Fighters

Discussie in 'Algemeen' gestart door Kareem, 8 feb 2008.

1. Kareem

Kareem Krispy Kareem

Leuk Bevonden:
    0
    (als dit de verkeerde plek is sorry)

Ik vraag me de laatste tijd af, waarom is er tegenwoordig zo weinig enthousiasme voor fighters. Ik weet nog vroeger (ookal waren veel van ons toen nog button-mashende kinderen lol) draaide alles om street fighter, mortal kombat etc. Maar ik zou verwachten dat er wel een aantal is blijven spelen en fighting games competief spelen.

Mensen praten hardcore gamer dit, hardcore gamer dat maar vaak is dat gewoon die persoon die 'veel' z'n favo shooter speelt. (niet dat dat geen skill vereist). Maar is movesets leren, de game engine echt leren, frama data leren een beetje té hardcore? Dat kan ik wel begrijpen maar ik vind het juist vet dat je een karakter in zulk detail kan besturen en je ook echt moet nadenken over diepgaande strategien, je tegenstander 'lezen' en daarop in spelen. Mindgames ftw). Mensen worden vaak enthousiast a;s een nieuwe game aankomt met 'je kan nu dit en dat en zus en zo met je character doen etc etc' maar in fighting games is dat ookal zo (maar voor een ander doel). Maar het kost wel een bepaalde dedicatie om echt effectief te gaan spelen.

anyways, mischien sloeg deze post nergens op maar ik vind het een beetje jammer dat er zon kleine fighting game scene is. Vroeg me af of de mensen hier mischien input hadden. Of dat er mischien mensen waren die wel geintereseert zijn in competief spelen (vooral met de nieuwe street fghter games enzo).

*edit* ik heb trouwens niks tegen shooters, ik hou van shooters. maar m'n liefde voor fighters is in de laatste maanden weer helemaal opgewekt.

ik gok dat dit topic snel op pagina 2 beland lol. maar het was het proberen waard.

Laatst bewerkt: 8 feb 2008
  2. ArtificialFaith

ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.540
    mijn probleem met fighters is altijd: je hebt een mannetje links.. rechts.. vechtten maar.. ik wil liever kunnen rondlopen en meer gebieden kunnen doorlopen.. (je had een mortal kombat voor de xbox die dit tof deed!) en ik mis altijd een verhaal! Het zit er wel altijd in maar ik snap er nooit geen ene reet van :confused:

3. Dark Miracle

Dark Miracle Guest

Vroeger draaide inderdaad alles om fighters. Ik herinner me nog goed hoeveel lol ik had met Street Fighter, Mortal Kombat en Tekken. Helaas worden dit soort games niet zoveel meer gespeeld en richt iedereen zich jammergenoeg alleen op shooters en dergelijke. Ook dit vind ik erg toffe games, maar fighters blijven in mijn ogen de ultieme multiplayer games voor op de bank.

4. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Zeker weten. Mooi voorbeeld wat nog enigsinds recent is: Def Jam: vendetta. ik weet nog dat ik die game net had, paar vrienden over de vloer, kratje bier d'r bij en beuken maar. Vooral het feit dat veel moves zo 'hard' leken over te komen zorgde voor de nodige moment van: "OOOOooooh!!! AAAAAaaH AAAuuuw!!!" etc ;)

Minpuntje is dat dit soort games vaak niet echt diepgaand zijn wat er voor zorgt dat mensen misschien wat sneller zijn uitgekeken op games binnen dit genre..

5. ArtificialFaith

ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.540
    Dat is het bij mij ook idd! En ik hoef al die ninja high kick shit niet.. ik wil inderdaad gewoon lekker beuken! gewoon normale gasten met verschillende stijlen.. er moet altijd wel weer een of andere ninja in zitten.. def jam zit voor mij dan al op de goede hoogte (met die nieuwe gameplay en een verhaal bijvoorbeeld!) maar dan is het weer veel gefocust op rappers..

6. Elvini

Elvini Paramore

Leuk Bevonden:
    0
    Wat ik er mee heb is dat het al snel een button basher wordt. Als je de combo's niet uit je hoofd kent, ga je maar wat op knopjes rammen.

7. Kareem

Kareem Krispy Kareem

Leuk Bevonden:
    0
    *edit* mn post is lang dus eerst de korte versie :): fighters zijn helemaal niet ééndimensionaal. ik denk dat als mensen een beetje lezen over een goede fighter dat ze versteld zullen staan van de diepgang.

maar dat is een heel ander genre.

maar fighters zijn geen single player games, de single player wordt er vaak ff ingewerkt voor de home port maar ze zijn bedoeld als een spel dat je speelt tegen een echt persoon. dus ik vind een verhaal eerlijk gezegt een beetje overbodig voor zon game.
    Dat weer een misverstand van het andere extreem, i.e dat ze wer te ééndimensioneel zijn.

Ik denk dat je hierop terug zou komen als je ipv zomaar het spelletje ff aan te zetten, en dan op punch kick punch etc te drukken ook echt serieus ana de slag gaat ermee. Zoals tegenwoordig wordt gedaan met shooters. Je kan een fighter ook puur casual spelen natuurlijk. Maar het echte publiek is de hardcore gamer, die leert het systeem, de frame data (hoe snel is de attack, hoeveel frame advatange op hit, counter hit, en hoeveel disadvantage op block), goed hitchecken, hoe moet ik throw escapen, hoe kan ik het beste spacen etc.

Er zit ontigelijk veel diepgang in fighters maar ik geef wel toe dat kost wel eenbeetje tijd om dat allemaal te leren. en je moet weten waar je die info kan vinden natuurlijk. er is een (kleine scene in NL wel. en er worden tourneys gehouden enzo, daar heb je dan je competitie.

dat is het m nou juist, ik denk dat dit ook één van de redenen is dat het niet zo populair is. Om echt goed te worden kost dat veel kennis van het spel. wat werkt en wanneer werkt het, wat zijn de beste combos op werke characters en dergelike.

----

Aan de ene kant wil ik mensen laten zien, hey, fighters zijn helemaal niet ééndimensionaal en ze frama data lijsten laten zien. of een wiki pagina waar de engine van virtua fighter 5 in veel paginas wordt uitgelegd. en aan de andere kant ben ik weer bang om zo gamers af te schrikken.

8. Kareem

Kareem Krispy Kareem

Leuk Bevonden:
    0
    dark miracle, zou je dan geinterseert zijn in een spel als virtua fighter of street fighter 2 hd of street fighter 4 en dan proberen competief bezig te zijn? ik dacht dat jij het was die ergens zij dat je puur voor de lol speelde. maar lijkt je het niet leuk dan om echt goed in zon game te worden?

9. The_Yakuza

The_Yakuza Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mortal Kombat III voor de Megadrive.. damn, wat een tijden..

Tekken 4 -> Kazuya Mishima, heb met hem nog nooit, maar dan ook nog nooit verloren :)

10. Smok3y

Smok3y Dark Souls!

Leuk Bevonden:
    277
    Ik hou van fighting games maar ook niet heel erg.
    Het probleem is dat games tegenwoordig 60 a 70 euro kosten.
    En bij een game zoals (ik noem maar wat) Call of duty 4 heb je een leuke Sp en kan je de MP ook nog maanden lang spelen.

Een fighting game daaren tegen is binnen een half uur uitgespeeld.
    Ligt natuurlijk ook aan op welke difficulty je het speelt.

Maar toch heb ik nooit zo een lange replay valeu aan een fighting game dan aan andere games.

Natuurlijk kan je altijd nog online spelen,maar daar zijn de meeste gasten vaak zo goed dat ik persoonlijk al geen schijn van kans meer maak.

verder vind ik het wel leuk als er bijvoorbeeld een vriend op bezoek is en dan even 1 vs 1 doet maar verder ben ik niet meer zo gek van fighters als een paar jaar geleden.

En Framedata,s e.d. zijn voor mij te hardcore.

11. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Ik was vroeger verslaafd aan fighters. Lekker op het juiste moment buttons bashen. Fighters zijn leuk om met vrienden op de bank te spelen. Dus ik blijf deze zeker spelen.

12. Daz

Daz

Leuk Bevonden:
    2.258
    Ik heb vroeger de nodige fighters gespeeld, en moet zeggen, in de loop der jaren is mijn intresse hiervoor sterk gedaalt. Simpelweg omdat ik nu meer adventure games en andere genre games speel. Vroeger speelde ik nog Streetfighter, Mortal Kombat (geweldig op de oude gameboy!) en vooral de games als Marvel vs Streetfighter of x-men. Prachtig allemaal. Dead or Alive 4 heb ik ook wel gespeeld, maar liet ik ook na een tijd links liggen. Ik hoop dat hier verandering in komt in de nieuwe DoA of de nieuwe Soul Caliber.

ps: Kent iemand nog de game Soul Reaver op de PSX? Die heb ik namelijk ook veel gespeeld vroeger. :)

13. Willem

Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

Leuk Bevonden:
    686
    Pfff. Volgens mij ben ik de enige persoon die snapt waar Kareem het over heeft.

Bij fighting games kan je, als je je er in verdiept, precies zien welke aanval je tegenstander in zet en wanneer deze aankomt. Daar kan jij op reageren met een counter (of een escape, maar escape kan ook in andere zin voorkomen). Wanneer je tegenstander een opening vertoont, vaak na het afronden van een hele rits combo's, sla je zelf toe. Holds zijn dan een goede. Een hold kán je escpaen, mits je een juiste timing hanteert. Dan gaat een game als Dead or Alive 4 en Virtua Fighter 5 écht diep, diep, diep! Het anticiperen van je tegenstander en op het juiste moment aanvallen, verdedigen, counteren, escapen. Dát zijn fighters. Niet spelletjes als Def Jam waar je wat ramt met leuke rappers. Dat kan natuurlijk ook met DOA/VF (maar dan zonder rappers :+ ), maar die games, als recente games, gaan wel diep.

14. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Even een paar stukjes uit je post gehaald waar ik op wil reageren.

Zoals je als zegt ligt het aan het moeilijkheidsnivo waar je het spel op speelt, echter is het ook wel zo dat als je het heeft over 'binnen een half uur uitspelen' dat je het dan vrij vaak maar over het uitspelen met 1 personage heb.

Dat een fighter geen lange replay value heeft ligt echt aan jou en niet aan het spel. Ik moet de eerste shooter nog tegen komen waarin ik net zo veel tijd ga steken als dat ik een paar jaar terug in Tekken 2 en 3 heb gestoken.

Maar daar gaat het juist om met een fighter, als je een kans wil maken tegen goede jongens dan moet je oefenen, combo's leren, combo's van tegenstanders leren. Weten hoe bepaalde figuren gebruikt kunnen worden e.d.
    In mijn tekken tijd was ik als ik niet tegen mensen speelde constant aan het spelen op het hoogste nivo of in het trainings gedeelte, continue oefenen met verschillende karakters. Zowel met tekken 2 als 3 was het zelfs zo dat ik alle moves, combo's en ten-strings van alle personage's kon. Was bij het zieke af.

Maar het is een kwestie van intresse, intresse genoeg om je dusdanig te verdiepen in een spel. En imo is een (goede) fighter een spel wat een dergelijke intresse altijd beloond, en ja dat betekent dat een mindere speler of button basher vrijwel geen kans maakt.

15. Willem

Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

Leuk Bevonden:
    686
    Kijk, onze Peter kan het haarfijn uitleggen. Dát is dus echt een fighter spelen.

16. Dark Miracle

Dark Miracle Guest

Zeker wel. 't Lijkt me echt tof om een game als Street Fighter IV volledig te beheersen en het op te nemen tegen echte mensen. Hopelijk kopen veel mensen de game, zodat er online tenminste wat te doen is. Street Fighter II: Hyper Fighting is bijvoorbeeld nooit populair geweest op Live.

Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2008
  17. Smok3y

Smok3y Dark Souls!

Leuk Bevonden:
    277
    Kerel je hebt helemaal gelijk:)
    Begrijp wel dat alles wat ik schreef berust is op mijn eigen persoonlijke mening.
    Tuurlijk kan je de difficulty op z,n hoogst zetten,tuurlijk kan je framedata,s etc gaan leren,tuurlijk kan je elke mogelijke combo van een char uit je kop leren.

Probleem is alleen dat ik daar absoluut geen zin in zou hebben.

En begrijp me niet verkeerd,vind het nog steeds heerlijk een potje tekken te spelen! onwijs goede game!
    Maar ben niet meer zo gek van fighting games als vroeger.

Ben dan wel weer helemaal gek van Ninja gaiden een game waar je ook een aantal lastige combos etc heb (izuna drop)
    maar er zijn denk ik teveel andere genres die hedendaags mij aandacht trekken.

18. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Oh tuurlijk is het jouw mening, ik kan ook best begrijpen dat het fighter genre je niet meer zo ligt als vroeger. Ik heb dat met platformers juist weer (of had kan ik beter zeggen) ik heb zoveel van dat soort spellen gespeeld dat ze me gewoon op een gegeven moment niet meer intresseerden.

Het is idd een kwestie van zin, de fighters van nu zijn veelal complexer of met meer personage's dan dat ze vroeger waren. Het masteren kost daardoor ook weer meer tijd dan vroeger, daar moet je ook maar net zin in hebben.

Op zich wel grappig dat je gek bent op NG, natuurlijk een briljant spel, maar een spel wat net zo goed van je eist om de tegenstander te kennen en combo's te beheersen als een goede fighter doet ;)

Voor mij breken in ieder geval weer leuke tijden aan. Virtua Fighter heb ik laten gaan en eigenlijk daar een beetje spijt van, misschien binnenkort maar eens aanschaffen. Maar een spel als Soul Calibur IV staat al hoog op mijn lijstje net als de nieuwe SF. Ik hoop ook dat er een next-gen versie van Guilty Gear komt, op het gebied van 2d fighters is dat de meest technische die er is. Stiekem hoop ik ook op een remake van Samurai Shodown, man wat heb ik dat spel veel gespeeld, speciaal een Neo Geo CD daarvoor destijds gekocht. Als fightermaniak was dat ook wel de console om te hebben.

19. Smok3y

Smok3y Dark Souls!

Leuk Bevonden:
    277
    Ja is ook een beetje raar.
    Niet zo gek meer van fighters maar dan weer wel van Ninja gaiden :+
    Komt mischien door het feit dat je toch steeds verder wilt komen en verder wilt spelen,nieuwe levels,wapens etc unlocken.

maar ben verder ook wel geintresseerd in een nieuwe tekken ( heb niet voor niets een PS3 )

En de nieuwe Street fighter ben ik stiekem toch ook wel benieuwd naar.

20. Kareem

Kareem Krispy Kareem

Leuk Bevonden:
    0
    dat is het eigenlijk het tegenovergestelde van wat ik wilde bereiken met dit topic. Ik zou erg graag wat mensen willen intereseren zodat er tegen elkaar wordt gespeeld. tegen de computer leer je vooral slechte gewoontes va die nooit zullen werken op een echte speler.

en peter. koop VF! als je houd van fighters. Het is wel best moeilijk het goed te leren maar het is zo vet. En elke zoveel tijd is er een meet bij iemand thuis mocht je daar zin in hebben, dit weekend bijvoorbeeld. anders gewoon online natuurlijk.

Deel Deze Pagina