Omdat dit ook een Mistwalker RPG is vergelijk ik hem vooral met BD en deze RPG wint op alle fronten. Ik moet BD nog steeds uitspelen, heel aardig spelletje, maar ik vind de setting / grafische stijl / characters daar stukken minder interessant. Qua battle system lijken ze erg veel op elkaar, zelfs veel spreuken hebben dezelfde naam en dezelfde functie! In BD had je boeken die je kon lezen, maar die verhalen vallen totaal in het niet in vergelijking met de dromen van LO. Helaas is de grafische engine ook bij deze game weer niet super geoptimaliseerd, een echte Mistwalker RPG dus. Maar in vergelijking met BD valt het 100% mee, die echt kon schokken in uitgebreide gevechten.
Ik zou het niet vergelijken met ES. Die JRPG is echt te uniek en wint wat dat betreft het dik op het gebied van technische afwerking en geluid. De combat is ook totaal anders. Af en toe een beetje te blij naar mijn smaak en het verhaal had van mijn part nog best dieper mogen gaan... maar verder een super JRPGtje!
Enchanted Arms... ik weet nog dat ik hem redelijk vond en dat ik bij dat spel 1000/1000 achievement points heb vrijgespeeld. Ik weet ook nog dat ik dat spel best sterk vond beginnen, maar dat ik de kwaliteit van het geheel verderop steeds meer vond wegzakken. Het verzamelen en het in actie zien van de golems was leuk. En verder... oh ja, die maffe homo. En summons die teveel op elkaar leken. En dat was het eigenlijk. Zegt al genoeg hoe "geweldig" ik EA vond. EA is als een Mc Donalds maaltijd: het vult, maar om nou te zeggen "wauw, ik val hier bijna van mijn stoel af, zo lekker is het", nee. Junkfood voor JRPG fanaten dus.
Dus kort samengevat: vond je het traditionele aspect aan BD leuk, dan zul je zeker smullen van LO. LO is eigenlijk net zo traditioneel, maar dan in een volwassener jasje en wat beter gestreamlined. Ik vind het geen perfecte JRPG (als die al bestaat), maar zeker wel een categorie beter dan BD.
Laatst bewerkt: 6 mrt 2008