Alles voor de beginnende webdesigner

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door dutch_badass, 28 apr 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan het plaatje niet vinden Skullcrush3r, of zien bedoel ik dan...

2. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Heb je dat Picoodle plaatje gemaak? :+

3. Banzaiaap

Banzaiaap In Bad Company

Leuk Bevonden:
    0
  4. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Dat krijg je niet of nauwelijks voor elkaar, tenzij je een ervaren webdesigner bent. Dan is het nog de vraag of je zoiets wel wílt gebruiken, want - met alle respect- dit ontwerp ziet er niet uit. Het kleurgebruik is echt verschrikkelijk, het doet pijn aan mijn ogen. Daarnaast vind ik de grafische elementen vrij lelijk en slecht toegepast.
    Don't want to burst your bubble, maar ik zou echt eerst iets meer verstand opdoen van het maken en ontwerpen van websites voordat je ermee aan de slag gaat. Kijk bijvoorbeeld eens naar andere websites die je mooi vindt en vergelijk ze met de jouwe. Alleen al door te kijken naar andere goede websites kun je een hoop leren en een hoop inspiratie opdoen.

5. KevskiVD

KevskiVD Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    En zelfs als je verschillende boeken hebt, een studie in deze richting volgt kan het nog steeds behoorlijk lastig zijn om met een goed ontwerp te komen.
    Kijk maar naar het ontwerp dat ik laatst gepost heb :+ Ik ben er zelf helaas ook nog niet heel goed in in het bedenken van hele goede ontwerpen (uhm, zelfvertrouwen?? haha)

Als iemand nog tips heeft voor het ontwerp dat ik laatst gepost heb hier (klik)
    De kleuren die ik heb gekozen komen uit het logo. Ontwerp is voor een winkeltje voor relatiegeschenken, 2de hands artikelen, tuinbeelden, partijhandel etc.
    Vandaar dat ik er ook voor gezorgd heb dat de website er rustig uitziet. Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden over de kleuren, zoals babyblauw en roze past totaal niet bij de winkel. Je zou dan eerder denken dat je op een website van een babywinkel zit. Ik heb het logo niet zelf ontworpen trouwens ;) Dus ja ik zit vooral te twijfelen met de twijfelen.

Verder moet het er ook professioneler uit kunnen zien lijkt me, maar zo ver gaan mijn ideeën helaas nog niet.

Maar goed om wat meer terug te komen op het ontwerpen van een website:
    Je moet o.a. letten op doelgroep, kleurgebruik, uitlijning, bij bedrijven moet het passen bij het bedrijf (huisstijl) uiteraard moet het ook nog functioneel zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Op internet is inderdaad ook heel veel te vinden, zelf vond ik het volgende boek erg interessant:

Webdesign van concept tot realisatie

En deze (Engels):

User-Centered Web Site Development

Misschien een beetje overdreven voor echte beginners die gewoon als hobby wat dingen willen uitvogelen met websites, maar voor degene die er verder mee zijn/echt verder mee willen gaan zijn ze erg interessant al zeg ik het zelf.

Ik zit zelf te denken om in de vakantie alle boeken van vorig jaar nog eens door te lezen. Vorig jaar heel veel met webdesign gehad, ik ben er nu alleen weer actiever mee om websites te maken voor kennissen.

Maar goed om wat concreter te reageren:
    De kleuren die je gebruikt hebt doen inderdaad bijna pijn aan mijn ogen zoals Darkwing zegt.
    De tegenstellingen zijn veel te groot. Vooral door de bladeren onder de content. Verder zou ik een wat lichtere tint bruin gebruiken voor de achtergrondkleur.

Eigenlijk verder wat Darkwing zegt.

Laatst bewerkt: 21 feb 2008
  6. Beumah

Beumah ----

Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de Feedback, ook al betekent het dat ik em weg kan gooien. :+ Ik moet een site maken voor een opdracht van school. Me opleiding heeft niks met ICT te maken (commerciele economie), maar we moeten een Experience opzetten en daar moest een simpele website voor gemaakt worden.

De Xperience die wij opzetten, wat hopelijk wel een beetje duidelijk werd, is een offroad trip met de panda 4x4. Ik heb wel een beetje gekeken naar andere sites van dergelijke dingen en heb hier wel een beetje van proberen natemaken. Een voorbeeld van wat ik wel zou willen is http://www.4playoffroaddriving.co.uk/index.html. Alleen betwijfel ik of het gaat lukken, maar ik kan het altijd proberen.

:thumbs:

Laatst bewerkt: 21 feb 2008
  7. sickness

sickness i kill like a plague

Leuk Bevonden:
    0
    wat ik ook vaak doe is op www.deviantart.com kijken naar site interfaces en zo inspiratie opdoen, zitten slechte tussen maar soms ook wel heel gave. nou zeg ik niet dat je ze helemaal moet copieren maar verschillende elementen die je gaaf vind kun je wel gebruiken.

wat je overigens moet slicen zijn je buttons, omdat je die een actie wilt meegeven. de rest gaat dan vanzelf mee dacht ik. text zou ik later in dreamweaver toevoegen omdat je het dan nog makkelijk kan aanpassen, als je dat in phs zou doen dan is het al een plaatje

let er ook op dat als je sliced, je dan save as web moet doen, en niet gewoon save as.

8. Beumah

Beumah ----

Leuk Bevonden:
    0
    Heb dit ervan gemaakt

Nou moet ik dus alles wat een link moet worden en de banner slicen en in dreamwaver openen. Moet ik dan elk woordje apart nemen (home, contact etc) of kan dat ook in een keer?

