Mijn vrouw en ik overwegen een next-gen console te kopen, maar we zijn een beetje in dubio wat betreft welke.
even wat achtergrond info:
- Ben vnl. PC gamer geweest, maar m'n pc is wat verouderd, maar doet het nog prima en vind het zonde om dan een super pc te kopen.
- Bezit zelf een SEGA Dreamcast met ca 40 spellen, doch speel er niet zoveel meer op (slecht aanbod aan spellen, maar wat wil je met een discontinued model).
- M'n vrouw houdt vooral van RPG's (ze is nu met Morrowind bezig, wat ze erg leuk vindt), turnbase strategy (Heroes of might and magic reeks) en heeft een hekel aan shooters.
- Ik houd van RPG's, goede space sims (jammer dat die nauwelijks meer gemaakt worden.........) en vind een shooter van tijd tot tijd wel leuk, doch vind ze altijd vrij snel vervelen. Daarnaast vind ik op consoles race spelletjes vaak wel leuk (gran tourismo achtige dingen) om zo nu en dan te doen. (een van de weinige soort spellen die ik op m'n dreamcast speel) ook vind ik real time strategy (turnbased ook) leuk.
Wii: is om budgettaire redenen aantrekkelijk, Verder lijkt de speciale interface ons wel grappig, maar ik zit liever op de bank met een controller in handen. Daarnaast vind ik de beeldkwaliteit aardig, maar minder interessant voor de lange termijn. Verder komen er veel sportspellen uit op Wii wat niet echt ons ding is.
We twijfelen dus vooral tussen de Xbox 360 en de PS3.
Xbox 360:
+ is iets goedkoper dan PS3
+ wat ik heb begrepen is dat beeldkwaliteit gelijkwaardig is aan PS3
+ Zijn op dit moment meer spellen voor in omloop en een aantal leuke zijn al relatief goedkoop te krijgen (Oblivion)
- Kost geld om online te spelen
- Heb geen starter set ontdekt waarin 2 controllers bijzitten. Ik zal dus altijd een 2e moeten kopen voor het geval we samen iets willen spelen. (moet ik eerst nog een RPG tegenkomen die multiplayer ondersteund)
- Ik heb vernomen dat er nog wat betrouwbaarheids issues zijn
PS3:
+ Heeft Blue-ray (is op lange termijn misschien wel leuk)
+ Heb de indruk dat deze console meer potentie heeft
+ online spelen is gratis
+ starterset met 2 controllers te koop (al kost die wel 499,-)
- een stukje duurder dan Xbox 360
- Blue ray kan uiteindelijk een dure grap blijken te zijn
- zijn nog niet veel spellen voor uit en ook nog niet tegen aantrekkelijke prijzen.
We zitten momenteel nog een beetje te dubben welke we het beste kunnen nemen. Op dit moment zijn er 2 startervarianten van Ps3 en 3 startervarianten van Xbox 360 (de arcade, premium en elite versie => Is de arcade versie niet te kaal?)
We weten niet goed welke spellen er op dit moment uit zijn die wij leuk zullen vinden.
Ik wil in ieder geval Oblivion in huis halen: die is voor zo'n 25 euro te krijgen voor Xbox 360, terwijl de PS3 versie nog boven de 50 ligt (welliswaar met een expansion, maar Morrowind kennende heb je die niet echt nodig voor vele uren spelplezier).
Assassins Creed lijkt ons leuk en zijn op beide systemen verkrijgbaar.
Verder vind mijn vrouw 'Heavenly Sword' wel een interessant spel, maar die is enkel op PS3 en naar ik begrijp uitspeelbaar in 7 uurtjes dus mijnsinziens niet de moeite waard van aanschaf. (kunnen we hem beter huren als we een PS3 hebben).
Wie kan ons wat vertellen over de pro's en contra's van beide systemen en welk ons qua soort spellen ons het meeste zal aanspreken?
Edit:
We bezitten overigens nog geen HD-tv. Daar zal de komende 1-2 jaren denk ik nog geen budget voor zijn. Onze huidige grote flatscreen sony breedbeeld tv doet het nog prima.
Is het verschil tussen zo'n tv en een HD-ready dan wel full-HD tv erg groot?
Laatst bewerkt: 8 nov 2007