Vragen over nieuwe pc en/of onderdelen [Deel 10]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Arjan, 25 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Centurion

Centurion Survivor

Leuk Bevonden:
    1
    Niet eens 8).

2. Daz

Daz

Leuk Bevonden:
    2.258
    Ik heb een probleem. Mijn broer heeft sindskort een pc voor mij samengesteld. Het is een super ding, werkt goed en is snel. Maar nu heb ik last van iets. Als ik bijvoorbeeld een spel speel, of bezig met veel dingen valt hij plots uit, om vervolgens weer op te starten. De computer is niet warm, en heb nu ook die zijkant eruit gehaalt voor meer ventilatie. Net ging alles goed, ik speelde company of heroes. En opeens ging hij uit. Waar kan dit aan liggen? Ik kan ook alles gewoon op high draaien. (Graphics etc)

Ik heb een Asus p5kse moederbord. Een intel dual CPU van 2ghz met 2 gig geheugen. Nvidia Geforce 8400 GFX videokaart.

Laatst bewerkt: 3 nov 2007
  3. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    Voeding.
    Waarschijnlijk kan je voeding het net niet aan; dus, wat voor PSU (voeding) heb je?

4. Daz

Daz

Leuk Bevonden:
    2.258
    Er staat een stickertje op met AC 230V..

5. Booster

Booster verified user

Leuk Bevonden:
    0
    he mensen, kunnen jullie mij een beetje meer vertellen over video kaarten? ik ben nog steeds op zoek naar een PC maar ik weet niet wat voor video kaart ik nou moet nemen.

nou heb je een
    128mb nVidia GeForce 8600 GT en een
    256mb ATI x1300

welke is dan beter en kunnen jullie me hier wat meer over vertellen?

alvast bedankt

6. Gemini NL

Gemini NL Mell

Leuk Bevonden:
    0
    Op bladzijdes zoals 84/85 vroeg je ook al advies. Die heb ik, en andere, gegeven. Ik heb zelfs de moeite genomen om 2 hele opstellingen te maken.
    Snap dus niet dat je met zo`n vraag als dit komt. Zijn zeker de kaarten die dell aanbied als ik zo gok?
    Iig, ik zal je vraag beantwoorden: de 8600gt is stukken beter. Simpelweg omdat hij uitgerust is met nieuwere technologie en de 1300 verouderd is.
    Alstu:)

@ Dazlin, staat er niet wat meer op? AC 230v staat namelijk op zo`n beetje alle voedingen geloof ik :9

7. Booster

Booster verified user

Leuk Bevonden:
    0
    is idd een Dell opstelling. De PC die ik daar mooi vind is deze keer erg goed, en ik hoef toch niet gelijk zo'n opstelling aan te nemen en mag toch best wat vragen?
    Maar als je zegt dat die x1300 slechter is dan moet ik toch weer ff kijken wat ik doe. Die 256mb is wel 128mb sneller lijkt mij, maar waarom is het dan toch beter om voor de 128mb te gaan? ik snap echt helemaal niks van die kaartenhandel. Wat mij wel logisch lijkt is dat een 256mb 8600gt sneller is dan beide, of is dit ook niet juist?

ik wil de pc aansluiten op me HDtv om nog een keer te vermelden, en 128mb kaarten zijn bijna uitgestorven

heb nog effe kekeken op het net, tzijn gewoon allebei baggerkaarten. die 128mb 8600gt vind ik niet, en die x1300 is een prikkie

Laatst bewerkt: 4 nov 2007
  8. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Zijn inderdaad allebei vrij baggere kaarten.

Geheugen op opzicht niets te maken met de snelheid van de kaart. Het draait allemaal om de GPU zelf en die van de 8600 is beter dan die van de 1300. Geheugen kan pas een rol uit maken als je bijvoorbeeld 320MB op een 8800 steekt en dan verwacht de nieuwste games te spelen op 1920x1200. De GPU kan het opzich aan, maar de kaart heeft gewoon te weinig geheugen om de GPU bij te houden.

9. Booster

Booster verified user

Leuk Bevonden:
    0
    ok, het is wel wat duidelijker, maar dan dat voorbeeld van je dat snap ik niet zo erg. voor een 8800 kaart heb je dus meer dan 320mb nodig bedoel je?

is die 128mb 8600gt dan een beetje redelijk voor deze tijd? voornamelijk gaat het erom dat alles er mooi uitziet op mn HD dus zou hij daar voor voldoen of zakt hij ervoor? een 256mb 8600gt is al een betere optie omdat hij meer geheugen heeft en toch een snelle kaart is dan

10. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Niet per sé. Een 8800 (of elke andere kaart) heeft genoeg aan 320MB als je niet op hoge resoluties speelt met AA en AF op en/of als de game textures niet meer dan 320MB gebruiken. Hier vind je een benchmark terug van de 8800 GTS 320MB en de 640MB versie die een game draaien dat meer dan 320MB aan videogeheugen gebruikt. Zoals je ziet presteert de 320MB versie een pak slechter terwijl de GPU hetzelfde is.

De 8600 GT is goed voor pc's die af en toe eens een spelletje draaien (en dat zal dan maximum op medium settings gebeuren), maar meer niet meer dan dat. En als je gaat gamen ga je het best voor de 8600 GT met 256MB (op het niveau van de 8600 GT kan 256MB wel eens handig zijn). Het maakt de kaart alleen sneller dan 128MB versie als je meer dan 128MB videogeheugen gaat gebruiken. Gebruik je minder dan maakt het geen bal uit of je de 128MB of 256MB versie hebt.

Je hebt het trouwens toch over een HD-ready tv hé? En niet over een Full HD tv? Want voor de HD-ready kan de 8600 er nog net met door... .

Laatst bewerkt: 4 nov 2007
  11. Booster

Booster verified user

Leuk Bevonden:
    0
    HD ready ja, maar de 8600gt (maakt niet uit hoeveel mb die is) is dus wel redelijk voor de HD maar niet t best...

tegenwoordig vragen spelletje toch al veel van je systeem dus ddan is 128mb toch veels te weinig? ik zal eens kijken hoeveel sommige spellen aan mb vereisen, maar wat is dan een uitstekende kaart die goed is voor HD beeldschermen en toch niet al te duur is? Gemini gaf een goede kaart maar zijn er nog meerdere kaarten??

dan kan ik eens kijken of ze bij Dell zo'n kaart erin kunnen zetten

12. Gemini NL

Gemini NL Mell

Leuk Bevonden:
    0
    Ofcourse, don`t get me wrong;)

Zoals ik al zei, als je een goede hd-kaart wil voor een prikkie heb je momenteel alleen de keuze uit de 2400 of 2600 series van Ati. Waar je er ook velen passief gekoel van heb, dus zonder vin. Deze bijvoorbeeld:http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=JAXN1M
    Verder heb je nog de gloenieuwe 8800gt van nvidia. Als ik me niet vergis heeft die ook hardwarematige decodering voor HD materiaal, en daar draait het hier om. De 8800gt echter begint in de 200 euro met prijzen en is niet op voorraad bij de meeste webshops. Daarentegen kan je er wel heerlijk mee gamen op hoogste settings!

En nu wat anders:
    Zoals ik al zei werd me nieuwe 6750 te heet. Heb hem nu teruggeclocked op 2.33 ghz en Vcore drastisch verlaagt. Cpu wordt nu niet heter dan 58 graden tijdens gamen:) Maarja, nu dus weer verder zoeken naar een nieuwe koeler!

13. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Ik zou die CPU al lang hebben terug gebracht hoor. Niemand wil met een defecte CPU zitten waardoor die te heet wordt en je hem dus moet underclocken om de temperaturen nog aanvaardbaar te houden.

14. Gemini NL

Gemini NL Mell

Leuk Bevonden:
    0
    Ach het ligt ook deels aan de koeling. Ik weet zelf dat de koelpasta er niet 100% goed op zit(door schuiven).
    Maar ik zal het er over hebben met me pa, die heeft hem betaald, over wat we doen. Bedankt voor advies :)

15. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Als het aan de koelpasta ligt waarom doe je koeler er niet af, veeg je de koelpasta er af en doe je er gewone nieuwe tussen?

En als ik me goed herinner zou koelpasta toch geen verschil mogen geven van 30° ofzo hoor... .

16. Gemini NL

Gemini NL Mell

Leuk Bevonden:
    0
    Je geeft zelf het antwoord al. Ik weet dat er koelpasta op zit maar niet helemaal goed. Echter heb ik eens 82(!!!)graden behaald in een stress test. Terwijl hij volgens intel niet boven 60~65 graden uit mag komen. Dat is een verschil van 20 graden, wat te erg is voor alleen de koelpasta. Dus heeft het weinig nut om te gaan vervangen, helemaal omdat ik dan weer pasta moet kopen.
    Overigens heb ik idle geen problemen, daar is hij erg koel: 28~32 graden, dat vind ik ook zo vreemd.

17. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    Natuurlijk kan de koelpasta wel het verschil van 30 graden geven.

Het is de sleutel tot een goede geleiding van de warmte naar de heatsink (dus weg van de chip).

Stel je voor, je hebt een waterleiding. Door de waterleiding stroomt normaal maar een klein beetje water (Idle), wat dus absoluut geen probleem is.
    Nu komt er plotseling een enorme bak water aan (stressed) en is de waterleiding niet dik genoeg om het water (de warmte dus) snel af te voeren. Er komt direct een enorme druk te staan om het water af te voeren, maar dat lukt niet goed. Resultaat: Problemen.

Een goede volledige afsluiting met behulp van koelpasta is goud waard. Loop even bij een computerwinkel naar binnen en haal een tube (of een spuit 8)). Kost je hooguit 10€.

Koelpasta is ook veel goedkoper dan een nieuwe koeler, dus probeer dat eerst eens zou ik zeggen.

Edit: Mijn vorige PC werd stressed ook 75-80 graden; ik ging 23 graden omlaag toen ik eindelijk nieuwe (betere) koelpasta ertussen smeerde.

18. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Nou ok, tussen geen koelpast en wel koelpasta kan 30° zitten. Maar als er koelpasta tussen zit en deze is gewoon slecht gedaan dan kan dat geen 30° schelen hoor (tenzij er gewoon een echt te dikke laag tussen zit).

Bij jouw vorige pc moest er dan wel iets fout gebeurd zijn met het plaatsen van de koelpasta... . Want normale koelpasta schilt zeker niet zoveel met de beter koelpasta (normale is normaal gezien altijd goed genoeg voor normaal gebruik).

19. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    dan had je vrij weinig koelpasta over.....

Door schuiven van je koelblok krijg jij echt geen verschil van 30 graden.....

20. Gemini NL

Gemini NL Mell

Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil zoiezo gaan overclocken, dus van die stock wil ik toch afO-)

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina