True maar zoals ik al zei, het gaat om de normale gamers en de ouders. Die zien een hele dure console, of een goedkope die ze dan later zo duur kunnen maken als ze willen. De drempel is veel lager, als je een keer 270 euro uitgeeft en later nog eens 200 voor een hd dvd en een maandje later een keer 100 voor een HDD komt dat minder hard aan dat in een keer 599 betalen voor een superdeluxe pakket waarvan je wellicht een veeltal functies niet zultgebruiken. Dat is de essentie van de 360, keuze. Daarom maakt Microsoft ook minder verlies op de 360 dan sony op de PS3, als sony alleen in de markt was zat de PS3 nog steeds op dat hogere prijspunt. Overigens weet je nog niet eens of blu-ray de toekomst wordt.
Anyway, dedicated servers zijn leuk, maar nooit een betrouwbaar iets natuurlijk. Voor Xbox Live betaal je voor de service, je gamertag, de friendslist, de voicechat in elke game, de standaard die gelegd is. Daar is geld, tjd, inzet en vooral opslag voor nodig. Het verrotte als je dat uit handen geeft en elke developer zijn eigen ding laat doen is dat het ook snel afgelopen kan zijn. EA bijvoorbeeld gooit gewoon zijn een jaar oude games van Xbox Live en die zijn dan dus niet meer te spelen. Overigens ook een van de redenen waarom MS dat nooit had toe moeten staan, maar ok het principe is dus normaal gesproken dat je altijd online kunt spelen als er ook andere mensen zijn en dat die infrastructuur bij MS ligt en niet bij de developer, zodat die daar ook geen kosten voor hoeft te maken. Natuurlijk kun je met dedicated servers meer man in een game proppen maar hoelang staan die servers nog? Xbox 360 titels zijn gemaakt om goed te werken op zo min mogelijk bandbreedte. Als je er als developer vanuit gaat dat alles via je 100mbit dedicated server gaat kun je veel meer doen, maar wanneer die server wegvalt zal de inpakt echt wel groter zijn.
Je betaald dus niet voor dedicated servers 60 euro per jaar, maar voor de service, het geheel, en face it die service staat als een huis, vooral in Halo 3.
Over HDD's gesproken die van de 360 kan je dus simpelweg in en uitklikken wat het iets makkelijk maakt om even naar een andere box te gaan e.d. wie van de PS3 gamers gaan in godsnaam zelf hardeschijven kopen en die er dan inzetten? Denk niet echt veel.
Wifi gebruik ik zowieso niet, dus voor mij alleen extra kosten
Blu-ray gebruik ik niet, dus ook extra kosten
Accu in de controller, liever niet, als nu mijn controller leeg is klik ik de accu eraf, nieuwe erin, en gaan met de banaan. Niet een snoertje aansluiten om dan weer een paar uur wired te moeten spelen, click and go. Voor mij aan de PS3 dus een duidelijk nadeel, zeker als je een beetje ver weg zit op de bank.
Gratis online gaming heb ik al uitgelegd. Gratis dus weinig eenheid, we zijn sinds Xbox Live wel beter gewend.
- PS ik vind een S in een $ veranderen echt freakin kinderachtig
Laatst bewerkt: 4 nov 2007