geen elite trade lijst?

Discussie in 'Xboxworld.nl : Frontpage en forum discussie' gestart door fashion, 13 feb 2008.

1. fashion

fashion das pas materiaal!

Leuk Bevonden:
    0
    ten eerste ben ik geen nieuwe gebruiker,,zoals gezegd post ik bijna nooit hier,
    wat mij opvalt is dat volgens het systeem wat volgens jullie zo goed werkt toch bij heel wat members foute deals in het onderschrift staan.
    maar met de kritiek over te veel tijd ben ik het enig sinds eens hoewel het hier barst van de mods,
    een black list vind ik wel dat ie er moet komen , zeker met zoveel users die gebruik maken van x bazaar

2. Hoosie

Hoosie The Race is ON!

Leuk Bevonden:
    1.295
    Er gaan deals fout ja, maar vaak is dat ook een beetje de eigen schuld door niet op te letten. Ik koop vrijwel nooit iets op de xbazar, maar als ik iets koop dan probeer ik het bij bekende members te doen die veel posten en waarvan ik haast zeker weet dat ze betrouwbaar zijn.

Er zijn inderdaad een hoop mods hier, maar ook die hebben hun werk/school/prive dingen. Je kan niet verwachten dat mods 24/7 hier aanwezig zijn.

3. fashion

Leuk Bevonden:
    0
    tuurlijk niet , de lijst hoeft niet 24/7 uptodate te zijn eens de week /2 weken bij werken en je bent klaar

4. Magneto 360

Magneto 360 XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0

Mods doen dit allemaal op vrijwillege bassis , hebben allemaal een baan , studie of andere bezigheden naast het modden , er gaat in zo'n lijst te veel tijd zitten om het goed te kunnen doen en een member zullen we nooit zo'n lijst laten beheren simpel wegens de eerder aangedragen punten

Ik snap je bedoeling wel maar zo'n lijst gaat er gewoon niet komen

5. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Een ander idee is misschien het implementeren van een vBulletin Mod (als in modificatie) die een trader feedback systeem toevoegt. Ik heb even gezocht en er zijn een aantal mods die daarin voorzien:

http://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?t=102965
    http://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?t=108065 (uitbreiding op bovenstaande)
    http://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?t=65730
    http://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?t=52188

Nu weet ik niet welke de beste is, maar misschien is het voor de admins een idee om hier eens naar te kijken. Uiteindelijk zal Jorrit moeten beslissen of het haalbaar is om dit te implementeren. Als dit eenmaal werkend is heb je een onderhoudsarm feedbacksysteem wat (als dat te configureren is) alleen voor Xbazar geldig zal zijn, waarbij members toch hun feedback kunnen geven over deals.

Helemaal fraudeloos zal zoiets nooit worden, maar je kunt op zijn minst tegemoet komen in de wens naar meer transparantie op het gebied van dealen (wat een zin :p). Een dergelijk feedbacksysteem zal misschien niet alle problemen oplossen maar kan wel degelijk van nut zijn. Ik ben het namelijk wel met TS eens dat de huidige struisvogelpolitiek ook niet alles is.

NB Ik gebruik Xbazar zelf nooit, ik doe hiermee alleen een suggestie om de handelaars hier te helpen ;)

6. Farmir

Farmir VIP User

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm, dat zal zker wel werken. Maar waterdicht en betrouwbaar kan het sowieso niet zijn/worden.

en even buitenom wat is struisvogel politiek :{

7. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Je moet denk ik ook niet streven naar een waterdicht systeem. Aan zo'n systeem zal altijd een disclaimer moeten hangen dat handelen altijd op eigen risico is, en dat het slechts een leidraad is. Het is beter dan niks.

Je kop in het zand steken ;)

8. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    "Kop in het zand steken en net doen of er niets aan de hand is" Poiltiek

Te laat :{ ... maar goed dat systeem kan imho werken en kost minder inspanning van de mods. Niets is betrouwbaar

9. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    Je moet maar zo denken dat 99.5% met goede bedoelingen handel bedrijft. Heb nu een stuk of 10 deals hier gemaakt en ben louter positief. Op een ander forum heb ik een negatieve deal gemaakt, die persoon beweert dat het nooit is aangekomen. Zou kunnen natuurlijk, maar ik heb het wel degelijk opgestuurd. Het was echter wel mijn eerste deal daar. So be it.

10. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Wanneer onbetrouwbare mensen in die lijst komen, of als positief gerate kunnen worden word het hele systeem alleen maar minder betrouwbaar. Gezien er staat dat persoon x "betrouwbaar" is. De member zal dit vervolgens weer afschuiven op de crew, schiet je weinig mee op. Of die lijst nou automatisch wordt bijgehouden of niet, het zal alleen maar voor verwarring zorgen. Ik denk dat mensen dan juist minder moeite gaan doen om uit te zoeken of de persoon betrouwbaar is of niet en vooral op die lijst afgaan. Ik blijf het geen sterk idee vinden.

11. fashion

Leuk Bevonden:
    0
    95% zou mooi zijn
    maar mi halen we nu mischien net 80%
    laten we de mods is er over na laten denken
    en als dee mods er geen tijd voor hebben ect, om eventeeul een lijst te beheren
    stel dan een nieuwe aan die alleen die taak op zich neemt, denkt dat er zat oldschool mebers zijn die dat willen

12. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    80% is echt grote onzin. Naar mijn ervaring gaan de meeste deals goed op XBW. Als 1 op de 5 deals zou mislukken dan heb ik wel héél veel geluk gehad. Waar baseer je 80% op? Gewoon een domme gok omdat je bij 3 mensen een foute deal in de signature hebt zien staan?

13. Headcollector1

Headcollector1 Mijn Verzameling

Leuk Bevonden:
    0
    Waarom zo'n lijst als het toch niet betrouwbaar is?? Iemand maakt 2 accounts aan en post met beide accounts dat ze een goede deal met elkaar hebben gehad. Kijk gewoon in zijn sig of hij daar al deals heeft gehad, en pm diegene dan ook of het waar is. En als ze niks in de sig hebben staan kan je ook nog altijd de zoek functie gebruiken en zo erachter komen met wie ze gedealed hebben.

14. HanTheMan

HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    74
    Heb een paar jaar geleden hier samen met een andere mod zo'n lijst bijgehouden.

Het werkte gewoon niet. Wat de reden ook alweer was.. ik geloof dat het een ***klus was om bij te houden.

15. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Daarom mijn suggestie om een soort feedback systeem in te bouwen, speciaal voor Xbazar. Dat maakt het voor mods niet arbeidsintensief, maar kan wel als leidraad werken voor het maken van deals.

16. fashion

Leuk Bevonden:
    0
    oke mischien een kleinbeetje overdreven , maar ik zie er meer fout gaan dan op andre fora , vandaar mijn topic

17. Farmir

Farmir VIP User

Leuk Bevonden:
    0
    Haha, dat kan lekker niet :)

De Mods kunnen toch zien of er 2 mensen hetzelfde ip-adres hebben ;).

Maar laat hier een maal eens een mod op reageren kijken hoe hij/zij hier over denkt :eek: en dan bedoel ik vooral het idee van Darkwing

18. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    Dit zal allemaal wel niet zo makkelijk gaan. Ik ben het overigens helemaal met de mods eens. Het is de verantwoording van de users en niet van hun. Het is aan jezelf of je hier wilt handelen ja of nee.

19. fashion

Leuk Bevonden:
    0
    maar omdat xboxworld.nl een toon aangevende site die naar perfectionisme streeft ,zoiets niet kan ontbreken en darkwing's idee is goed!

20. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Dit soort lijsten werkt inderdaad nooit. Een forum daar kan iedereen zich voor aanmelden, zo kan het makkelijk zijn dat die lijst wordt gemanipuleerd, en dat gebeurde toen ook al. IP adressen zijn vaker hetzelfde als je denkt, mensen die vanuit hun school/ werken posten of een broer/zus hebben die ook hier zit. Trust us, we know :). Mensen dealen met iemand van de lijst, iets raakt kwijt en het wordt een welles niettus spel tussen iemand die beweert dat de ene persoon hem op heeft bedrogen/bestolen en niets heeft gestuurd en de andere persoon die claimed van niks te weten.

Het systeem zoals het nu werkt is as save as it will ever be in mijn ogen. Het is in principe hetzelfde systeem, aangezien je gewoon zelf wat research moet doen bij het handelen. Goede dealers zetten al hun deals al goed zichtbaar neer en zijn makkelijk te controleren, nieuwe mensen moeten zich eerst bewijzen en doen er dan ook goed aan eerst met iemand te ruilen die al langer actief is.

Je kan overal belazerd worden. Ik heb ook mislukte deals gehad, maar in mijn ogen heeft de koper/verkoper daarbij niks verkeerd gedaan, risico van het vak :). Check het stappenplan, dat is ons 'systeem'.

Tot slot een aantal veiligheidstips voor handelen en verhandelen op Xbazar, aangezien we het aantal slechte deals zo klein mogelijk willen houden.

Stap 1
    Als je zoekt naar een bepaald spel, of misschien zelfs een tweedehands console, kan je alleen al uit het bericht zelf een heleboel informatie halen. Is het bericht netjes opgesteld en staan er duidelijke regels in, zodat je meteen al weet waar je aan toe bent? Let er ook op of het aanbod realistisch is. Als iemand accoord gaat met een deal tussen jouw Roadkill voor de Xbox en zijn Project Gotham Racing 3 voor de Xbox 360, kan je er vanuit gaan dat er iets niet in de haak is.

Stap 2
    Als je concrete interesse hebt, kan je meer dingen doen om uit te vinden of de persoon waarmee je handelt betrouwbaar is of niet. Dit is bijvoorbeeld te zien aan hoe lang een persoon geregistreerd is en hoeveel posts de gebruiker heeft. De tweede stap is meestal een klein beetje achtergrondonderzoek, duik eens in de postgeschiedenis van de member waarmee je gaat dealen, zo kun je zien wat hij allemaal geplaatst heeft op het forum en of hij al eerder succesvolle of niet succesvolle deals gemaakt heeft. Daarnaast hebben veel leden tegenwoordig als ondertitel of in hun XBW profiel staan hoeveel en met wie ze goede deals hebben gemaakt. Stuur die mensen als je het niet vertrouwt een Personal Message (PM) om extra te controleren of de persoon in kwestie betrouwbaar is. PM ook gerust de persoon waarmee je gaat dealen om hem te vragen je naar topics te wijzen waarin hij actief is geweest. De derde stap die je kunt nemen is zoveel mogelijk informatie te vragen van de persoon waarmee je dealt. Vraag telefoonnummer, adres en bel bijvoorbeeld op als je het echt niet vertrouwt. Je kan de verkregen informatie ook bevestigen via deze site. Het gaat vaak om zestig euro en die wil je echt niet zomaar weggooien. Iemand die weigert zijn gegevens te verstrekken, heeft vaak iets te verbergen.

Stap 3
    Zorg voor een goede communicatie voor, tijdens en ook na de deal. Behandel de mederuiler zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Vertel bijvoorbeeld wanneer je het opstuurt, en check of hetgeen dat jij stuurt al aan is gekomen. Licht ook zo snel mogelijk de ander in als het pakketje bij jou is aangekomen. Door dit soort dingen te doen voorkom je dat de ander achterdochtig wordt, net zoals jij dat zou worden als je een week lang niks van je ruiler of koper hoort. Ook helpt het natuurlijk mee met je reputatie als goede koper/ruiler.

Stap 4
    In de meeste gevallen is het zo dat de koper als eerst het spel stuurt of het geld overmaakt. Bij de meeste ervaren dealers gaat het echter tegelijkertijd, en dit is ook de meest verstandige methode. We raden het ten zeerste af geld via de post te versturen. Je hebt dan immers geen bewijs dat het geld inderdaad is aangekomen. Verpak hetgeen dat je stuurt altijd zorgvuldig, je zult net zien dat bij jouw verzending iets kapot gaat of een envelop opengaat. Neem dit risico niet en koop een degelijke envelop met bubbels aan de binnenkant en maak deze als je echt zeker wilt zijn nog extra dicht met plakband, let er ook op dat je een retouradres opgeeft! Voor duurdere producten of hardware is het wellicht beter om de spullen 'in real life' te overhandigen. Mocht hardware per post versturen de enige optie zijn, is het aan te raden dit aangetekend te doen. Je betaalt dan misschien wel iets meer, maar er is dan een handtekening nodig voor ontvangst. Bovendien is je zending verzekerd. Zo voorkom je allerlei problemen.

Stap 5
    Mocht er toch onverhoopt toch iets misgaan, probeer het dan altijd op te lossen met diegene waarmee je de deal hebt gemaakt. Reageert deze niet probeer dan via de telefoon contact te maken. Lukt dat nog niet ga dan niet een topic openen waarin je de persoon in kwestie uitscheld etc, blijf kalm en probeer contact op te nemen met een van de Xbazar mods, deze kunnen in sommige gevallen bemiddelen en nagaan of de user in kwestie inderdaad fout is. Het is al menig keer voorkomen dat er leden werden beschuldigd van fraude waar een logische verklaring voor bleek te zijn. Is de deal officieel mis gelopen, of ging het niet helemaal naar wens dan kun je altijd de andere gebruikers hiervan op de hoogte stellen door de persoon in je ondertitel of XBW profiel te zetten. Er zijn helaas gevallen bekend waarvan de dealers nooit hun geld of spel hebben gezien, laat jou dit niet gebeuren en let goed op met wie je dealt.

Nogmaals, let zelf gewoon goed op en maak geen rigoureuze en snelle deals zonder dat je echt weet met wie je in zee gaat. Vertrouw je het niet of heb je een slecht gevoel, deal dan niet en wacht tot er een bod komt van iemand die je wel vertrouwt. Laat je ook niet door anderen opjagen, jij maakt een bod/verkoopt iets, en jij bepaalt hoe je dat doet. Als iemand je bijvoorbeeld op gaat jagen met het bericht dat het binnen 24 uur rond moet zijn, neem dan vooral geen overhaaste beslissingen maar blijf bij je eigen schema. Deal wanneer jij er tevreden mee bent en een goed gevoel hebt met de dealer.

Laatst bewerkt: 14 feb 2008

Deel Deze Pagina