Is upgraden nog de moeite waard?

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Kevf, 30 dec 2007.

1. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Ik vroeg me af wanneer het nog de moeite waard is om een pc te upgraden. Situatie is als volgt: mijn vader is net begonnen als prof fotograaf echter heeft nog een zeer oude pc.

512 mb Ram
    1,8 Ghz intel pentium processor

Pc is een jaar of twee oud. Mijn vader wil tegelijkertijd kunnen werken in photoshop cs3, bridge en zijn ftp. Computer gaat daarin nu totaal over zijn nek. Ik heb sowieso eerst 512 mb ram erbij gekocht. Echter kan het uit om er ook nog een nieuwe processor in te gooien? Waarop moet ik dan letten? (heb het proggie cpu-z om de specs te bekijken).

2. Kortestier

Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

Leuk Bevonden:
    121
    tip: koop een apple, is veel beter in dat soort werk en draait meerdere programma's met gemak. :)

3. berendhaan

berendhaan Forum sjonnie

Leuk Bevonden:
    0
    Ligt er maar net aan wat je met je computer wil doen of je wel of niet een Apple koopt.

Mijn broertje heeft een macBook heel leuk ding.

Maar voor bepaalde dingen is hij dus niet geschikt. Bijvoorbeeld goed games spelen.
    Nu heeft Vmware native 3D ondersteuning maarja dan moet je weer Windows gaan emuleren. Ook kun je niet voor .Net ontwikkelen.

En tja ze zijn nou eenmaal aardig prijzig. Voor het zelfde geld stel je zelf een veel sneller systeem samen.

4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Er is veel, erg veel geld in de rest van de apparatur gaan zitten. Iaw er is echt geen geld voor een high-end nieuwe pc op het moment ;)

Het is meer dat ik wil weten wanneer een nieuwe processor nog nut heeft en wanneer niet meer.

5. NeonovA

NeonovA XBW VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    14
    De processor die je er nu in heb is aardig oud en zou inderdaad vervangen moeten worden.

Als je je processor wilt gaan vervangen zal je je hoogst waarschijnlijk ook je moederbord moeten vervangen. (zeker als je een dualcore erin zet).

Voor fotobewerking is 1GB geheugen zeer aan te raden.

Hoeveel GB harddisk zit er in dat oude ding? :) Want als daar nog een lekker oude harddisk in zit en je wilt high def foto's gaan maken is het verstandig dat je een harddisk van zo'n 40gb of meer erin zet.

Kosten voor een nieuwe processor (dual-core): zijn zo'n 120 tot 250.
    Moederbord kan je krijgen voor zo'n 60/80 euro.
    Harddisk van 80 GB zijn er al vanaf 45 euro. (minder als 80 GB zijn er al bijna niet te vinden)

Zelf denk ik dat het verstandig is om een nieuwe pc te halen, aangezien die pc die je nu heb al aardig over datum is :)

Laatst bewerkt: 30 dec 2007
  6. Gemini NL

Gemini NL Mell

Leuk Bevonden:
    0
    Als prof fotograaf zou je gewoon een aardig pc`tje moeten hebben. Beste zou gewoon zijn om een leuk systeempje te samenstellen voor, pak`m beet 700~1000 euro, en dan je oude monitor blijven gebruiken + andere randapparatuur. Verder zal het dan ook wel mogelijk zijn om je harddisk en dvd-drive over te zetten.
    Maar heeft hij eigenlijk al een goed scherm?

Edit:
    Een cpu upgraden is nuttig als:
    - je voeding het aankan
    - het geen overkill is
    - Als voor de socket(aansluting waar je cpu inzit) van je moederbord nog nieuwe cpu`s te krijgen zijn.
    - Je moederbord het aankan. Denk aan termen zoals FSB. Ook zou in een systeem voor een fotobewerker een quad-core thuis horen (pers. mening).

Laatst bewerkt: 30 dec 2007
  7. Kortestier

Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

Leuk Bevonden:
    121
    Hij geeft aan dat het voor fotobewerking gebruikt gaat worden. Apple heeft toch wel een streepje voor op dit gebied.

;)

8. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    op tweakers.net vraag&aanbod worden regelmatig leuke upgrade setjes te koop aangeboden (mobo/cpu/geheugen/gpu) voor scherpe prijzen. Misschien is dat wat?

9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Thanks voor alle tips. Ga aan de hand hiervan weer even verder zoeken!

10. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    De prijzen zijn allemaal ook best relatief. Kijk maar wat je voor een 13" Dell betaalt met ongeveer dezelfde specificaties als een MacBook ;).
    Inderdaad voor games is hij niet het beste, maar daar zijn andere systemen voor.

Sneller durf ik met Vista wel te nuanceren. Vriend van mij heeft een Q6600 met 4gb ram en een mid-range 8xxx serie van nVidia, maar die is in het gebruik net zo snel als mijn MacBook 2.0 met 3 GB ram...
    Met andere woorden, Vista snoept al je voordeel wel weer weg...

11. Dusky Demon NL

Dusky Demon NL Daan

Leuk Bevonden:
    213
    Inderdaad. Mijn vader heeft laatst een MacBook Pro gekocht en dat werkt echt als een trein. Maar misschien komt dat ook door de 4GB werkgeheugen :+

En als je dan toch games wilt spelen, waarvan ik betwijfel of de vader van Kevf - die nu toch 2e helft 50 zou moeten zijn - dat wel wil, heb je een Xbox 360.

12. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Mijn pa wil op zeker geen spelletjes meer spelen :+
    hij is trouwens 52 ;)

Als startende ondernemer moet ie het gewoon eerst goedkoop houden. Maar ik weet gewoon niet wanneer een mobo een bepaalde processor aankan.

13. Gemini NL

Gemini NL Mell

Leuk Bevonden:
    0
    Zoek de naam op van je mobo. Zoek hem vervolgens op, op de site van de fabikant. Als het een beetje a-merk mobo is dan staat er meestal wel een lijst bij van ondersteunde cpu`s.
    Als het niet gegeven is dan moet je de chipset van je mobo opzoeken, en kijken welke cpu`s die ondersteund.

Laatst bewerkt: 31 dec 2007
  14. sickness

sickness i kill like a plague

Leuk Bevonden:
    0

daar red je het dus zeker niet mee he, om een beetje te kunnen photoshoppen meot je zeker wel minimaal 2 hebben, heb nu 4gb werkgeheugen in mijn pc zitten :9

15. Gemini NL

Gemini NL Mell

Leuk Bevonden:
    0
    tuurlijk red je het daar wel mee, in xp dan, alleen beetje geduld hebben. ;)

16. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Hier in de regio zitten een paar winkels die afgedankte (bedrijven) opkopen en vervolgens door verkopen aan de particulier.
    Voor nog geen € 200 heb je een goede P4 computer.

Kon laast een P4 2,5Ghz + 1 GB werkgeheugen kopen voor € 75 (incl XP Prof Licentie + 3 maanden garantie ).
    www.allroundpc.nl is zo'n winkel.

17. sickness

Leuk Bevonden:
    0
    een beetje geduld heb je niet als zelfstandige, geen tijd voor. ik zou gewoon meer investeren in een goede computer, voor 1.200 heb je een enorm goede pc.

18. Atton

Atton Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik weet niet of je Pa een bedrijf heeft ofzo, maar bij de Makro was er een aanbieding voor 700 euro.

Windows Vista Home Premium
    AMD Athlon 64X2 Dual Core 6000+
    2GB ddr2 geheugen
    500GB HD
    Dual Layer DVD drive/brander
    ATI Radeon HD 2600 pro

toch een redelijke PC en je kunt er lekker veel mee.

19. sickness

Leuk Bevonden:
    0
    ik zeg altijd: goedkoop is duurkoop, je kunt beter wat meer tientjes uitgeven en er langer plezier van hebben dan dat je voor weinig geld iets koopt waar je later alleen maar spijt van krijgt en niet lang mee kan doen.

20. berendhaan

berendhaan Forum sjonnie

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is best duur voor wat je krijgt. :x

Deel Deze Pagina