Uit eigen ervaring kan ik jou het volgende vertellen: toen ik net een nieuw speakersetje had en een Xbox 360 had aangeschaft, was ik gelijk naar de dichtstbijzijnde elektronicazaak gegaan en een optische kabel gekocht. Deze kostte volgens mij € 12.- (50cm) en zag er niet al te degelijk uit. Als je hem 3 keer zou rond buigen en er nog even op gaat staan (bij wijze van spreken) dan ben ik bang dat hij het niet zal redden, om je een indruk te geven van de dikte die maar iets van 5 mm is. Maar goed, als je er normaal mee omgaat dan heb je daar uiteraard geen last van.
Ik had gedacht dat een duurdere kabel een beter geluidsbeeld zou geven, beter de kanalen zou kunnen aansturen, mooier LPF kanaal en meer dacht ik er bij. Een aantal mensen op een forum zei (now a days laat ik me ook beter informeren en niet zo maar iets aannemen) dat je met een duurdere kabel het maximum uit je speakerset kan halen en zeiden, net wat jij denkt, je er betere kwaliteit mee kan krijgen. Aangezien ik toch een nieuwe kabel ging kopen doordat 50 cm mij te klein ging worden, had ik een Monster optische kabel met een THX certificaat gekocht van € 40.- (1m) via het internet.
Dat zag er allemaal indrukwekkend uit, maar gaf het ook betere kwaliteit? Helemaal niks, noppes, nada. Precies op dezelfde manier vlogen de kogels om m’n oren, exact op dezelfde manier sloegen de granaten in en de soundtrack klonk precies zo als altijd. Geen miskoop, want ik moest toch een langere kabel hebben, maar voor betere kwaliteit kan je het laten, want het is precies hetzelfde.
Op langere afstanden schijn je signaal verlies te (kunnen) hebben (dat kan ik zelf niet bevestigen), en dan pratend over een meter of 10, maar voor korte afstanden heeft het wat ik veel lees op internet en uit eigen ervaring totaal geen zin om een duurdere optische kabel te kopen enkel om de geluidskwaliteit.
Ook heb ik nooit een verschil waargenomen tussen optisch en coax. Wat ik weet, beide zijn digitaal en kan niks verloren gaan (nogmaals: hoe het zit op de lange afstand weet ik niet), dus: of het geluid komt zuiver aan of het komt niet aan.
Dus ik zeg: koop één keer een redelijk degelijke optische of coax kabel (en dat hoeft eigenlijk nog geen eens) die iets langer is dan je eigenlijk nodig hebt (voor een kleine verbouwing bijvoorbeeld) en koop geen achterlijk dure kabel.
Klik om te vergroten...