Onverklaarbaar CPU gebruik

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door XiroKe, 19 sep 2007.

1. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Heb sinds een aantal maanden, misschien alweer bijna een jaar een nieuwe PC. Tot voor kort zonder problemen, maar nu heb ik last van werkelijk constant CPU gebruik. Alleen kort na het opstarten is er een moment dat het CPU gebruik tussen de 0-5% zit. Kort daarna begint hij en dan blijft hij maar doorgaan. Het CPU gebruik varieerd dan sterk tussen 15 en 60%, maar zit doorgaans rond de 40% en daarnaast is de helft van het geheugen in gebruik (geen idee of dat abnormaal is). Dit gaat dus maar door los van wat ik op de PC doe (99% van de tijd internet). Zelfs als ik niets doe en geen programma's open heb gaat het maar door.

Tot nu toe heb ik het volgende geprobeerd: ten eerste meerdere malen in korte tijd gescanned naar spyware met Search & Destroy. Ik heb toen een aantal dingen gevonden en verwijderd, maar het leek niet erg serieus. Daarna heb ik indexeren uitgezet, omdat ik begreep dat dat dergelijk CPU gebruik zou kunnen veroorzaken. Toen heb ik mijn PC gedefragmenteert. Vervolgens heb ik met een programma al m'n processen bekeken en onderzocht of er abnormale processen tussen zaten. Ik heb er toen twee uitgezet die niet zozeer verdacht, maar eerder overbodig waren.

Maar nog steeds is het niet opgelost. Ik heb het idee dat ik lang niet al m'n processen kan bekijken overigens, ook niet met dat programma dat ik gebruikte. Taskmanager geeft aan dat er (gemiddeld) 73 actief zijn, maar ik kan er maar zo'n 28 bekijken. Bovendien geeft taskmanager aan dat al deze processen (die ik kan zien) 0% van de CPU gebruiken op een of twee na die op 1-2% zitten.

Dus, onverklaarbaar CPU gebruik en niets tot nu toe heeft dan ook maar enig effect gehad. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en hoe ik het op los?

Geen idee of het van toepassing kan zijn, maar de PC loopt op Vista Home Premium en de specs zijn: E6600 @ 2,4 GHz, 2GB RAM, nVidia 8800 GTX, 500 GB hdd @ 7200 rpm.

2. Excess-Denied

Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    169
    Heb precies hetzelfde op mijn Vista pc, ook rond de 40% van de CPU gebruikt ie. Volgens mij is dat normaal, VIsta vreet immers ook het 1 en ander van je CPU af.

Virus of spyware is het in iedergeval niet, en zou zo snel ook niet weten wat eraan te doen valt. Heb ongeveer dezelfde specs voor mijn pc...

btw: Kijk jij naar dat metertje in Vista wat je in je sidebar kan zetten? Want daar klopt zo ie zo niks van, taskmanager heeft het wel bij het rechte eind. :)

3. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Nee, ik kijk naar taskmanager. Dat metertje in de sidebar is inderdaad hopeloos.

Zelfs al gebruikt jou CPU ongeveer hetzelfde percentage kan ik me bijna niet voorstellen dat dit normaal is. Het is me pas sinds kort opgevallen. Normaliter liep hij 'idle' gewoon heel stilletjes, nu is er geen moment dat hij niet bezig is. Daarnaast heb ik nu bij bijvoorbeeld Day of Defeat: Source last van 'gestotter' zo nu en dan en dat had ik voorheen ook nooit.

Wat er dan wel aan de hand is blijft voor mij een raadsel, want zoals je zegt lijkt het geen virus of spyware te zijn. Die had ik anders inmiddels wel gevonden vermoed ik. Wellicht dat er andere Vista gebruikers zijn die kunnen vaststellen of het inderdaad normaal gedrag is of dat er toch wat aan de hand is.

4. Excess-Denied

Leuk Bevonden:
    169
    Ik zal thuis straks eens gaan kijken of het gaat lukken om het CPU gebruik terug te brengen naar 10/15% wat normaal was voor XP.

Misschien helpt dit http://forum.pcmweb.nl/showthread.php?t=7419 :) "bios de HT optie die op disabled stond"

5. PimpmasterB

PimpmasterB Active Member

Leuk Bevonden:
    0
  6. xboxgangsta

xboxgangsta Reëel

Leuk Bevonden:
    2
    Bij mij schommelt die rond de 0-1%.

7. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    *Apple fanboy alert ;).

40% cpu-gebruik normaal voor alleen maar een OS? Ik gebruik onder de 10% met meerdere programma's open (internet, office suite, mail).

/einde alert

Heb je al een virusscanner laten draaien? Misschien dat die nog wat bijzondere procesvreters kan stoppen ;).

Als hij een korte tijd wel gewoon werkt, lijkt het er toch op dat een bepaald programma rekenkracht nodig heeft na het starten....
    Er wordt niets ge-autoarchived (selfmade werkwoorden zijn de bom \o/)?
    Of een virusscanner die altijd alles zit te scannen?

8. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Bij mij ook, soms haalt ie 5% en in het uiterste geval schiet ie even een fractie van een seconde naar 10%. Meestal zit ik dan te internetten en draai ik simpele progjes als Media Player voor mijn muziek, meer niet. Verder geen andere vormen van traagheid/onnodig CPU gebruik onder Vista Ultimate hier.

9. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Hoe veel processen draait ie?

10. xboxgangsta

xboxgangsta Reëel

Leuk Bevonden:
    2
    Pr0n-alert.:+

11. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @ Intraxz : Vraag je dat aan mij ?

12. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Mijn CPU is constant 90-100% 8). Geheugengebruik op zon 1000/2400.

Heb een tijd geprobeerd om erachter te komen waardoor het zo hoog was maar toen heb ik het opgegeven, heb er geen last van want pc loopt gewoon goed.

Bij mij heeft ie 39 processen.

13. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Stuk of 50 processen hier, maar toch kom ik bij normaal gebruik echt niet hoger dan 5-10% :eek:

14. Excess-Denied

Leuk Bevonden:
    169
    Tja waarom ik denk dat die 40% normaal is dat zal dan wel komen omdat hij zo uit de winkel komt rollen, en ik nergens last van heb... geen slow-mo, lag of iets degelijks. Vandaar dat ik me er niet echt druk om maak, maar als het omlaag zou kunnen is dat natuurlijk altijd mooi. ;)

Edit: en ik zit nu al heel wat jaar achter een mac (webdesign), en ben elke keer als ik thuis kom blij als ik weer achter me pc zit.

Laatst bewerkt: 19 sep 2007
  15. xboxgangsta

xboxgangsta Reëel

Leuk Bevonden:
    2
    33 processen, 1% CPU-gebruik 197/2459MB geheugengebruik.
    Damn, ik wil dan niet weten wat voor troep jullie er allemaal op hebben staan.

Geef eens de namen van de processen die zoveel in gebruik nemen.

16. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Ja, maar heb niets kunnen vinden. Kort na het opstarten van de PC start ook McAfee en even leek het of er een verband was, maar na het helemaal uit te zetten blijft het probleem voortduren.

Wellicht iemand nog een ander virus scanner? McAfee is zo verdraaide langzaam dat ik niet nog een keer wil herhalen.

Zo'n 73, waarvan ik er met de taskmanager maar een stuk of 28 kan bekijken. Oftewel, een heleboel processen die ik niet kan zien en dus niet weet wat ze zijn. De processen die wel zichtbaar zijn in taskmanager nemen allemaal 0% (op een enkele na) van de CPU in beslag.

Ik heb op deze PC dubieuze sites vermeden om juist dit soort problemen te voorkomen, dus dat is het niet. :)

17. xboxgangsta

xboxgangsta Reëel

Leuk Bevonden:
    2
    Hmm.. het is misschien een laatste redmiddel, maar wat dacht je van Format C:?

18. Excess-Denied

Leuk Bevonden:
    169
    Das echt onzin, waarom zou je dat doen ik heb precies hetzelfde, en hij komt met die 40% uit de fabriek rollen.

Ik merk ook helemaal niet aan XiroKe zijn verhaal dat hij ook werkelijk veel last ondervind van het hoge CPU gebruik. En ik ben zelfs bang als je format C doet dat het niks uitmaakt, kan namelijk ook aan drivers (die een conflict hebben) liggen van hardware. ;) Format C doe je alleen als je OS naar de klute is...

Edit: het zou wel goed kunnen liggen aan de Nvidia driver update (die via Winupdate) die heeft namelijk voor nogal veel problemen gezorgt vandaar misschien ook het stotteren in de games, misschien heeft dit namelijk wel te maken met het hoge CPU gebruik.

Laatst bewerkt: 19 sep 2007
  19. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Hij geeft toch aan dat hij eerst nooit last had van zoveel CPU gebruik. Iig een jaar geen problemen en nu schijnt hij deze wel te hebben. Dan moet er toch iets veranderd zijn. Ik denk dat Format C wel een laatste redmiddel is. Ik heb op mijn Windows XP ook ooit eens hetzelfde gehad. Gigantisch veel geheugengebruik , hoog percentage cpu-gebruik, veel processen, slome pc. Na het formatteren liep hij weer zoals voorheen. En ook bij mij was er geen sprake van spyware en degelijke. Uiteindelijk denk ik dat het 2 virusscanners waren die niet compitabel met elkaar waren elkaar zaten tegen te werken de oorzaak was.

Maar je hebt inderdaad een punt, Vista gebruikt idle al belachelijk veel geheugen en rekenkracht. Alleen hiervoor draaide hij toch ook Vista en had hij dit probleem niet? Het lijkt mij daarom sterkt dat Vista de oorzaak is.

20. collin43

collin43 coolest xbw member

Leuk Bevonden:
    0
    ik weet t niet slim he:p weet je wat, breng hem naar de computerzaak en laat hun kijken, die weten het meestal meteen wel...

Deel Deze Pagina