elkaar Achievements te behalen. Veel Achievements komen niet vanzelf en moet je serieus veel moeite voor doen. Andere games zoals Colin Mcrae Dirt geven ruim 85% al weg door alleen het spel maar een keer uit te spelen.
Graag zou ik eens willen weten wat jullie visie op Achievements en Gamerscore zijn. Kan een game leuker worden door Achievements? Kan je nog genieten van een game als alle Achievements behaald zijn of vind je het allemaal maar onzin? Dus in het kort, hebben Achievements het gamen van “vroeger” veranderd?
Ik ben benieuwd! 
![[IMG]](http://www.unscripted360.com/media/achievement.png)
Laatst bewerkt: 27 jul 2007