Komt misschien een beetje bekend voor :cool:

9. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Stukken beter! Een paar puntjes nog:

- Ik vind de achtergrondkleur nog iets te donker.
    - Je uitlijning is niet overal gelijk, wat ik niet zo mooi vind. 'Panda Experience', je body tekst en je copyright zijn elk anders uitgelijnd, dat zou ik rechttrekken. Dat heet werken volgens een stramien, en is erg belangrijk voor het uiterlijk van je site.
    - Waarom die repeterende vlakken in je header? Kwam je fotomateriaal tekort? ;) Op zich vind ik het niet lelijk, misschien zou je het zelfs kunnen accentueren door elk vlak een tikkie donkerder te maken.

Over het slicen: op zich is dit ontwerp zo rechttoe-rechtaan dat je niet eens afbeeldingen hoeft te maken van je buttons. Gewoon tekst van maken en opmaken met css. Daarvoor is het denk ik wel verstandig om je in te lezen over html markup, css en semantiek (de juiste tags gebruiken voor de juiste functie). Daar is echter genoeg over te vinden op het internet.

10. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het ook stukken beter! Bovendien erg goed te doen/maken!

Ziet er gewoon functioneel uit.

Eigenlijk kan ik niets aan Darkwing z'n post toevoegen... Ja ik vind 't geheel wat aan de te bruine kant, maar dat is meer een kwestie van smaak denk ik :)

11. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Naja, dubbelpost of niet, dat was een post voordat ik ging slapen :9

Maar ik heb even tips nodig, ik heb nu het volgende bedacht:
    http://www.marvinjames.nl/dump/Web08.jpg

Alleen ik mis gewoon iets... heel erg... 't Is ook een beetje donker nog allemaal, maar daar breng ik wel verandering in aan.
    Maar ik mist iets! Maar wat?!
    Extra plaatjes en opvulling? Details?

[Edit]
    Plaatje maar even in een link gezet, anders dan istie zo in je face...

Laatst bewerkt: 22 feb 2008
  12. Beumah

Beumah ----

Leuk Bevonden:
    0
    OK, ben bezig met het in Dreamwaver zetten, alleen stuit ik op een aantal probleempjes.

Zie hier.

Ten eerste de lijntjes (horiz). Hoe krijg ik die daar? staat bij die Tutorial wel uitgelegd, maar ik weet niet wat een spacer is en me rij wil niet kleiner als 19px worden.

Twee: Hoe zorg ik ervoor dat de banner zo komt zoals ie hoort?

Drie: Hoe krijg ik die verticale lijn?

Laatst bewerkt: 22 feb 2008
  13. Banzaiaap

Banzaiaap In Bad Company

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben op zoek naar een gratis flashplayer, die mp3 kan afspelen met een afspeellijst en die bovendien makkelijk aan te passen is. :)

Dje-rik.nl heeft er nu al eentje, maar die is niet makkelijk aan te passen :p

14. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    De gratis FLV player van Jeroen Wijering kan heel eenvoudig worden aangepast om MP3 af te spelen, ook met speellijst. Hier te downloaden. Heb ik op mijn site ook een keer toegepast, zie hier voor een voorbeeld. Ik geloof dat Hyves deze player ook gebruikt. Een aanrader dus!

15. Banzaiaap

Banzaiaap In Bad Company

Leuk Bevonden:
    0
    Hoe heb je die player ingesteld dat ie alleen een playlist en de player laat zien? bij mij krijg je er nog zo'n vakje voor een afbeelding bij :/

Edit: En op wat voor systeem draait je blog eigenlijk? :)

Laatst bewerkt: 24 feb 2008
  16. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Zijn eigen ontworpen cms systeem volgens mij!

Je kan de player gewoon in Adobe Flash aanpassen. (Check de source map)

17. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Ik heb een vervelend CSS probleem dat zich voordoet in Internet Explorer. Safari en Firefox geven de pagina wel goed weer.
    Dit is het stuk CSS-code.

PHP:
    h7/* Uitleg Portfolio onder de links */

margin-left10px;

margin-right5px;

font-familyArialHelveticasans-serif;

font-size11px;

font-styleitalic;

color#000000;
    }

h8/* Linkbar-portfolio */

margin-left5px;

margin-right5px;

font-size11px;

font-weightnormal;

color#000000;
    }

h8 a/* Linkbar-portfoliolinks */

text-decorationnone;

margin-left5px;

margin-right5px;

font-size11px;

font-weightnormal;

color#000000;
    }

h8 a:hover/* Linkbar-portfoliolinks */

text-decorationunderline;
    }
    Safari (zoals het dus moet):

Internet Explorer (zoals het dus niet moet):

Wie kan mij helpen! :)

18. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Komt door die margins, heb ik ook problemen mee gehad. Kleur weet ik zo snel niet.

Heb ff geen idee hoe je het moet oplossen :+

19. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Ik wacht ook geduldig op Luuk (Darkwing)! :+

20. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Moet je ff bij mij in de source kijken, weet het zo niet uit mijn hoofd maar volgens mij kun je wel een aantal parameters aanpassen om dat te fixen.

Ik heb mijn eigen CMS geschreven, wat Langejan al zei. Zitten heel wat uurtjes ontwikkeling in, en ik heb het inmiddels op een stuk of 6 sites draaien, elk met eigen aanpassingen. De achterliggende code is inmiddels wel een beetje verouderd, dus binnenkort wil ik beginnen aan V2 :)

Hehe, kun je ook ff de relevante HTML posten? Ik weet nu niet wat waar bij hoort ;)

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina