Naar het weer kijken is niets mis mee, maar als de weerman zegt 'het gaat misschien regenene, misschien niet' heb je daar niets aan, ook al is het op zichzelf een wonderlijk gegeven dat de weerman het zegt.
Dat is het zelfde met geruchten. Wil je dus jezelf verwonderen over wat de (soms) zieke geesten van het internet verzinnen of daadwerkelijk uit kanalen die het kunnen weten lekt, met all onzekerheid van dien, of wil je feiten.
Beide zijn goed en leuk! maar dat is de vraag een beetje. Mij gaat het niet om meer bezoekers te krijgen, maar om integriteit en ethiek op het gebied van het website medium. Maar ik ben bereid deze beelden die ik heb van mijn website medium aan te passen om te cateren naar wat de bezoeker wil. Op een verantwoorde manier waar ik dan ovet moet nadenken.
Maar moet mogelijk zijn. Uit de pol blijkt dat de meeste mensen dat eigenlijk wel willen, dus moet ik bedenken hoe ik dat mogelijk kan maken. Dat neemt niet weg dat kennis van een gerucht dat niet uitkomt, of kennis van een gerucht dat wel uitkomt. Compleet nutteloze informatie is voor iemand die niet van gokken houdt op de effectenbeurs. Als het uitkomt en een feitelijke constatering plaats vindt, dan pas heeft die informatie waarde, je kunt niet zeggen 'Ik zei het toch!' of 'Dat wist ik allang'., want op dat momente kon het net zo makkelijk niet uitkomen en weet dus niemand niks.
Je kunt je natuurlijk situaties voorstellen waarin een gerucht anderen inspireerd iets te doen in hun persoonlijke leven ofzoeits, maar op het gebied van nieuwswaarde zijn geruchten gelijk aan een passerende wind, vaak onwelriekend.
Laatst bewerkt: 16 okt 2007