Xbox 360 vs. Playstation 3 vs. Nintendo Wii [Deel 12]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door CaptnCook, 19 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Nee, bij de Core en Arcade krijg je wel de benodigde kabels bijgeleverd :x..... Als je nu de 40GB PS3 naast een tweetal 360's zet:

PS3: €399,-
    • 40GB HDD
    • wifi
    • gratis online gaming
    • Blu-ray speler
    • standaard AV kabel
    • wireless controller incl. accu + USB kabel

HDMI kabel kun je zo duur maken als je zelf wil, bij Media Markt kun je ze al voor een tientje krijgen. Tel daar nog een Bluetooth headsetje bij op á €30,-, dan ben je alleen voor de console plus een HDMI kabel en headset €439,- kwijt.

Xbox 360 Arcade: €279,-
    • 256MB memory card
    • 1 maand Gold abo, verder los te koop voor 3 en 12 maanden
    • standaard AV kabel
    • wireless controller incl. 2x AA batterij

Met wifi, 20GB HDD, jaartje Gold, oplaadbare MS batterij met oplader, HDMI kabel en een wired headset ben je €549,- kwijt, of €579,- als je een wireless headset wil.

Xbox 360 Premium: €349,-
    • 20GB HDD
    • 1 maand Gold abo, verder los te koop voor 3 en 12 maanden
    • component AV kabel
    • wireless controller incl. 2x AA batterij
    • wired headset

Met wifi, jaartje Gold en een oplaadbare MS batterij met oplader ben je €509,- kwijt.

Dan heb ik niet eens de HD DVD add-on meegenomen voor een soortgelijke ervaring. Natuurlijk, de Xbox 360 is goedkoper in aanschaf als je niks extra's wil dan wat er standaard in de doos zit. Het is een andere manier om een console in de markt te zetten, en van daaruit af te takken naar andere doelgroepen dan Sony met de PS3 heeft gedaan en doet. De console zelf kan goedkoper in de winkel worden geplaatst, maar zodra je iets meer wil betaal je er ook dik voor. Persoonlijk vind ik het ook prettiger als zaken standaard zijn ingebouwd i.p.v. verschillende losse accessoires.

Beiden, zowel door gamers als door Sony zelf. :)

2. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Vind het persoonlijk ook erg fijn dat alles ingebouwd zit en vind dit dan ook een voordeel van de PS3.

-Harde schijf => ingebouwd in elke versie. Ook niet geheel onbelangrijk is het feit dat je er zowat elke harde schijf in kan hangen tegen fatsoenlijke prijs / capaciteitverhouding. Dit in tegenstelling tot de te dure harde schijven van Micro$oft in verhouding met de capaciteit.
    -Wifi => ingebouwd in elke versie
    -Blu-speler => ingebouwd in elke versie
    -Batterypack ingebouwd in elke controller inclusief laadkabel
    -Voor mij persoonlijk een voordeel: de mogelijkheid om nagenoeg alle bluetooth headsetjes te gebruiken (had er al eentje vandaar)
    -Gratis online gaming

Dit in combinatie met de kwalitatief betere en betrouwbaardere hardware geven mij persoonlijk qua hardware meer waar voor mijn geld.

3. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    True maar zoals ik al zei, het gaat om de normale gamers en de ouders. Die zien een hele dure console, of een goedkope die ze dan later zo duur kunnen maken als ze willen. De drempel is veel lager, als je een keer 270 euro uitgeeft en later nog eens 200 voor een hd dvd en een maandje later een keer 100 voor een HDD komt dat minder hard aan dat in een keer 599 betalen voor een superdeluxe pakket waarvan je wellicht een veeltal functies niet zultgebruiken. Dat is de essentie van de 360, keuze. Daarom maakt Microsoft ook minder verlies op de 360 dan sony op de PS3, als sony alleen in de markt was zat de PS3 nog steeds op dat hogere prijspunt. Overigens weet je nog niet eens of blu-ray de toekomst wordt.

Anyway, dedicated servers zijn leuk, maar nooit een betrouwbaar iets natuurlijk. Voor Xbox Live betaal je voor de service, je gamertag, de friendslist, de voicechat in elke game, de standaard die gelegd is. Daar is geld, tjd, inzet en vooral opslag voor nodig. Het verrotte als je dat uit handen geeft en elke developer zijn eigen ding laat doen is dat het ook snel afgelopen kan zijn. EA bijvoorbeeld gooit gewoon zijn een jaar oude games van Xbox Live en die zijn dan dus niet meer te spelen. Overigens ook een van de redenen waarom MS dat nooit had toe moeten staan, maar ok het principe is dus normaal gesproken dat je altijd online kunt spelen als er ook andere mensen zijn en dat die infrastructuur bij MS ligt en niet bij de developer, zodat die daar ook geen kosten voor hoeft te maken. Natuurlijk kun je met dedicated servers meer man in een game proppen maar hoelang staan die servers nog? Xbox 360 titels zijn gemaakt om goed te werken op zo min mogelijk bandbreedte. Als je er als developer vanuit gaat dat alles via je 100mbit dedicated server gaat kun je veel meer doen, maar wanneer die server wegvalt zal de inpakt echt wel groter zijn.

Je betaald dus niet voor dedicated servers 60 euro per jaar, maar voor de service, het geheel, en face it die service staat als een huis, vooral in Halo 3.

Over HDD's gesproken die van de 360 kan je dus simpelweg in en uitklikken wat het iets makkelijk maakt om even naar een andere box te gaan e.d. wie van de PS3 gamers gaan in godsnaam zelf hardeschijven kopen en die er dan inzetten? Denk niet echt veel.

Wifi gebruik ik zowieso niet, dus voor mij alleen extra kosten

Blu-ray gebruik ik niet, dus ook extra kosten

Accu in de controller, liever niet, als nu mijn controller leeg is klik ik de accu eraf, nieuwe erin, en gaan met de banaan. Niet een snoertje aansluiten om dan weer een paar uur wired te moeten spelen, click and go. Voor mij aan de PS3 dus een duidelijk nadeel, zeker als je een beetje ver weg zit op de bank.

Gratis online gaming heb ik al uitgelegd. Gratis dus weinig eenheid, we zijn sinds Xbox Live wel beter gewend.

- PS ik vind een S in een $ veranderen echt freakin kinderachtig

Laatst bewerkt: 4 nov 2007
  4. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    De PS3 service staat ook als een huis. Veel mensen hebben echter het vooroordeel dat PSN klote is, omdat de PS2 online belabberd was. Sony leert en ontwikkeld ook en met PSN hebben ze gewoon een stabiel en solide netwerk staan. Games zonder lag (heb nog geen één keer lag gehad met de PS3 online) zoals Resistance met 40 man online en Warhawk met 32 man online. Met de komst van Home volgend jaar gaat PSN weer een stapje verder. Het leukste van het hele verhaal is nog dat het merendeel van de mensen die kritiek hebben op PSN zelf geen eens ervaring hebben met het netwerk en zomaar meepraten met een bepaalde groep.

Service die ik ook bij PSN zie. Je hebt een centraal PSN ID waarmee je online speelt, een friendlist per game (met de komst van Home straks ook een centrale friendlist) en voicechat in elke game. Tevens kun je ook via PSN chatten en videochatten. Is PSN beter dan Xbox Live? Nee, enkel op sommige gedeeltes. Is Xbox Live superieur aan PSN? Nee. Als je alles bij elkaar optelt en aftrekt kom je op nagenoeg gelijkwaardige netwerken uit.

De mensen zien met de 360 inderdaad de goedkopere console (maar wel kalere console). Maar deze normale gamers en ouders zien wel een console staan die bekend staat als onbetrouwbaar. In zowat elk blad, tijdschrift, krant en andere mainstream mediums die die doelgroep gebruikt, heeft wel iets gestaan over de problemen met de 360. Men ziet een duurdere PS3 staan (wel een uitgebreidere console), maar het is wel Playstation. Playstation waar zoveel mensen mee bekend en vertrouwd zijn geraakt de afgelopen jaren. Kwaliteit speelt in zo'n geval ook een rol. Een ouder wil zijn kind een console geven die werkt. Niet dat papa om de zoveel tijd het nodige werk moet verrichten om weer een werkende console voor kleine Jantje te krijgen die voor de zoveelste keer zit te janken omdat z'n console kapot is.

Je merkt het hier niet alleen op dit forum, maar ook op andere fora's. Het imago van onbetrouwbaarheid blijft aan de 360 kleven. En dit imago is voor sommigen genoeg om de console links te laten liggen.

Maar uiteindelijk is het allemaal een persoonlijke kwestie. De een wil wel Blu-ray en de ander niet. De een wil wel in één keer een compleet systeem kopen en de ander niet.

Klepje aan de zijkant eraf en je kunt de harde schijf eruit halen en voila, PS3 HDD in je handen. Je zou de mensen die zelf een harde schijf voor de PS3 kopen te eten moeten geven. Je knalt er namelijk voor een fatsoenlijke prijs zomaar een harde schijf in van het nodige aantal GB's. Waarbij je niet gebonden zit aan slechts één merk.

Is iets persoonlijks.

Iets persoonlijks. Het opladen van de controller duurt trouwens ongeveer 1,5 uur.

Zie eerder verhaal over PSN.

Nogmaals, het is allemaal persoonlijk.
    Is de ene console beter dan de ander? Nee. Alle consoles hebben hun eigen plus en minpunten die afhanger van de smaak per persoon.

Edit: nieuw deeltje komt er later vandaag aan. :)

5. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je noemt nu 2 games die toevallig gebruik maken van dedicated servers. Uitzonderingen op de regel. Vele andere games maken wel degelijk gewoon gebruik van P2P netwerken. Een vervelend voorbeeld is de laatste PES 2008 die nogal te kampen heeft met lag.

Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te oordelen dat PSN nog niet op het niveau zit van XBOX Live. Een aankomende topper als COD4 bevat o.a. nog altijd geen centrale friendslist. Leuk dat het komt met Home maar nu hebben we er nog weinig aan. Daarnaast zie je regelmatig dat de online functies in PS3 games gelimiteerd zijn in tegenstelling tot een 360 versie. Het laatste voorbeeld is Blacksite 51. Als PSN zo goed is als hier wordt beweerd dan vraag ik me af waarom de PS3 games qua online mogelijkheden niet gewoon altijd op hetzelfde niveau staan als een 360 variant.

Straks misschien, niet nu. Ik moet nog maar zien wat Home zal brengen. Persoonlijk doet het mij helemaal niets.

Ik denk dat dit eerder jouw persoonlijke mening is. Velen zijn het niet met je eens.

Ik zie dit argument wel vaker terugkomen. Als men zo weinig vertrouwen heeft in deze console dan vraag ik me af waarom de 360 het afgelopen jaar elke maand in de USA meer verkocht als de PS3, de afgelopen maand zelfs met een factor 5 meer. Blijkbaar maakt men er niet zo'n punt van, alle negatieve berichtgeving had ook weinig effect op de sales. De PS2 blinkte trouwens ook niet uit in betrouwbaarheid en toch verkocht het als warme broodjes.

Denk je nou echt dat de gemiddelde ouder bekend is met de hardware problemen van de 360? Natuurlijk niet. De gemiddelde consument is dom en onwetend. Velen weten bijvoorbeeld niet eens dat de PS3 ook een Blu Ray speler bevat.

Tuurlijk is het deels een persoonlijke kwestie maar ik denk niet dat de vele gamers de voorkeur geven voor de PS3 puur vanwege Blu Ray. Die hele Blu Ray vs HD DVD 'oorlog' stelt nog geen ene moer voor.

Tsja, de PS3. Wat zal ik er van zeggen. Mij biedt momenteel de 360 meer dan genoeg game plezier. Er verschijnen zoveel AA games dat ik simpelweg niet weet waar ik de tijd vandaan moet halen om ze allemaal te spelen. Het erbij halen van de PS3 zie ik nu dan ook niet als een slimme en vooral als een overbodige zet. Hij zal er ooit vast wel eens komen, zodra de prijs goed is, de DualShock 3 op de markt is en zodra de games er zijn die echt de meerwaarde van een extra console zoals de PS3 duidelijk maken.

Voor een next-gen video formaat zoals Blu Ray koop ik al helemaal geen console. Zolang er geen duidelijkheid is over de Blu Ray vs HD DVD kwestie koop ik geen enkele film op dit formaat. Laat men eerst maar eens duidelijkheid verschaffen over die ellende. Wij als consument zijn er voorlopig alleen maar de dupe van, ik ga dat niet sponsoren en dat terwijl ik graag HD films zou willen kijken.

6. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Gaat steeds beter met de PS3 Japan, werd ook wel tijd.

7. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    3rd party devs hebben de keuze om zelf dedicated servers op te zetten of juist niet. Sony zou ze voor hun eigen games in ieder geval wel gebruiken. P2P is natuurlijk helemaal geen ramp, mensen spelen al jaren op die manier online. Zodra iemand elke keer een server treft met een rotte verbinding krijgt zoiets al vrij snel een slechte naam. Op dat vlak verschillen Live en PSN niet zo heel veel van elkaar. Het voordeel van Live vind ik de altijd centrale friendlist, iets wat PSN binnenkort nog moet krijgen. Een in-game friendlist is ook niet zo'n ramp om eerlijk te zijn, je krijgt nog steeds je centrale friendlist te zien, en van daaruit kun je mensen binden aan het spel.

Wie van de Xbox gamers gaat in godsnaam met z'n HDD lopen zeulen? :+ Mja, downloadable content heeft zo'n beetje de toekomst, ook in consoleland. Dadelijk krijgen wij hier ook een videomarketplace, en die films zijn ook niet klein uitgevallen wat dat betreft. Tel daar nog de nodige arcade games en andere downloadable content bij op en/of eventuele muziek, dan wordt het toch krap met 13GB vrije ruimte. Op dat moment heb je de keuze om voor €99 een 20GB HDD te kopen, of voor €179 een 120GB HDD. Kijk, je klikt ze er misschien wel makkelijk op, maar het is gewoon belachelijk duur. Mocht je bij de PS3 behoefte hebben aan meer opslagcapaciteit kun je bijvoorbeeld voor €99 een 160GB HDD kopen of voor rond de €140 een 250GB HDD.

8. Fingon NL

Fingon NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Stel je voor dat we P$3 gingen gebruiken ipv PS3 :+

9. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ik heb een schijf vol met video's, demo's etc. klik hem eraf, neem hem mee naar een vriend en klaar zijn we. kan hem ook meenemen naar beneden en voila :)dat is namelijk nog een voordeel van de 360, hij is een mediacenter en dus kan je gewoon de arcade versie zonder hd kopen voor weinig geld en die dan als tweede box beneden zetten.

10. Meneer Stefan

Meneer Stefan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    LAN's, spelen bij vrienden, toernooien, ik heb het iig vaak gedaan en komt/kwam vaak van pas bij mij. jullie hier zijn misschien niet de types voor lan's enzo, (no affence verder) maar voor de mensen (zoals mij) die altijd online "competatief" spelen komt echt zwaar vaak handig van pas.

11. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Grappige conclusie van PS3only. De PS3 verkocht maar 18,785 stuks afgelopen week. Let wel, dit is dus net na een nieuwe prijsverlaging (terwijl hij daar al relatief goedkoop is) en met meer PS3 games op de markt. Dit alles natuurlijk in het geboorteland van de Play$tation uhh PlayStation.

Dit zijn echter de wekelijkse verkoopcijfers van de PS3 in Japan vanaf 1 januari gezien:

69,944
    25,531
    21,105
    19,996
    23,431
    20,676
    19,315
    44,000

Zoals je ziet zijn de laatste verkoopcijfers dus allesbehalve indrukwekkend. Wat zei PS3only (en vele anderen) vroeger over die 2e week van januari?

:+

12. Q-BasiX

Q-BasiX Back 2 BasiX

Leuk Bevonden:
    0
    Grappig dat jullie de $ in playstation zetten, aangezien de reden dat mensen dat doen bij M$ is omdat ze steeds geld uit de consument proberen te kloppen. Dat is met de playstation een stuk minder. Goed voorbeeld uiteraard van last-gen was die DVD afstandbediening voor de xbox1, terwijl ps2 gewoon met de controller te gebruiken was.

PS3 HDD is simpel te swappen, maar je hebt ook nog externe HDD's heh, via USB 160gb, goede prijs in vergelijking met xbox' HDD en om verder te gaan op gebruiksvriendelijkheid kan je deze HDD ook nog gewoon in je pc stoppen of andere apparaten met USB. Dat kan de xbox' HDD niet.

Verder zoals ik al zei is 279 vergelijken met 599 euro echt onzin, dat besef je zelf toch ook wel dat daar niets van klopt?:confused:

399 (of over een paar weken 340) euro vergelijken met 279 is betrouwbaarder en gezien de functies en naam kiest de consument dan heus wel voor de PS3. Xbox had vroeger een voorsprong met de €299 vs €499(of €399 vs €599 als je niet naar mainstream kijkt), maar dat is ondertussen allang veranderd just to let y'all know...

13. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Als de ps3 net zo'n goede live service zou hebben. + Meer van dezelfde spellen zou ik er zeker 1 halen.

Ben al die RRoD echt beu nu.

14. Q-BasiX

Q-BasiX Back 2 BasiX

Leuk Bevonden:
    0
    PSN is erg goed en alleen de friendlist en wat dingentjes moeten geupdate worden zodat het hetzelfde is als xbox live, maar qua stabiliteit vind ik het een stuk beter.

Trouwens PES2008 is multiplatform en zoals ik al zei, developers willen gelijktijdig releasen en PS3 versie is geport dus vind dat echt een zwak excuus om PSN zwart te maken. Dat ligt bij de developers, dat zij er geen tijd in gestoken hebben en dus aan de game en niet aan de service...|:-

15. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Wat is er mis met de stabiliteit van live dan? Live werkt altijd. Behalve als er aangekondige werkzaamheden zijn natuurlijk.

16. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ooit weleens bij stilgestaan dat het PSN netwerk wellicht voor developers niet zo gemakkelijk is om mee te werken? Misschien heeft Sony niet genoeg zijn best gedaan om hun netwerk toegankelijk te maken voor deze developers?

Framerate problemen .. online features die ontbreken of niet lekker werken .. het ligt nooit aan de developer. Yeah right, toevallig is het nog altijd de developer die met de tools, middelen en hardware van Sony moet werken.

En trouwens, niemand maakt hier PSN zwart hoor, dat maak je er zelf van.

17. SpatZuiver

SpatZuiver Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De prijsverlaging is nog niet ingegaan in Japan, 11 november gaat ie pas in gezamelijk met de launch van de PS3 in het wit.

Als je iets zegt moet je het wel correct vermelden. Trouwens de Xbox 360 had helemaal een topweek in japan, wel maar liefst 3718 stuks. En die is nog veel goedkoper dan de PS3

18. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja maar .. ja maar ..

http://www.news.com/Sony-to-cut-PS3-price-in-Japan,-offer-new-model/2100-1043_3-6212400.html :+

19. SpatZuiver

SpatZuiver Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Klopt maar de mensen zitten gewoon te wachten op de nieuwe 40GB versie die nog goekoper is en op de witte versie, japanners zijn namelijk gek op kleurrevisies, dit kun je namelijk zien in de verkoopstijgingen van bijv. de DS en de PSP.

Tevens is de 20GB alleen maar afgeprijst om van de laatste kleine restantjes af te komen, anders zitten winkels met 3 versies van de console opgescheept, beetje wat nu aan de hand is bij de 360.

Ik was gisteren bij een Bart Smit bij mij in de buurt en hier zag ik van de 360 maar liefst 4 versies (core, premium, halo versie en de elite) , hoe bedoel je klanten in de verwarring brengen.

20. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dus? Dat maakt mijn punt dat de PS3 reeds in prijs gedaald is niet minder waar. Als je iets zegt moet je het natuurlijk wel correct vermelden. ;)

Het kan best dat men wacht op de 40GB versie. Echter, die heeft geen BC. Je kan net zo goed stellen dan men nu nog even snel de 20GB versie gaat scoren om zo ook die grote PS2 bibliotheek te kunnen spelen.

Allemaal erg leuk en aardig die nieuwe modellen en prijsverlagingen maar zonder de games in de vorm van echte system-sellers gaat het daar geen enkele kant op. Naast de Wii is dat ook een probleem voor de PS3 in Japan. Ik dacht echt dat een game als de Eye of Judgement in Japan wel een hit zou worden maar ook die is daar genadeloos geflopt.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina