Apple / Mac

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door karf, 16 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rickkkkk

Rickkkkk Active Member

Leuk Bevonden:
    56
    Heb gewoon een standaard configuratie gekozen. Alles wat ik anders wil gooi ik er later wel in (zoals RAM) en dan ook nog eens voor een mooiere prijs :)
    Ik hoop alleen dat die klote Postbank eens voortmaakt. Dat werkdagen systeem is mooi kut ;)

2. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Ik had mijn iMac via Creditcard betaald. Ze hadden het direct, had 'm de volgende dag binnen.

3. JoMo0

JoMo0 Unregistered User

Leuk Bevonden:
    0
    Van je spaarrekening naar de normale rekening duurt 1 dag. Daarna nog 2 dagen voordat Bibit de betaling binnen heeft. En dan gaan ze pas je order verwerken. :+

4. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Daarom hebben ze 'm op stage ook met Creditcard betaald! :)
    Wordt het direct verwerkt.

5. JoMo0

JoMo0 Unregistered User

Leuk Bevonden:
    0
    Klopt , moet je wel een CC hebben natuurlijk .

6. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ten eerste wat Rivanov daarover zegt:

Punt 1 - de snelheid van de HDD.
    En dat vul ik even aan. 3,5" HDDs zijn eigenlijk altijd 7200 toeren dus die zijn gewoon sneller, want 2,5" HDDs zijn eigenlijk altijd 5400 toeren. Of de HDD snelheid van belang is, is natuurlijk afhankelijk van wat je ermee doet.

Dus:
    Zoals Rivanov al zegt, als je echt applicaties op de HDDwilt gaan draaien en dat soort dingen, dus dat de HDD ook veel belast wordt, dan zou dat al een goed argument zijn om voor een 3,5" HDD (dus qua groot qua vorm/formaat en volume/opslagcapaciteit) te gaan.
    Bovendien is het sowieso veel goedkoper dan een 2,5" HDD, dus als jij zegt van, het maakt me niet uit dat hij wat groter en zwaarder is om mee te nemen. Ga dan sowieso voor een 3,5".

Punt 2 - de aansluiting USB 2.0 of FireWire
    FireWire heeft een aantal voordelen. Z'n bandbreedte is eigenlijk kleiner dan USB 2.0, maar omdat FireWire beter met de data "om kan gaan" is hij uiteindelijk zelfs iets sneller. (iets he, niet van het "Wow!" niveau)
    Zoals Rivanov al zegt FireWire heeft een interne processor als het ware, die de data al "verwerkt" waardoor processor van je CPU zelf minder belast wordt.
    En het signaal van FireWire is stabieler. Dus als je over een bepaalde tijd de doorvoersnelheid zou meten, is USB2.0 een golfbeweging en FireWire een rechte lijn. Waarbij is dit van belang? Bijvoorbeeld bij opnames van hoge kwaliteit audio of film, dat soort dingen.
    Maar het is wel een stuk duurder.

Dus:
    Mits jij echte muziek of filmopnames wil gaan opnemen naar de externe HDD is het eigenlijk een beetje overbodig om FireWire te nemen. Als jij die HDD gewoon als opslag gebruikt zodat je je data gewoon overal naartoe kan nemen, blijf dan gewoon lekker bij USB 2.0, dat is prima en goedkoop.

Conclusie:
    Ik denk niet dat je echt dingen gaat doen waarbij de aanwezigheid van FireWire echt van belang gaat zijn, dus ik raad (vanwege de prijs) toch gewoon af.
    Lees even door wat ik hierboven geschreven heb, maar als je niet zoveel geeft om het uiterlijk van je externe HDD en je gebruikt 'm puur als opslag, neem dan gewoon een "grote" 3,5" HDD met USB 2.0, dan heb je dus voor net iets (een paar euro) boven de EUR 100,- een HDD van 500 GB en dat is toch best een nette prijs voor zoveel data of niet? :)

Bij naderinziens had ik ook alleen die conclusie kunnen schrijven, maar ja... Achteraf he...

7. Rickkkkk

Rickkkkk Active Member

Leuk Bevonden:
    56
    Vanmiddag kwam dan eindelijk mijn schitterende Macbook binnen. De configuratie ging ontzettend gesmeerd en ik ben dan ook super blij ermee. Het typen van een bericht is nog even wennen omdat alles zo anders aanvoelt (terwijl het gewoon een normaal toetsenbord is).

Nu is mijn vraag, wat moet ik allemaal hebben (of wat is handig om te hebben) qua programma's (anti-virus, torrent programma) en wat zijn handige tips.

8. Alé Gertje!!!

Alé Gertje!!! Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Waarom anti-virus? ;) Lijkt me niet nodig.......

9. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Anti-virus heb je niet nodig aangezien er geen virussen voor de Mac zijn. Qua programma's, kijk even op http://forum.onemorething.nl en dan bij het gedeelte Switchers. Daar staat bovenaan een topic met de programma's die handig zijn! :)

10. Danny-DH

Danny-DH Active Member

Leuk Bevonden:
    26
    Ik ben altijd iemand van de directe aankopen, ben 1 uur geleden begonnen over het lezen van een macbook en wil er direct 1 bestellen. Raak door dit soort acties altijd veel geld wkijt want heb er op dit moment gewoon nog niks aan. Toch wil ik er 1 hebben. Echt een vervelende eigenschap is dat van mij. Ga in juni verhuizen en denk dat ik dan een macbook neem. Ben altijd een Windows gebruiker geweest en hoop dan dat het me wel zal bevallen!

11. Rickkkkk

Rickkkkk Active Member

Leuk Bevonden:
    56
    Ik ben dus nu al een grote noob en heb ook niet zo veel zin om Google af te speuren naar een antwoord omdat hier voldoende mensen zitten met reeds uitgebreide kennis.

Ik heb Firefox en VLC gedownload. De twee bestanden werden beiden naar het bureaublad opgeslagen en vanaf daar heb ik het geinstalleerd (ofzoiets) maar nu zijn het een soort schijven geworden. Dat lijkt me niet de bedoeling. Wat is de normale installatie procedure? En hoe haal ik mijn screwups weer weg?

12. JoMo0

JoMo0 Unregistered User

Leuk Bevonden:
    0
    Als een .DMG zich opent verschijnt inderdaad een schijfje . Dan moet je dus het programma wat in de DMG staat naar je Programma map slepen. Het is een sleur-en-pleur principe.

13. Grave

Grave Gym Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    520
    ^
    Tis idd even wennen hoe gemakkelijk een besturingssysteem kan zijn:+

Drag and drop, zo simpel dat het eerst moeilijk te begrijpen is;)

Gebruikt iemand anders hier ook Tomatotorrent? :)

14. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zal even mijn lijstje met programma's geven :)

Adobe CS3 - Voor photoshop enzo)
    Cyberduck 2.8.4 - FTP Client, voor het uploaden/downloaden van bestanden
    DivX Player & Codecs - Naja de standaard divx.com dingen die je ook voor de pc hebt
    Flip 4 Mac - Zorgt ervoor dat je .WMV (Windows Media Player bestanden) kunt afspelen
    MSN Messenger for Mac - Lijkt me vanzelfsprekend
    NeoOffice 2.2.2 - De gratis versie van Office (Word, Excel, Powerpoint). Je hebt ook iWorks 2008, maar dat kost geld.
    Taco HTML Editor - Wijst voorzich
    Toast Titanium 8.0.3 - Brand programma en kan ISO's van CDs lezen
    Transmission Torrent Client - Voor Torrent downloads
    UnRarX - Om .rar bestanden te kunnen handelen.

Moet je er iets speciaal mee doen? Anders raad ik Transmission aan, die is echt te simpel voor woorden :)

15. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    De 10.5.2 update is eindelijk verschenen! De grootte van de update ligt aan je systeem. De oudere systemen moeten een update van 180MB downloaden, de nieuwere een update van 341MB!

Ik dus de 341MB update! Ben benieuwd zometeen.

16. Stripe

Stripe Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Oke mijn plannen voor een MacBook gaan steeds verder richting een climax ^^

Maar wat adviseren jullie, bij ons op school kan je uitsluitend met windows werken en dus ook met bij behoorende software (word, powerpoint, excel enz.) ook werk ik nu thuis op windows en heb al mijn bestanden dus ook in die software staan.
    Maar wat adviseren jullie mij om er voor de Mac bij te nemen? Want ik wil dus mijn documenten die ik nu al heb nog kunnen openen en bewerken maar ook de bestanden die ik dan op een Mac ga maken op school/elders kunnen openen en bewerken.
    Zelf dacht ik als eerste aan Office voor Mac maar je hebt ook nog iWorks zie ik.

Ik zie dit bij iWorks staan:
    ''Importeren uit en exporteren naar Microsoft Excel en andere indelingen''

Voldoet dit dan aan mijn eisen?

En dan nog 1 vraagje.
    Ik ben dan van plan om de standaard configuratie MacBook 2,2 GHz te bestellen. Kan ik dan met behulp van 4 van ( http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=IANE89 ) dit naar 4 gig mb-ram maken?

Oke dan het allerlaatste vraagje ^^
    Wat word hiermee bedoeld: Microsoft Office 2004 for Mac Test Drive

Laatst bewerkt: 12 feb 2008
  17. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Die Office 2004 is maar een Trial versie. Die is 30-dagen geldig.
    Je kunt gewoon rustig het geheugen kopen. Maar de Macbook heeft maar 2 slots, dus je zult dan 2x2GB moeten kopen.

Als je crossplatform wilt werken met schooldocumenten kun je het beste Office 2008 for Mac installeren op je Macbook. Dan kun je perfect de bestanden bekijken/editten etc.

18. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    1 - Als jij alleen met Office werkt op school, dan is 't verder allemaal geen probleem. Ga jij andere programma's op school gebruiken dan kan het wel lastig zijn.

iWorks 08 kan goed overweg met Office bestanden, alleen die i niet gratis. Je hebt wel NeoOffice, wat wel gratis is en dat werkt goed, ik heb het zelf ook, alleen soms is de conversie niet 100%, dan staan dingen net niet goed uitgelijnd, maar och, mij hoor je niet klagen daarover.

2 - Wat hierboven gezegd is, je hebt 2 sloten in je MacBook, dus als je 4 gig wil, moet je er 2x2 in doen. Wat je erin stopt maakt verder niet uit, als het maar SO-DIMM is, DDR2 en 667 MHz is.

3 - Dat laatste ken ik niet. Misschien een programmaatje voor de oudere office pakketten.

19. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Office 2004 for Mac Test Drive staat standaard geinstalleerd op je nieuwe Mac. Maar dit is een Test versie (zoals de naam ook zegt). Je krijgt dan ook grote watermerken in je bestanden.

20. Stripe

Stripe Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dus in principe maakt het niet veel uit of ik Office of iWorks neem zolang ik alleen met Office voor Windows werk op andere computers.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina