Gamen met een Beamer [Deel 2]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Occisor, 17 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Uhm nej. Ook al werkt het niet met pixels, CRT´s hebben gewoon een maximale resolutie. Dat heeft gewoon te maken met hoe precies de magneten zijn die de electronen tegen die buis aan knallen. Zou lekker makkelijk zijn al je geen maximale resolutie hebt met en CRT :9

    HIER heb je bijvoorbeeld een overzichtje waar alle maximale resoluties per type mooi onder elkaar staan.

    Atmoz zegt het ook gewoon in de thread die je zelf post. Dat gamen op 1024x768 prima gaat, en dat is ook gewoon zo. Hoger aansturen is onzin.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2007
  2. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Hmm de vader van een vriend van mij die zelf een CRT heeft, met dezelfde buizen als een BD 500, die zei dat hij gewoon een apparaat van 1800 bij 1400 eraan had gehangen en hij het gewoon zo weergaf.
     
  3. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    gedownscaled?
     
  4. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    nou als mijn opvatting over wat downscalen en upscalen juist is: Nee.
     
  5. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Downscalen is een beetje een digitale term, waarbij echt een speciefieke hogere resolutie naar een kleinere resolutie wordt berekend.

    Bij een CRT werkt dit niet precies zo en kun je idd gewoon die hogere resolutie op die buizen gooien. De buizen zelf zijn alleen zo gemaakt dat ze 1024 bij 768 maximaal weergeven, progressief. Het is dus eigenlijk een primitieve vorm van downscalen. Zie het als een bakje met op de bodem 100 gaatjes. Daarboven hangt een bakje met 1000 gaatjes. Het water loopt vanuit het bovenste bakje met 1000 straaltjes in die onderste, en daar komen opeens 100 straaltjes uit. Zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Komt geen berekening aan te pas, en toch wordt het gedownscaled van 1000 naar 100 straaltjes.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2007
  6. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Ok duidelijke uitleg. Maar dan zal hij het wel downscalen. Maar ik vind het toch nog steeds vreemd als zoiets niet met pixels werkt :9 Maar er staat nu ook een Sony CRT op HTforum te koop die een reso heeft van 1280 x 720. Wel weer een slag duurder. En hij heeft 8 inch buizen.
     
  7. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Verkijk je niet op de resoluties, helemaal bij CRT zal je het verschil niet zien. Heb een 1024x768 plasma en een 1280x720 lcd beamer. Plasma oogt toch echt scherper ;)
     
  8. Occisor

    Occisor Active Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    0
    komt dat niet gewoon doordat bij de plasma (TV neem ik aan right?) het aantal pixels per vierkante meter hoger is dan bij je beamer?

    ligt overigens ook aan plasma natuurlijk...
     
  9. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    het aantal pixels bepaalt je resolutie, als ik meer pixels had dan zou ik toch een hogere res hebben? :+

    nee ligt zover ik weet aan de techniek en je kan plasma zien als de opvolger van crt.
     
  10. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Ok, dan ga ik gewoon voor die Barco Data 500. Scheelt toch ook weer 90 euro. Die Barco kan ik voor 160 kopen en die Sony voor 250.
     
  11. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Jij bedoeld denk ik dat je bij LCD wat meer 'kippengaaseffect' hebt? Bij plasma zie je wat minder de pixels. In principe is het natuurlijk hoe meer pixels hoe scherper, dat spreek je een beetje tegen.

    Plus natuurlijk wat Occisor bedoeld. Als jij je beeld van je beamer even groot zou maken als het beeld van je TV, dan is je beamer scherper natuurlijk. Maar dat neem je hoop ik wel mee in je vergelijking :)

    De Sony heeft een widescreen maximale resolutie en de BD500 een 4:3.
    Ik zou echt voor de Sony gaan. Breedbeeld heeft de toekomst.

    Ik zou het ook nog even vragen op het htforum wat ze ervan vinden.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2007
  12. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Nou een CRT heeft geen vast beeldformaat. Dus je kan gewoon een breedbeeldscherm maken. Plasmas hebben ook gewoon 1024 x 768. Maar ik check het nog even. Ik vraag me alleen af hoe je een poll toevoegd aan je topic in 'private home theaters'.
     
  13. Aleko

    Aleko Niet? Nou, dan toch!

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb net de bevestiging gekregen dat mijn bestelde projectiescherm binnen is!

    Het wordt een Kingpin MS180 scherm. Niet het beste scherm, maar goed genoeg voor een paar jaartjes plezier ;)

    [​IMG]

    Ik hoop dat ik hem morgen kan ophalen anders wordt het later deze week. Kan ik eindelijk een vaste opstelling maken. Ben nu nog een beetje aan het experimenteren met de plaatsing van de projector. Aan de balk hangen wordt geen optie, omdat hij dan veel te laag hangt... :{ Ik denk dat er een plank bovenop de balk komt waarop de projector vervolgens gezet kan worden. Hij hangt dan op zo'n 2 meter hoogt. Dan kan ik me er niet aan stoten;) Beetje lastig uit te leggen, maar dat wordt wel duidelijker als ik foto's plaats :)

    Trouwens: iemand nog belang bij een HD-DVD? ;)
     
  14. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Humpf....maar je moet wel binnen de maximale resolutie blijven.

    Als jij breedbeeld gaat spelen op een projector met een maximale resolutie van 1024x768, dan gebruik je dus een resolutie van 1024 x 576 (dit is 16 : 9 met een breedte van 1024). Een resolutie die je niet zult vinden op de 360. Als jij je xbox insteld op 1024x768 (wat wel het slimste zou zijn met deze projector), zit je toch vast aan 4:3, óf een uitgerekte variant van dit beeld naar breedbeeld. Als ik voor die paar centjes meer zou kunnen spelen op een 1280x720 resolutie, dan zou ik het wel weten.

    Mooi scherm man :)

    V for Vendetta heb ik al :+
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2007
  15. Occisor

    Occisor Active Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    0
    zie



    Dat bedoel ik dus, omdat het beeld van je beamer groter is worden dus zegmaar ook de "pixels" groter en neemt het aantal pixels per vierkante meter af naarmate je het groter maakt. Daarom lijkt het scherper..

    heck, als ik mijn beeld nu 16 cm bij 9 cm maak is het zo scherp als een gek ! Omdat de pixels dan dus veel kleiner zijn en het aantal pixels per vierkante meter groter is geworden..
     
  16. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Tanx voor de info mike! Ik surf nog heel even op HTforum rond, maar ik denk dat ik toch maar voor de 1270 ga.

    /EDIT: Nou mike, is toch gebleken dat je fout zat. Ik kan dus net zo goed die BD 500 kopen.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2007
  17. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zat niet fout, ik vergistte me :+
    Een CRT kan dus 'over zijn maximale resolutie' weergeven. Al ligt de veilige spot wel op de aangegeven resolutie.

    Gister ben ik bij Jowi geweest met zijn Barco 1209.
    En ja...daar wordt je stil van... Scherm van 240 breed met een diepte en scherpte uit die Barco 8)
    Ik heb een flinke demo gehad van paar uurtjes...echt geweldig. Heeft denk ik meer indruk op me gemaakt dat die JVC HD1.

    Ik heb hem gelijk om uitleg gevraagd over de resolutie issue maar eigenlijk is het heel makkelijk. In die buizen worden electronen geschoten op het fosfor voorop in de buis, het mini schermpje zeg maar. Je kan er dus gewoon 1920x1080 aan aan electronen tegenaan schieten, alleen zullen de pixels dan gaan overlappen. Omdat er dan teveel electronen op hetzelfde plekje worden geschoten, door de preciesie van het apparaat. Hij zal het dus wel proberen weer te geven, alleen zal het op een gegeven moment niet meer uitmaken, omdat de electronen dan zovel over elkaar heen zitten, dat ze niet meer naast elkaar zitten en je dus ook geen onderscheid meer kan maken. De sweetspot ligt gewoon ongeveer op je maximale resolutie, maar in de praktijk kun je er dus nog wel iets overheen, waarbij er net een klein beetje overlapping is, maar nog wel een vooruitgang in scherpte haalbaar is.

    Kort gezegd, met je BD500 is 1280 x 720 nog wel haalbaar. Maar jouw statement over dat ie makkelijk 1080p zal doen betwijfel ik.

    Sorry over mijn beweringen hiervoor. Mijn blik was iets te digitaal.
    Ik hoop dat jij ook voortaan iets wil gaan snappen voordat je iets eruit flapt.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2007
  18. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Ik probeer dingen wel te snappen, alleen ik kan het gewoon niet zo goed verwoorden :+

    Maarre, over dat overlappen. Zou dat niet opgelost kunnen worden door het scherm gewoon groter te maken?
     
  19. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Nee want als ik het goed begrijp blijft je de afmeting vd fosfor gelijk ;)
     
  20. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Hoe was het geluid van dat beestje en hoe had ie hem weggewerkt? In zoverre dat dat nog kan natuurlijk. :+

    Mbt: oppervlakte: ik had het verkeerd begrepen ;)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina