Om nog even op mijn "weinig vertrouwen in de 360" verhaal terug te komen: het gaat om timing. Wanneer besluit je de consument vertrouwen te geven in de toekomst van het systeem? Niet als de toekomst naar het heden is verschoven. In het geval van Microsoft is dit gebeurd: X07 vond niet plaats, E3 ging helemaal over 2007 (best een mooie keus opzich, als X07 door was gegaan) en daarmee concretiseer je je korte termijn plannen niet.
Nu moet ik zeggen dat ik het met je eens ben dat de 360 verkoopcijfers in 2007 ook niet matig waren om mijn uitspraak dat er minder vertrouwen is in de 360 te rechtvaardigen, maar dat is logisch. De consument koopt een console op het moment dat er voldoende reden is (dus niet "zal komen") om die te kopen: in 2007 was er genoeg reden. Microsoft zal blij zijn met die aankoop, want het is weer een stap richting een groter marktaandeel, in 2008 moet het aantal mensen die een 360 haalt op het voor hen juiste moment groter zijn dan de PS3. Ik denk dat deze kleiner zal zijn. Waarom? Minder games die de juiste snaar raken. Games als: Resistance, Gears of War, Halo (even voor Amerikaans publiek gekeken). Sony is verrekte slim om op tijd met een Resistance2 te komen en om Killzone2 zo hard te hypen: je pakt de geïnteresseerden die nog niet tot aankoop over zijn gegaan. Er lijkt een duidelijk plan van aanpak voor elke groep consumenten met verschillende smaken bij de PS3. Mooier is ook nog: ze pakken het aan met écht ambitieuze projecten, ze zijn niet bang om te investeren. Sony heeft geïnvesteerd in de lange termijn (de techniek, aankoop ontwikkelaars etc) én maakt op de korte termijn de juiste aanpassingen (niet bang om prijs keihard omlaag te gooien, grote projecten als Home en LBP aan te pakken, exclusives als Haze binnen te halen) om succes te boeken.
Dan komt Microsoft: het kostte een teringhoeveelheid geld, die Xbox. Investeringen in de Xbox 360 waren ook nog eens enorm. Oh jee, 3 jaar extra garantie; wat een kappen geld kostte dat. Wat gebeurde daarna? E3 was cheap (geen aankondigingen, ze dachten dat RE5 nog niet op de 360 kwam, was wel zo: geen huiswerk gedaan), X07 ging niet door (met die garantieverlenging was de 360 al duur genoeg in 2007): de durf om te investeren was weg. Investeren in de korte termijn, want Microsoft had, zoals ik het zie, in hun ogen wel het "perfecte plannetje" voor het hele leven van de 360 al voor launch klaar. Check bijvoorbeeld het vastleggen van twee complete trilogies (Too Human en Mass Effect): een lange termijn investering. Beide investeringen kennen problemen (Silicon Knights-Epic gezeur+uitstel, uitstel, uitstel en de overname van BioWare naar EA), maar van een korte termijn aanpassing horen we nog niks. Horen we een aanpassing van Microsoft op het Sony geweld in 2008? Nee, en toch weten ze al lang dat Sony heel wat games voor 2008 op de planning heeft. Ook het niet tijdig reageren op Xbox Live problemen toont wat onverschilligheid: "kut, een korte termijn investering, en we hebben al zoveel betaald.", dat geeft Microsoft mij een beetje als gevoel. Tijd om de aanvankelijke investeringen als vervlogen te zien en elk jaar als een nieuwe consolelaunch te zien: investeren, investeren, investeren. Dat dat winstgevend kan zijn toont Sony wel, die doen dat op het moment als iedereen verzadigd kan worden door aanschaf van een console.
Then again: als Microsoft op GDC heel 2008 met nieuwe 1st party én 3rd party exclusives op tafel legt verliest bovenstaand verhaaltje behoorlijk aan kracht, dan blijft alleen overstaan dat ik persoonlijk vind (en dat ik in de algemene stemming opmaak dat "de gamer" veel positiever is over de PS3 in 2008 dan over de Xbox 360) dat Microsoft dit niet optimaal getimed heeft. Of men moet al een briljante tactiek hebben dat men écht jaar voor jaar gaat denken (en dus ook aan t begin van het jaar de plannen voor elk jaar gaat uitstippelen).
Klik om te vergroten...