Ik heb de (externe) geluidsoplossingen natuurlijk ook bekeken. Er zijn een aantal redenen waarom ik dit niet doe.
Ik heb zo'n Express slot op mijn laptop, zodat je zeg maar iets nog in kan bouwen. Maar voor de afmeting die ik heb (34mm), zijn nog geen geluidskaarten beschikbaar, helaas. Desalniettemin heb je met een externe kaart nu de keuze voor een optical, coax of de drie analoge aansluitingen (de drie bekende gekleurde jack stekkertjes). Het liefste zou ik nu natuurlijk met Blu-ray en HDDVD de wereld van de HD Audio willen betreden (Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, etc). Coax en optical hebben daarvoor beiden te weinig bandbreedte. Met analoge signalen is het natuurlijk wel gewoon mogelijk. Ik heb dus naar externe geluidskaarten gekeken met analoge uitgangen. Maar die zijn eigenlijk allemaal al een beetje verouderd, alles is digitaal joh tegenwoordig. De meeste externe kaarten zijn ook niet geschikt voor de hoge bandbreedtes van die de nieuwe HD audio formaten blijkt uit mijn onderzoekje. Tevens moet je naast de externe audiokaart nog drie leuke analoge 3,5mm jack naar stereo kabels kopen, en heb je een shitload kabels over je bureau, naar je receiver. Tsja, áls ik dan een leuke upgrade wil maken qua geluid, dan zou dat via een nieuwe receiver een flinke stap in de goede richting zijn, denk ik. Met één HDMI kabel, met genoeg bandbreedte voor HD beeld en HD geluid.
Maar er zijn nog genoeg dingen erg tricky bij het kijken naar die receivers. Ik ben erachter gekomen dat ik in ieder geval geen receiver nodig heb met TrueHD, DD Plus, etc, decoders. En dat scheelt al heel erg in de portemonnee. Het zit namelijk zo. Mijn laptop, als speler, kan zelf gewoon die HD audio tracks decoden naar PCM, en deze via de HDMI kabel naar de receiver sturen. PCM is zeg maar de ongecomprimeerde versie van het HD audiomateriaal, wat eigenlijk de meeste receivers met HDMI wel aankunnen. Het is eigenlijk hetzelfde als een analoog signaal, maar dan omgezet in een digitale golf, per kanaal. Maar goed, na flink wat zoekwerk denk ik dat mijn laptop HD Audio om kan zetten naar PCM, en dat de receiver waar ik een oogje op heb, het kan ontvangen. Maar 100% zeker ben ik nog niet. Dit wil ik uiteraard weten voordat ik serieus over aanschaffen ga nadenken. Ik denk dat de enige manier om zeker te zijn, de proef op de som te nemen, en het een keer uit te proberen. Ik ga denk ik binnenkort dus gewoon vragen of ik bij Correct eens een keer mag proberen mijn laptop via HDMI aan te sluiten, en te kijken hoe de apparaten reageren op elkaar. Dusse ja, als er nieuws is, dan horen jullie het wel
edit:
Ik vergeet helemaal te vertellen dat ik net Spiderman 3 op Blu-ray (die kreeg ik bij de laptop) heb gekeken via de laptop. Dus HDMI direct op beamer naar DVI, en geluid over stereo jack dropveter naar de receiver. Met de receiver op ProLogicII Movie toch nog wel een redelijk geluid, maar ik mis echt het LFE kanaal en de echte spidey smoosh surround effecten. Dat maakt het echt wel een stukje minder spannend. Ik ben er ook achter gekomen dat ik écht even die calibratie DVD een keer moet draaien om mijn beamer iets meer in de goede richting te krijgen op die DVI poort, want het was best wel een beetje te donker, en de kleuren misschien wel een beetje té overdreven. Maar goed, dat komt allemaal wel goed denk ik
Truste
edit2:
Dit hoort idd in het andere topic...sorry bout that. Ik zal ophouden hier
Laatst bewerkt: 8 dec 2007