Nou, uitgespeeld. 34 Uur op de teller als ik mij niet vergis. Interessant einde, wel een beetje langdradig. Leuk bonus filmpje trouwens nadat je de credits door hebt laten lopen. Alleen daarna werd het scherm zwart en gebeurde er verder niets?
Eff de plussen en minnen:
Plus:
* Mooie en sfeervolle graphics (mooie omgevingen!),
* Dito geluid,
* Enigzins interessante characters (in ieder geval meer diepgang dan bij de meeste JRPG's),
* Te behappen speelduur,
* Toffe real time combat,
* Technisch perfect in orde (korte laadtijden!),
* RPG-lite, dus ook geschikt voor beginners (of als je het een keer rustig aan wilt doen).
Min:
* RPG-lite, wil je een heavy duty RPG, dan is ES niks voor jou,
* Erg lineair (weinig exploratie),
* Te gemakkelijk en geen keuze in moeilijkheidsgraad; "normal" had van mij best nog wat lastiger gemogen. Een "easy" modus toegevoegd aan het selectie menu was ook beter geweest,
* Te weinig monster modellen; hierdoor worden de gevechten soms toch erg repetief.
* Achtergrond verhaal was niet zo diepgaand als gehoopt; veel cutscenes gingen naar mijn gevoel teveel over koetjes en kalfjes en hadden verder weinig te betekenen. Het einde maakte wel veel goed.
Bottom line: toch een beetje teleurgesteld in Eternal Sonata. Aan de andere kant waren mijn verwachtingen erg hoog gespannen. Ik had de hele tijd het gevoel dat ik meer wilde doen met het mannetje waarmee je rondloopt in de wereld. Maar verder dan tegen NPC's praten, tegen monsters opbotsen en schatkisten openen kom je niet. Dit is bij veel JRPG's zo... en toch vond ik het best jammer. Ik mis een bepaalde interactie. Ondanks dat alles heb ik mij prima vermaakt met ES. Het is een erg leuk spel om te spelen en ik beveel hem zeker aan als je nog op zoek van naar een goede JRPG voor de 360. ES verslaat in ieder geval met gemak de zwakke Enchanted Arms. Ik denk dat Blue Dragon en Eternal Sonata erg aan elkaar gewaagd zijn; BD heeft vooral de diepgang mee, waarbij ES het moet hebben van superieure technische kwaliteiten. Ook vind ik de gevechten van ES leuker, maar dat is een kwestie van smaak.
Alles zo meegenomen geef ik Eternal Sonata een vette 8. Dat heeft ie zeker verdient. Op veel vlakken is ES een "net niet" geval en dat houdt hem uiteindelijk van grootsheid weg. Desondanks een erg knappe eerste inzet van Tri-Crescendo en laten we hopen dat men het niet bij deze eerste poging laat!
Laatst bewerkt: 10 nov 2007