Pes 6 is het meest verslavende spel dat ik gespeeld heb (ik speel nog steeds halve tot hele dagen wanneer ik de tijd heb), maar ook tevens het meest frustrerende spel ooit. Heb net weer de buurman aan het lachen gemaakt met mijn geschreeuw en gesmijt.
Hopelijk zijn de volgende aspecten verbeterd in pes 2008:
- ***keeper die veel te traag reageert (schijnt verbeterd te zijn als ik de eerdere posts lees) nadat ie een bal heeft gestopt. Ook haalt ie soms de raarste capriolen uit op belangrijke momenten.
- positief spel van de speler mag wel eens constanter beloond worden. Ook hoop ik dat de AI zelf positief voetbal speelt, wat nogal eens te wensen over laat.
Volgens een preview met scans uit een magazine (eerder gepost in deze topic) zal een vloeiende passing game beloond worden met doelpunten en uiteindelijk de overwinning. "The AI won't grind you down Chelsea-style or cheat his way to victory anymore." was de quote van de previewer geloof ik. Hopelijk is dit waar, want in PES6 kan je soms mooie passes geven totdat je een ons weegt, met negatief spel + 3 miljoen man rondom het strafschop gebied (en ik speel nog wel tegen Arsenal!) + een keeper die randomly (om de 2-3 potjes) ineens in superman veranderd omdat de AI vindt dat je te vaak achter elkaar hebt gewonnen, weet de comp je vaak toch wel op een gelijkspelletje te houden.
- cheat-gehalte mag wel eens omlaag worden geschroefd. Echt waar, het patroon is gewoon overduidelijk. Ik zet mezelf altijd het doel om minimaal 8 potjes achter elkaar te winnen op top player, voordat ik een dag tevreden kan afsluiten. Bijna ELKE keer als ik in mijn 5de pot zit beginnen mijn poppetjes 'toevallig' tegenelkaar te botsen, of valt een bal na 10 ricochets WEER 'toevallig' bij de tegenstander die het dan rustig kan afmaken, of fluit de scheids als de 12de man voor de AI en kunnen de tegenstanders me vrijwel alles maken en ik hen niks, of gaan schoten op doel (die eerder makkelijk binnen gaan) 1 meter van het doel 'toevallig' 10 keer op de paal ofzo of houdt de superman keeper hem.
Ik begrijp dat de AI wel gedeeltijk een 'overhand' moet hebben in dit soort spellen (dat is de challenge, dat is een deel van de 'charme' van pes), maar soms heb ik na een wedstrijd iets van 15 schoten op doel gehad (met enorme kansen van close range - in een normaal potje win ik 5-0 ofzo) en dan moet je toch wel vast stellen dat het gewoon te frustrerend voor woorden is. Ik kan nu na een aantal minuten al zien wanneer de AI weer een CHEAT potje gaat spelen..
- het schot in de draai moet verbeterd worden.
- passing game moet verbeterd worden: passes komen nog te vaak niet aan (gaan naar een totaal andere gast, terwijl je toch echt naar iemand anders wilde passen en ook de juiste richting ingedrukt houd), soms echt een loterij.
- de hoge steekbal werkt nog niet echt goed
EDIT: oh ja en dan die ***corners. Je kan het gewoon aan zien komen wanneer de cpu wil en ook vaak GAAT scoren. De cpu positioneert zijn poppetjes iets verder van het doel af (om een lekkere aanloop te nemen voor een makkelijke kopbal) en je kan opeens geen enkel poppetje voor het doel kiezen, wat je weer dwingt om zo snel mogelijk te switchen naar een of andere dwerg onderin en dan weer meters moet afleggen om zo snel mogelijk toch goed gepositioneerd te raken (maar more often than not ben je toch al te ****ing laat.). Daar erger ik me nog het ergst aan. Hoe vaak heb ik al een winning streak daaraan verloren. Gewoon in de laatste minuten nog een corner, en dan weet ik al hoe laat het is.
Laatst bewerkt: 10 sep 2007