Alles voor de beginnende webdesigner

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door dutch_badass, 28 apr 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KevskiVD

KevskiVD Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hm ok komt dus allemaal op hetzelfde neer zo ongeveer :+
    Ene opleiding richt zicht misschien net iets meer op een ander aspect.

Interactieve installaties krijg ik niet, dat klinkt dan wel weer interessant trouwens.

En tjah dat met die starterslonen, we zien het allemaal wel :)

2. O43 Master

O43 Master Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    vraagje:
    - Maakt het in een xhtml 1.0 strict document uit wat voor taal je insteld?
    - Zo ja, wat maakt het uit?

alvast bedankt.

3. KevskiVD

KevskiVD Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben nu bezig met een layout met 3 kolommen, alleen zoals gewoonlijk gaat het weer niet helemaal goed met het positioneren van de de div's.

Het begin staat hier:*knip*

CSS bestand:*knip*

Het idee is dus dat 2x 3 kolommen komen.
    Bovenste rij linksboven een foto, middenin een logo, rechts het menu.
    De rij daaronder komt links een agenda, in het midden de content en rechts een gastenboek.

Net stond de div voor het menu nog wel goed, maar die is nu ook een rij naar onder geschoven omdat ik een wrapper aan heb gemaakt zodat de kolom in het midden niet belachelijk groot wordt om hogere resoluties. Als ik dan de wrapper weer weghaal en div logo een breedte geef van 444 werkt het ook weer niet.

Ik hoop dat het idee een beetje duidelijk is en dat iemand wéér verder kan helpen.

Laatst bewerkt: 24 apr 2008
  4. Mr Xen0

Mr Xen0 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vroeg me af hoe je nou eigenlijk text in Dreamweaver typt, met een textvlak met transparante achtergrond, zodat m'n design wel behouden blijft in plaats van een groot wit vak.

Ik laat even zien wat er zowiezo fout gaat, m'n text gaat wel heel vaag bezig. (Is trouwens nog lang niet het eind-design, en eerste keer om het ook maar te proberen..)

Laatst bewerkt: 15 mrt 2008
  5. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    bg plaatje kiezen als achtergrond, onderin bij Properties

6. Mr Xen0

Mr Xen0 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja maar ik kan niet eens kiezen waar ik m'n textvlak wil, hij komt overal, en overal waar ik het niet wil. Dus zelfs als ik dan een background kies, klopt het nog niet. :mad:

7. Mr Xen0

Mr Xen0 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Sorry voor doublepost, verwijder de bovenste maar. Wil dit echt graag even goed hebben.

Ik heb dus nu m'n eerste kleine "stukje" text goed gekregen, om hem zo hoog mogelijk in de table te typen via de code. Nu probeerde ik dit weer maar hij blijft gewoon in dat rot midden staan.
    Plaatje in spoiler, kijk naar de zwarte tekst a.u.b.:

Edit; Spoiler speciaal voor Darkwing weggehaald. :p

Laatst bewerkt: 16 mrt 2008
  8. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    OMG wat doen al die spaties ( ) in je code?
    Ik kan je aanraden om, als je serieus met webdesign bezig wilt gaan, HTML te leren. Je code lijkt uit 1998 te stammen, met veel deprecated attributes. Leer CSS gebruiken, en zweer tabellen af om een layout mee te maken.

Oh en nog iets: waarom plaatjes in een spoiler tag? Daar is de spoiler tag niet voor bedoeld dunkt mij, en het levert mij weer extra klikwerk op.

9. Mr Xen0

Mr Xen0 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Lijkt me gemakkelijker voor de mensen die het niet willen zien. Mag ik zeggen dat dit de allereerste keer voor mij is in een aantal jaren?

Je post heeft me niet echt verder geholpen, behalve het niet werken met tabellen.
    En mag ik toevoegen dat ik inderdaad serieus hier later wat mee wil gaan doen. :p

Ps. spaties zijn voor het in het midden krijgen van "Navigatie" maar kon ook met een makkelijkere functie gedaan worden..
    Zoals ik al zei, ik ben een noob op dit gebied.

Laatst bewerkt: 16 mrt 2008
  10. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @Darkwing

Jij hebt wel kaas gegeten van PHP toch? Ik zit er enorm mee te kutten. Naja, lukt wel, alleen ik zit met het volgende probleem.

Ik heb een database in MySQL en voor een nieuws-systeem zitten daar wat variabeltjes in, je kent ze wel, id, poster, bericht, datum.

Nu heb ik de datum erin gezet met NOW(), dus het format is gewoon:
    yyyy-mm-dd hh:mm:confused:s

Hoe lees ik dat in PHP weer uit in het format:
    <dag in 2 digits> <maand in het Nederlands in letters> <jaar>

Ik kan wel duizend dingen over date() strtotime() en weet ik veel heel de mikmak vinden, alleen ik snap die wiskundige voorbeelden daar nooit van...

11. Mr Xen0

Mr Xen0 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mag ik vragen om een goeie CSS tutorial, die je "spelenderwijs" leert een website maken met CSS?

12. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
  13. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Je kunt het op twee manieren doen: via MySQL of via php. Het eerste is het makkelijkst, daarvoor het je het DATE_FORMAT commando. Je query wordt dan als volgt:

Code:
    SELECT DATE_FORMAT(datum, '%d-%m-%Y, %H:%i') FROM table
    Zie de MySQL reference voor de syntax.

De tweede manier is iets lastiger. stel dat $datum je DATETIME datum is die je uit de database hebt gehaald. Dan zou je het zo kunnen converteren:

PHP:
    $datum strtotime($datum); //eerst omzetten naar Unix timestamp
    $datum date("d-m-Y, H:i, $datum); //omzetten naar juiste formaat
    In de php manual kun je vinden welke karakters ondersteund worden in de format string. Dit voorbeeld geeft 17-03-2007, 19:12.

//Edit: oeps, las over je post heen dat je de maand in het nederlands wilt hebben. Daarvoor moet je eerst de goede locale instellen. Daarna moet je strftime() in plaats van date() gebruiken.

PHP:
    /* Zet eerst de Locale op Nederlands: */
    setlocale (LC_ALL'nl_NL');

/* formatteer daarna de datum */
    $datum strftime ("%d %B %Y, $datum);
    Let er op dat de locale afhankelijk is van de server waar je script op draait. Op een Windows server kan het goed zijn dat je een andere notatie moet gebruiken voor je locale. Dit werkt over het algemeen op de meeste Linux servers.

Laatst bewerkt: 17 mrt 2008
  14. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Okee! Gracias! Kan ik weer even verder puzzelen :) Wel leuk, zo'n eigen "CMS" maken :)

15. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    even een vraag, ik ben bezig met website lay-out, maar nu wil de scripter de lay out gesliced heben, in css, en je kunt het in photoshop zelf doen, maar waar kun je da eergens aan vinken

16. Mr Xen0

Mr Xen0 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat moet je zelf doen met de slice tool in Photoshop. Deze staat onder de Magic Wand.

1 Tip: Zorgt dat je slices aan elkaar zitten, dat je geen gekke witte plekken er tussen door krijgt.

Ik neem aan dat je dat bedoelt.

17. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    ik weet waar de slice tool zit, maar ik kan nergens vinden waar je dan kan opslaan in css, dat je geen afbeeldingen in je website krijgt, maar via de css laad, dan is de site veel sneller. en ik weet al wel hoe je het in imagereready kan doen, maar die zit er niet meer bij photoshop cs 3

18. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Huh? Je kunt met Photoshop noch met Imageready kant en klare CSS bakken. Zelfs als je slicet maak je gewoon plaatjes. Als je puur CSS wilt gebruiken moet je dat gewoon zelf tikken.

Post anders eens een plaatje van je ontwerp, dan is het beter duidelijk wat je precies bedoelt, want met name het onderstreepte in de quote is maar vreemd.

19. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    dit staat op de adobe livedocs:
    maar dat kan ik dus nergens vinden

20. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Is dat niet meer iets van een Dreamweaver functie?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina