[Algemeen] Alles over Blu-ray & HD DVD [Deel 2]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Arjan, 30 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Was gisteren weer bij een kennis met een 47"FullHD en zij keek naar Eurosport (Digitale tv via scart) , maar het beeld was op 4m nog steeds heel slecht.

    Daarom twijfel ik nog steeds over een FullHD.
    De maximale kijk afstand is hier maximaal maar 2½m.
    Voor gamen en dvd's hoef ik me geen zorgen te maken want de PS3 upscaled ze perfect naar 1080p.
    Maar alleen mijn HD-decoder gaat maar tot 1080i en ben bang dat het beeld veel slechter wordt dan bij mijn oude R71B.
     
  2. Grave

    Grave Gym Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.035
    Leuk Bevonden:
    520
    Zolang tv uitzendingen, zelfs digitale uitzendingen niet in HD worden uitgezonden ziet het er gewoon niet mooi uit op een lcd. Mn normale tv geeft mooiere beelden bij niet hd beelden dan mn lcd. Lcd scherm laat alle imperfecties zien van niet hd beelden.

    Maar hd beelden zien er gewoon super uit op een full hd. Als je je tv veel voor hd beelden gaat gebruiken en met name full hd beelden dan zou ik zeker daarvoor gaan. Het verschil tussen de 720p tv van mij en de 1080p van mn maat met hd dvd's is echt groot. Ook omdat ik een 32" scherm heb en hij een 42" waar het nog veel duidelijker op is hoe scherp het beeld is.
     
  3. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Gisteren gekeken naar een 42" of 47" FullHD van Philips.
    In mijn nieuwe FullHD wil ik Ambilight Full Surround , alleen liggen de prijzen voor LCD's die niet in de aanbieding zijn bij de MM veelste hoog.
     
  4. Grave

    Grave Gym Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.035
    Leuk Bevonden:
    520
    Prijzen van ambilight tv's liggen zowieso altijd hoger dan soortgelijke bv samsung tv's. Kon voor mn eigen 32" philips ambilight destijds ook een 42" samsung kopen.

    Maar ik zou ook niet zonder ambilight een tv willen hebben. Volgende wordt absoluut een full hd hilips met ambilight... alleen tegenwoordig lijken alle lcd's op elkaar, allemaal zo'n ugly zwart glanzende rand. Terwijl ze een jaar terug gewoon supermooie designs hadden.. nu ist allemaal zwart.
     
  5. Xwon

    Xwon het is wat het is.

    Berichten:
    2.853
    Leuk Bevonden:
    1
    Wat ga jij kort door de bocht zeg |:-

    De meeste HD ready plasma's vegen de vloer aan met een een Full HD LCD scherm.

    Een vriend van me heeft sinds een paar maanden de nieuwste Pioneer Kuro plasma (50 inch) en die heeft bewust gekozen om een HD Ready plasma te nemen ipv een Full HD. Het verschil was voor de kijkafstand waarop hij zit te minimaal om de meerprijs ervoor te betalen....

    De ene HD ready tv is de andere niet....
     
  6. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Test PCM.

    Geef mij maar HD-ready.

    Echter is de kwaliteit van een 32-inch HD-ready scherm bijna net zo goed en wil je echt een merkbaar verschil hebben tussen 720p en 1080p, dan zul je op minder dan twee meter afstand van je tv moeten zitten om het verschil te merken. De verschillen tussen 720 en 1080 beeldlijnen zijn namelijk niet zo schokkend groot als tussen 576i en 720p. Er zullen maar weinig mensen zijn die echte duidelijke verschillen zullen zien. Daarnaast heeft HD-ready, behalve zijn lage prijs, nog een voordeel boven Full-HD. Sluit je gewone dvd-speler via de scart maar eens aan op een Full-HD tv en daarna op een HD-ready scherm. De resultaten spreken voor zich.

    Geef mij maar HD-ready!
     
  7. Aleko

    Aleko Niet? Nou, dan toch!

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    0
    Gisteravond heb ik 'The Patriot' Blu-ray gekeken.
    Damn wat een beeld! Wat mij betreft is dit de scherpste Blu-ray film die ik tot nu toe gezien heb. _O_ Ratatouille is ook een scherpe film maar dit is allemaal met de computer gemaakt. The Patriot is een echte film, als je begrijpt wat ik bedoel...

    The Patriot is echt super scherp! Een aanrader! \o/

    Je kan hem trouwens gewoon importeren, inclusief NL ondertitels.
     
  8. kwdtje

    kwdtje Active Member

    Berichten:
    2.773
    Leuk Bevonden:
    1
    Dit is wel de grootste onzin allertijden, zeker als je dit als voordeel ziet...
    Als je een full hd/hd ready scherm koopt dan sluit je je dvd speler toch niet via scart aan :D
     
  9. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Helemaal geen onzin.
    Welke aansluiting zit er achterop een Digitale Decoder voor kabeltelevisie ;)
     
  10. mike0000

    mike0000 Active Member

    Berichten:
    56
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb sinds een half jaar een full HD LCD scherm van philips (de PFL9432D 37'') Ik wou sowieso ambilight dus het werd zeker een philips. De keuze tussen full hd of hd ready is niet eens in me opgekomen. waarom hd ready kopen als een gemiddelde tv ongeveer 5 a 10 jaar meegaat en over twee jaar hd (althans dat is mijn verwachting) mainstream wordt.
    Internet wordt steeds sneller en glasvezel wordt ook steeds meer aangeboden. Dus hd streamen via internet komt er ook snel aan. Ik heb ook al een HDD aan mn xbox360 gekoppeld om daar al hd films op te gooien en ik geniet er elke keer weer van (uiteraard 1080P)

    Ja als je een plasma scherm wil (maar dan moet je dus niet hopen dat over 2 jaar hd mainstream wordt, want 1080P op een hd ready plasma redt het niet bij full hd lcd) kan je kiezen voor hd ready, in alle andere gevallen zal ik nu al full hd kiezen.
     
  11. JAGUAR

    JAGUAR xbox

    Berichten:
    710
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou is kijken via scart ook wel een aansluit methode uit de vorige eeuw ;)
     
  12. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    E.e.a. is volgens mij ook sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte hardware in de tv. Digitale tv en/of analoog via scart ziet er op mijn Sony 40W3000 uitstekend uit. Velen malen beter dan de Sharp die ik hiervoor had.
     
  13. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    47" FullHD scherm en volgens de bank op nog geen 2½m zetten vraagt om problemen.
    Een paar weken mijn Digitale HD-decoder (HDMI) op haar 47" aangesloten en het beeld (SD en HD) zag er perfect uit op 1080i.

    Ze kijkt graag film dus heb ik haar het advies gegeven om een DVD-speler te kopen die kan upscalen naar 1080p.
    Ze vondt haar dvd-speler nog goed genoeg.

    Gisteren gekeken naar de Blu-ray Rise of the Silver Surfer.
    Zowel het beeld als geluid waren perfect.
     
  14. mike0000

    mike0000 Active Member

    Berichten:
    56
    Leuk Bevonden:
    0
    ben ik het helemaal mee eens. zelfs met scart heb ik goed beeld
     
  15. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66

    Ik had ze via internet besteld en op internet stonden de goedkope prijzen. Nu waren de prijzen op internet ineens hoger, maar in n free recordshop in Harderwijk zag ik ze toch in de schappen liggen voor de vorige goedkope prijzen.
     
  16. Xwon

    Xwon het is wat het is.

    Berichten:
    2.853
    Leuk Bevonden:
    1
    Een gemiddelde tv bij mij gaat minder lang mee ;)
    Overigens vind ik het nogal raar om te verwachten dat HD over 2 jaar mainstream is.... In Nederland zijn pas sinds 2007 zo'n beetje al de tv uitzendingen in breedbeeld.... |:-
    Voordat HD (full of HD ready) mainstream is zijn we makkelijk weer 10 jaar verder.

    Mensen laten zich gek maken door cijferstjes ipv van goed te vergelijken wat ze MOOI vinden... Er is géén Full HD LCD die een mooier beeld geeft dan bijvoorbeeld een HD Ready plasma van Pioneer (en zeker niet de nieuwere Kuro modellen...).

    Op mijn Samsung H360RS zit een HDMI aansluiting, component én Scart (die ik dus niet gebruik ;) )
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2008
  17. VanGoghNL

    VanGoghNL Xbox 4 life

    Berichten:
    994
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar als je zo'n tv hebt ga je toch niet met een gewoon digitaal kastje zitten. Dan neem je toch hdtv. Ik snap er overigens geen drol van, Waarom duurt het in godsnaam zo lang voordat de nederlandse zenders overstappen op hd. Zelfs in belgie is het er al?
     
  18. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    bron
     
  19. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66

    Heb je ooit wel s echt zelf vergeleken?
    En dan bedoel ik niet in de fel verlichte winkel kijken naar langzame demo's? Kan jij zonder op de kaartjes in de winkel aanwijzen wat n hdready en wat n full hd is?
    Nee want dat is bijna niet te zien. Waarom de full hd hype? Omdat dat makkelijk is voor de reclame: full hd! 8 megapixel! blablabla.

    Je moet echt dicht op het scherm zitten, wil je uberhaubt voordeel hebben van de extra resolutie (n 37 inch is bijvoorbeeld erg klein voor n full hd). Maar als t beeld gaat bewegen, wordt dat nog moeilijker om te zien.
    Die extra resolutie van de full hd lcd, daar heb je weinig aan als blijkt dat de kleuren en zwartweergave veel minder zijn als die van n plasma. Ook is ghosting is iets wat n plasma niet kent.
    Die full hd reso is leuk als het beeld helemaal stil staat, maar zodra het gaat bewegen komen er hele andere factoren bij.

    Ik heb bij me thuis een 50 inch hdready plasma die werkelijk de vloer aanveegt met elke full hd lcd die ik tot nu toe heb mogen aanschouwen. Ik heb meerdere full hd lcd's getest (ik wilde eerst ook n full hd lcd) totdat ik de plasma zag.


    Mijn tv stond bijvoorbeeld in de winkel naast een full hd lcd en ze speelden beide dezelfde blu-ray film af. In de scène zag je een stuk zee in de nacht. Op de full hd lcd was dit stuk water pikzwart.
    Op de hdready plasma wat dat ook pikzwart, maar zag je dat in dat gedeelte nog een eiland lag. Op de lcd zag je dat helemaal niet liggen. (ja, alle instellingen geprobeerd).


    En of ik genoeg vergelijkingsmateriaal of ervaring heb?
    Ik heb 2 jaar een 30 inch lcd tv gehad en nu n half jaar n 50 inch plasma. Ik kijk alleen maar hd content. Heb n hd dvdspeler met 7 hd-dvd films en 25 xbox360 games en die zijn ook allemaal hd en ook mn htpc met surround is via hdmi aangesloten, net als de xbox360. (heb ook 3 blu-ray films, maar ik zit te wachten op die add on van Microsoft. Schiet s op Bill Gates!}:] )

    Ik heb zoveel hdtv's bekeken en getest en ik zie absoluut niet meer detail bij n blu-ray of hd dvdfilm op een full hd lcd en ook niet op een full hd plasma overigens.
    Bij gamen lijkt het soms alsof de full hd scherper is, maar als je goed kijkt komt dat alleen maar door de digitale "verbeteringen" waardoor om elk object een dun zwart lijntje wordt getekend.


    En n dvdspeler die upscaled? Op n goede tv zie je dit verschil erg goed. Ik koop geen enkele dvd meer, juist omdat t verschil met hd zo groot is.
    Op n mindere en kleinere tv is dit verschil juist veel kleiner.
    Met hd-dvd's zie je echt diepte in de beelden en de kleuren spatten van het scherm. Ben nu The Hulk aan het kijken, waanzinnig!

    Als jij liever een full hd wilt kopen dan vind ik dat prima, maar vertel niet dat t beeld mooier is dan op n hdready want dat is namelijk niet zo.
     
  20. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Hij snapt er inderdaad werkelijk geen ene bal van..8)

    "Koop dan een dvd met upscaler voor je hd-ready tv"
    - Juist ja, dus een pal signaal van 720x576 dat word geupscaled naar 1366 x 768 (hd-ready) ziet er volgens jou beter of hetzelfde uit op een hd-ready tv als een 1080p (1920x1080progressive) signaal dat wordt gedownscaled naar 720p: 1366x767 of 1080i: 1920x1080interlaced.

    Dat slaat natuurlijk nergens op, simpel voorbeeldje gemaakt aan de hand van een jpeg (photoshop upscale technieken zijn redelijk vergelijkbaar met dvd/tv technieken).

    Origineel PAL (720x576) (in dit geval 4:3 zonder zwarte balken! Normaal dus nog minder beeld!):
    [​IMG]

    Geupscaled naar 720P voor een hd-ready tv (1366x768):
    [​IMG]

    Origineel 1080P:
    [​IMG]

    Gedownscaled naar 720P voor een hd-ready tv (1366x768):
    [​IMG]

    Je ziet toch duidelijk verschil (zowel qua scherpte als in kleuren palet)! En nu is de kwaliteit nog omlaag gehaald door imageshack ook! Let vooral op details zoals de stroommasten/bepaalde rotsen en bomen/trein

    En dan staat de output nog maar op 720p, 1080i is dus bijna gelijk aan 1080p, alleen wordt het beeld half/half opgebouwd.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2008
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina