GD: Red Faction: Guerilla (X360, PS3, PC)
Gespeeld | 9 april 2008 - Bij het horen van de naam Red Faction word ik nog steeds altijd een beetje warm in mijn onderbroek. Ik verlang dan weer naar de tijd waarin ik het eerste deel letterlijk helemaal kapot speelde. Iedereen die Red Faction ook maar eventjes heeft aangeraakt destijds, weet dat ik doel op de destijds baanbrekende technologie om schade aan omgevingen aan te brengen. Met een raketlanceerder of andere zware wapens was het namelijk mogelijk om overal in het spel (dat zich voornamelijk onder de grond in mijnen afspeelde) gaten te creëren door rotsen en muren. Ik kon er uren zoet mee zijn, omdat het gewoon erg tof was om niet de ‘standaard routes te nemen en soms een level flink af te snijden.
Toen een paar maanden terug op InsideGamer het logo van Red Faction: Guerilla werd onthuld, had ik het dan ook bijna niet meer. Je kunt dus wel nagaan hoe ik uit mijn panty bijna schoot toen ik afgelopen week de game voor het eerst mocht spelen. Die blijheid maakte bij mij na een paar minuten alweer plaats voor grote opluchting. Ontwikkelaar Volition wil met Red Faction: Guerilla gelukkig niet ‘even’ snel scoren over de rug van een gewaardeerde en bijna nostalgische gameserie.
Het verhaal van Red Faction: Guerilla speelt zich vijftig jaar later af dan de gebeurtenissen uit het eerste deel. De nieuwe hoofdpersoon en mijnwerker Alec Mason wordt op de rode planeet Mars onderdrukt door de EDF (Earth Defense Force) en besluit om zich aan te sluiten bij de rebellen van de Red Faction. Deze organisatie zet dit keer namelijk alles op alles om de EDF van Mars te verdrijven. In de game doe je dit door vrij rond te lopen (free-roaming) en telkens verschillende gebieden te bevrijden. Door op de select-knop te drukken verschijnt een kaartje in beeld waarop je heel gemakkelijk kunt zien waar precies de verschillende doelen en missies zich bevinden. Toch had ik bij mijn eerste speelsessie geen enkel moment het idee, dat ik alles stuk voor stuk moest afwerken. Sterker nog, de EDF verplaatst zich ook steeds over het gebied en kan dus ieder moment aangrijpen om je te ontmaskeren en aan te vallen. Hierdoor had ik tijdens het spelen echt het idee dat de subtitel van de nieuwe Red Faction ook daadwerkelijk te maken had met het spel: je moet immers voorzichtig te werk gaan en guerrillapraktijken zijn eerder regel dan uitzondering.
Speerpunt in Red Faction: Guerilla is wederom het vernietigen van allerlei dingen. De manier waarop dit in Red Faction echter tot uiting komt, is bijna net zo indrukwekkend als de technologie van het originele spel. Volition Studios heeft namelijk een zogenaamd ‘Stress-systeem’ ontworpen, die werkelijk waar alles in strijd gooit om vernietigingen zo accuraat mogelijk in beeld te brengen. Op iedere vierkante centimeter wordt namelijk in real-time bijgehouden hoeveel ‘druk’ er rust op gebouwen. Deze druk wordt bepaald door de actie in het spel. Een goed voorbeeld is het plaatsen van explosieven op een willekeurig gebouw: plaats je deze dicht bij elkaar, dan zal na de ontsteking een gigantisch gat in het gebouw worden geslagen. De druk op de fundering van het gebouw zal echter niet hoog komen te liggen, wanneer je explosieven meer verspreid over het betonwerk. Het mag dan bijna klinken als het werk van een ingenieur, qua gameplay levert dit geweldige vernieuwingen op. Een instortend gebouw blijkt immers dodelijker te zijn dan alleen een explosie.
Een ander goed voorbeeld van het Stress-systeem is het verschil tussen krachten die op gebouwen worden afgevuurd. Dit geldt niet alleen voor de bruutheid van wapens, maar ook bijvoorbeeld voor de snelheid en het vermogen van voertuigen. Een lichte botsing tussen een auto en een muur zal voor minder brokstukken zorgen, dan wanneer een auto op volle snelheid op een gebouw afvliegt. ‘In-druk-wekkend’ is hierbij vooral de manier waarop muren uit elkaar vliegen. Een muur breekt namelijk niet zomaar af, maar slaat echt volledig uit elkaar, inclusief vliegende bakstenen, metalen constructies en betongruis.
Zoals al bekend was, laat Red Faction: Guerilla zich, in tegenstelling tot de vorige delen, niet meer als een First-Person Shooter spelen, maar als een echte Third-Person Shooter. De manier waarop je Alec Mason bestuurt voelde opmerkelijk genoeg niet alleen strak uit, maar deed ook erg denken aan Gears of War. Mason kan bijvoorbeeld net als Marcus Fenix in- en uit dekking schieten. Qua wapens ben ik tot nu toe een raketlanceerder, een mijnenlegger en een automatisch geweer tegengekomen. Ieder heeft zo zijn functie, aangezien de laatstgenoemde meer bedoeld is om vijanden af te knallen en de andere twee sneller schade geven aan gebouwen. Toen ik echter geen munitie meer over had, kon ik nog steeds mensen pijn doen. Je beschikt namelijk ten alle tijden over een soort hamer, waarmee je niet alleen gasten op hun bek kunt rammen, maar ook hele muren kunt slopen. Hoofdpersonage Alec Mason is een sterke kerel dus!
Wat ik het tofste vind na mijn eerste speelsessie is de ‘Mining Walker’: een gigantische robot, die sterk doet denken aan de robot uit de film I, Robot. Waar Will Smith in die actiefilm nog uit een huis moest rennen om niet bedolven te worden onder het instortende puin, neem je in Red Faction: Guerilla zelf de controle over zo’n dergelijk en verwoestende robot. De Walker heeft twee poten waarmee je je kunt voortbewegen en ook twee armen die werken door middel van pneumatische spieren. De kracht van de Walker is ongekend bruut en datzelfde geldt eigenlijk voor de manier hoe dit in beeld wordt gebracht. Iedere heftige beweging zorgt in Red Faction: Guerilla namelijk voor een soort van blur-effect (die goed te zien is op de eerste screenshots), waardoor de actie er nog intenser uitziet. Het gevoel dat ik dan ook kreeg, toen ik voor de eerste keer met zo’n Walker dwars door een gebouw heen raasde, was dan ook onbeschrijfelijk. Ik ga dan nu ook tenslotte iets roepen wat heel cliché is: zien is geloven. En eigenlijk geldt dat voor de hele game, want Red Faction: Guerilla moet het op dit moment toch vooral van zijn prachtige beelden hebben. Als de ontwikkelaar er dan ook nog straks een mooi en boeiend verhaal bij weet te stoppen, dan kan de derde Red Faction weleens heel hard nieuw leven in de serie gaan blazen. Voor die mogelijke orkaan heeft men bovendien even de tijd: Red Faction: Guerilla verschijnt namelijk pas in THQ's fiscale jaar van 2009, die begonnen is op 1 april 2008.
Klik om te vergroten...