Ik vind het een geniale game
Maar ik vind het ook wel een enorme KotoR kopie hor! Heel de look and feel is bijna hetzelfde. Ik verwacht ieder moment een lichtzwaard
Het is eigenlijk heel stom, want er valt best veel aan te merken op de game omdat het eigenlijk op alle vlakken tekort schiet. Ik geef wat voorbeelden:
- Graphics zijn qua characters wel heel goed, alleen is de rest af en toe wel heel erg kaal, vooral de "random" planeten vind ik toch wel wat aan de lelijke kant
- Diversiteit is ook niet altijd van toepassing, wederom de planeten die gewoon altijd hetzelfde zijn, alleen is de kleur soms anders. Laboratoria of gebouwen op die planeten zijn ook compleet identiek, zelfs qua kleur. Dat vind ik toch wel bijzonder jammer, dat kan echt beter
- Bewegingsvrijheid is wel aanwezig, maar de manier van voortbewegen stoort soms best wel. Zeker de liften kunnen wel vervelend zijn, de gesprekken tussen teamleden onderling zijn wel leuk. Maar als er geen gesprek is, sta je dus gewoon 2 minuten naar stilstaande poppetjes te kijken :{ De manier van bewegen vind ik ook niet optimaal, je karakter loopt een beetje rond alsof hij in z'n broek heeft gescheten en toch vind ik het jammer dat bijvoorbeeld bij het traplopen de voeten niet op de treden terecht komen maar ergens tussen de treden in (dat is mierenneuk maar toch
). Het rondlopen zelf vind ik ook niet optimaal, ik mis ook gewoon een springfunctie, ga ik meteen door naar het vechten
- Gevechtsysteem, toen ik ermee begon dacht ik echt van "wat is deze?" Nu ik het wat meer gespeeld heb voel ik me er helemaal in thuis, alleen merk ik wel de tekortkomingen van het geheel. Alleen het is eigenlijk een matige 3rd person shooter, ze komen er alleen mee weg omdat het een RPG is. Het mikken is niet echt soepel, het coversysteem werkt, maar is ook niet altijd optimaal, het lijkt op een Gears of War systeem, maar over een muurtje heen springen gaat dan weer niet. Het went, maar optimaal is anders.
Ja zo kan ik verder nog wel even doorgaan, het is grotendeels gemierenneuk. Hoewel sommige elementen me wel echt storen.
Maar de kracht in Mass Effect zit hem erin, dat je dat allemaal niet boeit. Het doet me niks dat die foutjes erin zitten, omdat de game verder zo ongelofelijk vet is. Je wordt door de game getrokken door het verhaal en zelfs de side-quests zijn gewoon erg leuk en interessant om te doen.
Nou en als je een game, die toch wel de nodige 'fouten' of 'matige elementen' bevat, afleverd, maar die gewoon doet vergeten doordat de rest zo bijzonder goed is.
Dan heb je een geniale game gemaakt
Mass Effect FTW! \o/
Klik om te vergroten...