Ik vermoed dat het andersom is. Ik weet het, jouw omschrijving klinkt logischer... maar Soul Calibur gaat uiteindelijk om de wapens. Men heeft de wapens eerst verzonnen en daarna de characters daar omheen gedesigned. De characters belichamen de kenmerken van de wapens die ze dragen. Ik weet het , het klinkt onlogisch en beide theorieën lijken ook nog eens op elkaar. Ik dacht eerst ook zoals jou, maar dit drong ook pas een tijdje geleden tot me door ondanks dat ik SC (en Soul Edge) al zo lang speel.
EDIT: Ik moest zelf wel erg lachen toen ik de eerste keer met Voldo speelde. Soms lijkt het wel of die vent sex heeft met zijn tegenstander joh, zo raar op en neer beweegt ie. Geweld is duidelijk puur genot voor Voldo.
@Supremacy NL: We kraken niks af, maar we vinden het wel leuk om jou uit de tent te lokken. Maar even serieus, DoA is gewoon een ander spel, met een ander vecht systeem. Persoonlijk bevalt mij (na lang spelen en analyseren) het counter systeem van DoA helemaal niet. Het voelt gewoon te cheap aan. Je zou hard moeten werken voor counter damage, maar bij DoA gaat het automatisch. Ja, je moet de counter move wel goed timen, maar de rest gaat vanzelf. En soms vliegt er wel 20% van die healthbalk door zo'n move.
Geef mij op dat gebied maar SC. Counteren gaat op dezelfde manier.... maar dan ben je er nog niet. En dat is het mooie van het systeem. Je tegenstander staat daar dan een aantal frames versuft en je moet dan zelf bedenken hoe je die tijd gaat benutten. Grab je hem? Unblockable, maar dan zul je wel snel moeten zijn. Hoge-, lage-, of middenstoot inclusief combo? Prima, maar damage uit een counter ligt over het algemeen laag, dus het ligt ook helemaal aan welke move je op je tegenstander uitvoert. En daar komt ook nog bij: behalve daar versuft staan kan je tegenstander je moves nog steeds counteren. Het ziet er niet alleen mooi uit (counter op counter op counter), maar het zorgt er ook voor dat je tenminste nadenkt over wat je gaat doen met je tegenstander. Snelle, eenvoudige damage? Waarschijnlijk krijg je dan een counter terug, of toch iets gemeens? Een korte, onverwachte jab? Weinig damage, maar tenminste wel *free*. Sommige spelers vallen zelfs helemaal niet aan en laden hun character op voor een extra sterke treffer daarna.
En dan heb ik het nog niet gehad over de keuze tussen horizontaal zwaaien (minder bereik, meer zekerheid op een treffer) vs verticaal steken (meer bereik, maar gemakkelijker te ontwijken) vs traptechnieken (ehh... snel ofzo?; in ieder geval onverwacht als je continue staat te zwaaien met je wapen). Grabben zou ik ook kunnen toevoegen, maar dat is ook mogelijk bij DoA.
Over dat grafische lobby systeem van DoA: prachtig systeem, maar ik ga je nu al teleurstellen. Dat komt *no way* in SC. Het is gewoon een uniek systeem bedacht voor DoA en ik kan me niet voorstellen dat ze zoiets gaan nadoen in SC. Tenminste, als je het over die rare poppetje hebt waarmee je in zo'n ruimte kunt rondlopen. Past ook helemaal niet in de stijl van SC. Als je het hebt over meekijken terwijl anderen vechten en met elkaar chatten: ik hoop het ook en het zou een goede zet van Namco zijn. Aan de andere kant: SC is gewoon heel vet en dat er al MP in zit is voor mij al een prima reden om het spel te halen. Zelfs zonder MP zou ik de next-gen SC zonder twijfel halen. Dat komt denk ik omdat de epische setting + vechtstijlen met wapens mij voldoende aanspreken. Zolang ie maar goed is... ik had begrepen dat deel 3 op de PS2 tegenviel en ik hoop niet dat ze op herhaling gaan met deel 4. Mijn laatste SC was deel 2 op de Xbox btw.
EDIT 2: spelling & stuff.
Laatst bewerkt: 5 mrt 2008