Tom Clancy's Rainbow Six Vegas 2 (X360, PS3, PC)
Impressie | 7 januari 2008 - Rainbow Six Vegas heeft de Rainbow Six-serie nieuw leven ingeblazen. Door een herkenbare, maar nog weinig gebruikte setting en zeer toegankelijke gameplay is een hele nieuwe groep gamers aan deze tactische shooter verslingerd geraakt. Ik ben één van die gamers en heb dan ook echt zin in het tweede deel. Aan de hand van een presentatie die ik heb gezien van de ontwikkelaars bij Ubisoft Montreal kan ik je nu al zeggen dat ook deel 2 weer gaat knallen!
Maar dat knallen gebeurt natuurlijk wel met beleid, want ook Vegas 2 is een thinking man’s shooter. Ergens naar binnenstormen met veel bombarie levert meestal niet meer op dan een kogel in je kop. Dus zoals je gewend bent sluip je naar een ruimte, steek je je snake-cam onder de deur door, beoordeel je de situatie en bedenk je een tactiek. Je kunt twee teamgenoten naar een andere deur van de ruimte laten lopen, ze een flashbang naar binnen laten gooien en vervolgens het vuur openen op de verblinde terroristen.
Iemand die de eerste Vegas gespeeld heeft herkent niets nieuws in het bovenstaande voorbeeld. Dat is er echter wel. Als je een situatie zo aanpakt, krijg je in dit tweede deel namelijk punten. Voor elke kill en voor elke tactische handeling die jij of je team uitvoert krijg je nu beloningen. Deze zijn onder te verdelen in drie categoriën: XP, ACES en Ranks. Voor elke kill krijg je bijvoorbeeld ervaringspunten (XP), hiermee kun je stijgen in rang (Ranks). Elke keer als je in rang omhoog gaat, verdien je nieuwe outfits en nieuwe camouflage. Ranks en XP is dus vooral interessant voor het uiterlijk van jouw personage. Tegelijk met XP verdien je ook Advanced Combat Enhancements & Specializations (ACES), dit zijn nieuwe wapens zoals stille sluipschuttergeweren of een vettere shotgun.
Wat voor wapens je verdient is afhankelijk van jouw speelstijl. Met een kill van dichtbij krijg je punten op het gebied van Close Combat. Doe dit vaak en je krijgt bijvoorbeeld die shotgun. Schiet veel van grote afstand of maak veel headshots en je krijgt punten in Marksmanship en verdient bijvoorbeeld nieuwe sluipschuttergeweren. Ben je wat lomper en schiet je veel tegenstanders snel dood of knal je hun cover eerst aan gort dan krijg je punten in Assault en verdien je weer andere wapens.
Vegas 2 gaat dus nog veel meer over wat voor speler jij bent. En dat geldt dan niet eens alleen voor de singleplayer, ook voor de multiplayer. Ranks, XP, ACES, het geldt allemaal voor zowel de single- als de multiplayer. Jouw personage heet Bishop, maar dat is dan ook alles wat vaststaat. Jij bepaalt zijn/haar sekse, huidskleur en uiterlijk. Met dit personage speel je dus ook in de multiplayer en alle punten, wapens, outfits die je daar verdient zijn in de singleplayer ook bruikbaar. Andersom geldt uiteraard hetzelfde. Zelfs in de coöpmodus ben je bezig met je eigen personage. Als jij de tweede speler bent in de coöp speel je niet als Bishop, maar als Knight. Desalniettemin is Knight stiekem je eigen Bishop. Dus je kunt de wapens die je al hebt verdiend gewoon gebruiken in de coöp. Alle punten die je in die coöp verdient zie je weer terug in je eigen personage dat je bijvoorbeeld voor de singleplayer gebruikt. De beloningen zijn door alle modi verwoven.
De coöperatieve modus hebben ze trouwens op meer punten verbeterd. Dat is nu namelijk een drop-in-, drop-out-modus geworden. Dat betekent dat als je lekker in je eentje bezig bent in de singleplayermodus, een vriend je gewoon kan joinen (als jij dat wilt natuurlijk). Jij houdt je team van twee man die je opdrachten kunt geven en je vriend wordt als vierde speler (Knight) toegevoegd. En als hij er geen zin meer heeft en ermee kapt, kun je gewoon zonder hem verder spelen. De levels worden volgens de ontwikkelaars helemaal aangepast voor deze modus. Er zijn daarom altijd meerdere routes tot je beschikking. Jij kunt bijvoorbeeld ergens met je team een straat oversteken, terwijl je vriend je dekking geeft met een sluipschuttergeweer vanaf het dak. Of de moeilijkheidsgraad hierop wordt aangepast is me nog niet bekend, maar ik ga ervanuit dat Ubisoft hier een goede oplossing voor vindt.
De vijanden zijn overigens sowieso al uitdagender en afwisselender dan in zijn voorganger. Ze hebben betere wapens, zijn slimmer (ze kruipen weg als ze geraakt worden) en hebben soms zelfs schilden. Gelukkig heb jij ook de juiste uitrusting om het hen moeilijk te maken. Zo kan cover kapot, kun je door bepaalde materialen heenschieten, kun je sprinten en zorgen jouw teamgenoten voortdurend voor nieuwe informatie over de omgeving. Niet alleen informeren je teamgenoten je veel meer, ook is hun AI flink verbeterd en geven ze elkaar bijvoorbeeld beter cover als ze zich moeten verplaatsen.
Een goede singleplayer en coöp is natuurlijk belangrijk, maar Rainbow Six Vegas heeft ook een bijzonder populaire versusmodus. Uiteraard willen de ontwikkelaars dat dat in dit deel niet anders is. Daarom bevinden zich onder de dertien verschillende maps de populairste maps uit alle Rainbow Six-games. Ook zijn er twee nieuwe team-based modi, is de matchmaking verbeterd en hebben ze ook even goed gekeken naar de graphics. Een punt van kritiek op het eerste deel was immers dat de multiplayer er minder goed uitzag dan de singleplayer. Als het goed is, is dat niet meer het geval in dit tweede deel. Alles ziet er mooi uit en ook aanzienlijk beter dan de eerste Vegas. Dat komt onder andere doordat het eerste deel werd gemaakt op een onaffe Unreal Engine 3. Dit deel is uiteraard gebouwd op een Unreal Engine 3 die wel af is, en dat verschil zie je wel.
Ik kan alleen maar concluderen dat de ingrediënten voor een topper helemaal klaarliggen. Ik mis natuurlijk nog een paar belangrijke zaken zoals de levelopbouw, daarover kan ik nog niet al teveel zeggen. Ook heb ik het spel nog niet zelf kunnen spelen, dus veel meer dan een beschrijving van wat ik heb gezien kan ik jullie niet geven. Desalniettemin wist wat ik gezien heb mij wel degelijk te overtuigen. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat het helemaal goed komt met Rainbow Six Vegas 2. Laat maar komen!
Klik om te vergroten...