Ik ben afgelopen weekend tot en met missie 7 gekomen. En ik ben inmiddels heel wat minder enthausiast over de game dan ik in eerste instantie was. De review in Power Unlimited valt me ook zó tegen; Jan noemt de slechte zaken niet eens in het kort! AC is zeker geen slechte game, de presentatie en de graphics zijn onwerkelijk goed (evenals animaties en besturing), maar qua inhoud valt het mij zo enorm tegen. Vandaar onderstaande kritische noot van mij; ik ben benieuwd naar reacties van jullie!
Het spel begint zo sterk; maar na de 1e missie kom je erachter dat er de rest van het spel vrijwel niets meer wordt toegevoegd qua gameplay. Ik weet niet of er in de laatste 2 missies nog iets spectaculairs of nieuws erbij komt, maar de eerste 7 missies zijn in ieder geval allemaal precies hetzelfde. Of je nou een fort moet binnendringen of iemand midden op een druk marktplein moet omleggen; het komt op precies hetzelfde neer en het kost eigenlijk totaal geen extra moeite omdat je gemakkelijk overal op en in kunt komen. Ook de voorbereiding (ik vind het niet eens waard om deze korte handelingen side missies te noemen) komt in iedere missie op precies hetzelfde neer. Het was veel realistischer geweest als je voor informatie ook echt iets had moeten doen. Bijvoorbeeld ongezien een gebouw binnendringen voor documentatie en ongezien wegkomen; en dat als dit ongezien wegkomen failed de uiteindelijke kill moeilijker wordt omdat je target weet dat iemand bepaalde informatie heeft geprobeerd te stelen. Of nog beter: dat de situatie rondom de assassination ineens heel anders is omdat jij je voorbereiding niet 'assassin waardig' hebt doorlopen. Als dit de voorbereidings/side missies waren dan had ik ze met plezier een voor een afgewerkt. Met andere woorden: als de side missies ook daadwerkelijk unieke stukjes gameplay opleverden.
En de assassinations zelf: je legt wat boogschutters om die hoog staan te patrouilleren zodat je beter dichtbij kunt komen. Vervolgens is het makkelijk om van achteren op iemand af te rennen, assassin's blade door de achterkant van zijn nek te halen, en om weg te rennen. Dit voelt overigens goed aan en het wordt enorm goed in beeld gebracht, maar het is steeds exact hetzelfde.
En in eerste instantie vond ik het ontsnappen nog goed gedaan, maar inmiddels niet meer. In de meeste gevallen kun je het eerste de beste dak opklimmen, een hoek omschieten en in wat dekking springen en er wordt niet meer naar je gezocht. Wat wel leuk is - na een kill - wanneer je levensbalk rood is, dan is iedereen erg alert en naar je aan het zoeken en ben je niet meer overal veilig. Als je er vervolgens voor kiest om zelf de stad uit te komen ipv. een teleport kan dit zeker uitdagend zijn.
Laatst bewerkt: 19 nov 2007