GTA IV: De eerste missies (X360, PS
Impressie | 2 augustus 2007 - Soms hoop ik dat Nederland Engelstalig is. Niet alleen vind ik Engels een mooie taal om te spreken, ook kun je als website veel meer bezoekers trekken als je Engelstalig bent. Dat levert natuurlijk voordeel op. De lucky bastards van grote internationale sites hebben namelijk al een nieuwe presentatie van GTA IV mogen zien, en ik dus nog niet.
Tijdens de nieuwste presentatie heeft Rockstar voor het eerst missies in GTA IV getoond. Niko krijgt in de demonstratie een telefoontje van de foute agent Francis McReary. Hij zit in de problemen door een advocaat en jij moet die lastpak dus uitschakelen. Niko is de domste niet en gaat naar een internetcafé. Hier komt weer een stukje typische GTA-humor om de hoek kijken, het internetcafé heet namelijk “Tw@”. Twat is een Engels scheldwoord dat staat voor het vrouwelijke geslachtsdeel (we houden het netjes). Op PC’s kun je mailen, mailtjes ontvangen en naar bepaalde sites surfen. Hoeveel sites Rockstar in de game gaat stoppen is nog niet bekend. In dit café schrijft Niko uiteindelijk een indrukwekkende CV en solliciteert hij via de mail naar een baan bij de advocaat.
Niko heeft nu nog wel een wapen nodig. Voorheen zou je dan altijd naar Ammunation gaan. GTA IV is echter realistischer dan de eerdere delen, dus zomaar een winkel instappen en wapens kopen hoort er niet meer bij. In plaats daarvan spreek je af met Little Jacob, een onguur type dat in donkere steegjes wapens verkoopt vanuit de kofferbak van zijn auto.
Nadat je wapens hebt gekocht is er nog even tijd totdat Niko reactie van de advocaat krijgt, dus gaat hij naar McReary. Hij heeft namelijk nog een klus voor Niko. McReary zit zo diep in de stront dat Niko nóg iemand voor hem moet uitschakelen. Niko gaat naar het park om deze persoon te zoeken. Op de plek waar hij zou moeten zijn, staan echter erg veel mensen en anders dan in eerdere GTA-games is je target niet duidelijk aangegeven. Hier komt je mobiele telefoon om de hoek kijken. Rockstar heeft eerder al aangegeven dat de speler echt een onderdeel van de wereld gaat uitmaken, en niet alleen reageert op de wereld maar ook zelf initiatieven kan nemen. Het is met je mobiele telefoon daarom ook mogelijk mensen te bellen, waaronder je volgende slachtoffer. Jij kiest zijn nummer uit je telefoonlijst (elk nummer dat je krijgt wordt automatisch opgeslagen) en kijkt gewoon wie zijn telefoon opneemt. Je weet zo wie je moet hebben, loopt op je doel af en schiet hem door z’n hoofd. Mensen rennen in paniek alle kanten op en de politie komt snel op je af.
Net zoals in eerdere GTA’s heb je de grootste kans op ontsnapping als je een auto steelt. Een geparkeerde auto stelen is echter niet meer zo eenvoudig. Ze zitten op slot en je moet dus eerst een ruitje inslaan. Dit wisten we natuurlijk al, maar wat we nog niet wisten is dat als je bent ingestapt je even geduld moeten hebben. Niko is namelijk even bezig de auto te hotwiren. Verwacht dus geen snel vluchtmiddel als je een geparkeerde auto jat. Wat dat betreft lijkt het stelen van auto’s nu meer op het jatten in Mafia. Het vinden van je bestemming is nu wel een stuk eenvoudiger. Met je telefoon kun je namelijk niet alleen foto’s nemen, sms’en, e-mailen en een kalender bijhouden, maar ook zit er een ingebouwde TomTom in, die met een oranje lijn aangeeft waar je heen moet.
Waar het jataspect dus elementen heeft van Mafia, is de manier waarop de politie werkt erg vergelijkbaar met die in Scarface. De plek waar je het laatst gezien bent is het centrum van de zoekradius van de politie. De grootte van die zoekradius en de hoeveelheid agenten die achter je aanzit, is afhankelijk van hoe ernstig de misdaad is die je hebt begaan. Jij moet ongezien uit dit zoekgebied zien te komen om te ontsnappen. Ziet een agent je wel, dan wordt het centrum van de zoekradius op je laatste positie gezet. De politie is overigens zichtbaar op je minimap als je gezocht wordt, dus dat helpt bij het ontsnappen. Wat je ook helpt is dat de politie niet langer helderziend is. Als je ongezien een steegje in kunt rennen en in een andere auto kunt wegrijden, heb je een grotere kans op ontsnapping. De agenten zullen je in je nieuwe auto minder snel herkennen en je hebt meer kans uit het zoekgebied te ontsnappen.
Na zijn ontsnapping krijgt Niko het bericht dat hij op gesprek kan komen bij de advocaat (overigens kan het in het uiteindelijke spel dagen duren voordat je wordt uitgenodigd). Natuurlijk moet dat trainingspak dan wel weg en dus is het op naar de kledingwinkel. Zoals we al wisten kan Niko geen rare kapsels krijgen of dikke spieren kweken, maar hij kan wel kleding kopen in de verschillende kledingwinkels. Met een nieuw pak wil Niko naar het advocatenkantoor. Hij houdt hiervoor een taxi aan. Je kunt altijd een taxi aanhouden in GTA IV. In een taxi gaat het beeld over naar een first person view en kun je kiezen waar je heen wilt. De camera is vrij te bewegen, dus je kunt tijdens een ritje genieten van de omgeving. Als je daar geen zin in hebt kun je iets meer betalen en arriveer je meteen op de plaats van bestemming.
Je belt aan bij het advocatenkantoor en wordt binnengelaten. Je kunt zelf weten hoe lang je blijft luisteren naar het geblaat van de advocaat. Wat er gebeurt als je gewoon blijft wachten weten we jammer genoeg niet, want de mensen van Rockstar besloten over te gaan op actie. Niko trekt zijn wapen en de advocaat denkt dat hij een grap maakt. Hij reageert met een subtiele verwijzing naar Jack Thompson: "guns don't kill people, videogames do". Dat dat niet klopt, ontdekt hij wanneer een hete kogel tussen zijn ogen verdwijnt.
Jammer genoeg heeft Niko geen geluidsdemper, dus komen de bewaking en politie snel op hem af. Hier wordt voor het eerst getoond hoe actiescènes in zijn werk gaan in GTA IV. Hoewel het vernieuwde lock-systeem nog niet is onthuld, hebben de mensen wel laten zien hoe free aim werkt. Je kunt nu vrij mikken en lopen tegelijk en kunt zeer precies op lichaamsdelen schieten. Bovendien is het nu mogelijk om op een Gears of War-achtige manier dekking te zoeken. Je kunt overal achter zitten, maar veel van de objecten waar je achter schuilt kunnen kapotgeschoten worden. Overigens zullen je, nu veel slimmere, tegenstanders ook dekking zoeken. Het einde van de demonstratie is bereikt, Niko rent naar buiten en wordt door de overweldigende hoeveelheid politieagenten overmand. Opmerkelijk is dat Rockstar heeft gezegd dat je wel degelijk weer zult beginnen bij het politiebureau of ziekenhuis als dit gebeurt. Ik neem aan dat ze de details hiervan echter wel hebben aangepast ten opzichte van eerdere GTA’s.
Eigen indrukken
Zoals ik in een eerdere impressie ook al heb aangegeven is de wereld van GTA IV ongelofelijk gedetailleerd. De verschillende websites die de nieuwe demonstraties hebben gezien melden hetzelfde. De receptie van het advocatenkantoor staat vol met planten en andere objecten, op straat zie je reclameborden en vuil op de grond liggen. Alles ziet er bovendien erg goed uit. De gebouwen waar je in kunt (zonder laadtijden uiteraard) zien er hetzelfde uit als de andere gebouwen. In eerdere games was er een heel duidelijk grafisch onderscheid tussen functionele en niet functionele gebouwen. De framerate is nog absoluut niet constant, maar is al een stuk beter dan bij de eerste presentatie.
Hoewel Rockstar nog steeds weinig heeft bekend gemaakt over de relaties die je aangaat met andere personages, hebben ze wel weer benadrukt dat ze heel erg belangrijk zijn. Je kunt nu zelf mensen bellen en ook op internet mensen ontmoeten via een datingservice. Het zou dus best wel kunnen zijn dat de speler zelf kan kiezen wie zijn vrienden worden. Ik denk dat het dit persoonlijke element gaat zijn, wat van GTA IV echt een vernieuwende titel gaat maken.
Het grootste verschil met vorige GTA’s moet toch wel het realisme zijn. De humor is minder duidelijk aanwezig, mensen en auto’s bewegen realistischer en energie krijg je alleen nog van slapen en eten. Bovendien denk ik dat je niet zomaar om je heen kunt knallen. De politie lijkt namelijk een stuk lastiger dan in vorige games en vermoedelijk zul je snel overmand worden als je in het wilde weg onschuldige mensen begint neer te knallen. De actie klinkt overigens werkelijk geweldig. GTA combineerde altijd al veel genres in één spel en groeit nu ook mee. Dat de game een coversysteem heeft met objecten die kapot kunnen, klinkt mij als muziek in de oren. Je moet meer op je tellen letten en ook dat draagt bij aan het realisme.
Of fans dit realisme allemaal kunnen waarderen is natuurlijk nog even de vraag, want GTA IV wordt een heel andere game dan de vorige delen. Ik vind het in ieder geval een geweldige stap van Rockstar en kan ook echt niet wachten tot ik die game in handen krijg.
Klik om te vergroten...