Bron: Powerweb: Jan hands on Halo3
Halo 3 hands-on
1 augustus 2007Jan mocht als een van de eersten op deze schamele aardkloot Halo 3 gaan spelen. Dat gebeurde niet zomaar, dat gebeurde op een boot in Amsterdam. Aangezien dat toch zo`n beetje in Jan zijn achtertuin is, lees je het vanavond dus nog hier.
Ik wil spelen..
Na een intensief middagprogramma (zie Jan zijn weblog), werd het tijd voor om Halo3 eindelijk te spelen. Leuk hoor dat boogschieten en lasergamen, maar ik kwam voor maar een ding en dat was Halo 3 spelen. Op de E3 had ik al vluchtig kennis gemaakt met de belangrijkste 360 game van dit najaar, maar nu heb ik de game daadwerkelijk zelf gespeeld.
Nadat....
Maar niet nadat Shane Kim, Corporate Vice President, Microsoft Game Studios, ons vertelde hoe groot de Halo franchise wel niet is en hoe belangrijk de launch is voor de game-industrie. Halo is een fenomeen en met 15 miljoen verkochte (Halo 1 en 2 bij elkaar) stuks doe je het natuurlijk niet slecht… en dan druk ik me zacht uit.
Consoles genoeg
Het moet gezegd worden, er waren meer dan genoeg consoles voor handen, Ik telde er bij elkaar een stuk of 40 a 50 en op de meeste draaide singleplayer en op nog eens een slordige 16 kon er gemultiplayered worden. Die laatste hebben we allemaal natuurlijk al gedaan in de open bèta test maar die shit blijft verslavend leuk. Eigenlijk mocht iedere journalist 30 minuten knallen maar ik ben anderhalf uur in de multiplayer lounge blijven hangen. Die shit is gewoon te wreed. De balans van de wapens (en de locatie ervan), de physics (Warthogs knallen prachtig uit elkaar), de map en leveldesign… het voelt allemaal hemels aan en zelfs een kapot gespeelde map als Zanzibar bracht tranen in mijn ogen.
Eindelijk
Dan de singleplayer. Op het podium demonstreert Frank O’ Connor, Writing Lead voor Halo 3 (hij is dus de man achter het verhaal van de game) het jungle-level dat we ook al op de E3 te zien kregen, Het zag er opnieuw goed uit met veel hectiek, lekker veel wapens en meerdere paden die je kon pakken om de vermaledijde Covenant uit te schakelen. Maar een ander singleplayer level dat we zelf mochten spelen was veel grootser van opzet. Sterker, het level was echt enorm wijds opgezet met meerdere routes en richtingen. In een Warthog reed ik met mijn mariniers van checkpoint naar checkpoint onderweg de nodige mini basissen van de Covenant in de as leggend. Het gekke is dat deze gameplay – ik heb een dik uur zitten spelen met dit level, me erg deed denken aan Halo 1 en dat is een goed ding. Alleen nu voelt het allemaal nog belangrijker omdat je weet dat de Aarde met vernietiging bedreigd wordt en dat er een gigantisch alles verslindend wapen op het punt staat ontdekt te worden. Ik weet uit mijn hoofd niet op welk niveau het level stond, ik gok medium, maar het was behoorlijk pittig. Zo kwam ik een aantal keren zonder munitie te zitten en was ik verplicht Covenant wapens op te pakken.
AI dik in orde
Het is echt duidelijk dat je computergestuurde teammaten goed werk doen maar dat toch echt de meeste hete kastanjes zelf uit het spreekwoordelijke vuur moet halen. De Brute Chopper is een lastig uit te schakelen voertuig, wegens zijn combinatie van sterke vuurkracht en wendbaarheid. Een handig voertuig voor einzelgängers in multiplayer maar ook leuk om in singleplayer toe te passen…als je tenminste de Brutes er eerst af hebt geschoten. Wat ook erg leuk is, zijn de uitkijk pods van de Covenant. Deze paarse zwevende platformen zijn ideaal om vanaf te snipen en zo het laatste voetvolk uit te schakelen. De eerlijkheid gebied me ook om te zeggen dat ik geen wereldschokkende vernieuwingen heb gespot maar ik heb ze tegelijkertijd niet gemist. Dit is de Halo die je kent alleen groter, intenser, heftiger en pittiger. Vooral de AI van de tegenpartij maakte een positieve indruk op me. Zowel de kleinere als de loggere baddies zijn voortdurend in beweging, maken gebruik van cover en zijn alles behalve dom kanonnenvoer die recht richting je loop rennen.
De Messias
Zelf doet Microsoft wel gigantisch gewichtig over Halo 3, alsof dit de Heilige Graal is waarbij Jezus zelf nog een keer op aarde landt om ons Halo 3 te geven. O.k., ik chargeer maar nog een keer de zin’ Biggest Entertainment Moment in History’ aanhoren en ik ga heel hard gillen. Alle marketingpraatjes daargelaten denk ik dat het safe is om te stellen dat Halo 3 er 2 maanden voor zijn release er gewoon erg overtuigend uitziet en ronduit heerlijk speelt. Ik tel in ieder geval hardop af richting launch; 26 september is het zover!
Laatst bewerkt: 1 aug 2007