Pfff, FF 7 is qua verhaal echt niet tegen LO opgewassen. De game speelt wel beter, maar LO heeft echt een waanzinnig diep verhaal, echt ontroerend en gewoon een filmische opbouw. Ik vond FF 7 een van de beste games die ik ooit heb gespeeld, maar LO kan daar wel prima mee concurreren. FF8 t/m 10 vond ik bagger, dus dan speel ik veel liever LO.
Daarnaast heb je het over raggen. LO is de eerste RPG waar ik gevechten in heb verloren. Jawel in FF7 t/m 10 heb ik nooit een enkel gevecht ooit verloren, zelfs niet tegen eindbazen. (Ik heb het dan niet over de UBEReindbazen zoals Sephyroth, maar wel de meeste eindbazen)
Hoe voorspelbaar kan het zijn? Je merkt in LO heel duidelijk het verschil tussen je ringen, je skills, en je tactiek. Pas je die niet aan, dan maken ze je het knap lastig in LO, daar waar FF altijd een walk in the park is, whatever attack you use. Ik heb ook nog niet eerder in een RPG "items" gebruikt, zoals mana terug, health terug, KO'd players weer overeind. Was domweg nog nooit nodig. Nu check ik voor ik ergens naartoe ga hoe mijn stock is qua ietms en of ik nog moet bijkopen. Echt een WoW instance gevoel, wat ik op de console nog niet eerder heb gehad.
Ofwel, over smaak valt niet te twisten, maar LO doet echt wel mee in de strijd om RPG toppers. Het brengt heel weinig nieuws qua RPG, helemaal mee eens, alles al eens gezien (en vaak beter), maar qua sfeer en verhaal een der betere ooit, ik zit continu met tranen in mijn ogen (wat mij eigenlijk nog maar een keer eerder is gebeurd>>> FF 7, ja inderdaad, you know when ). Zeker als je de moeite neemt om de dromen door te lezen. En qua gameplay weliswaar niets nieuws, maar soms is dat maar beter. MGS is per game qua vernieuwingen er alleen maar op achteruit gegaan, althans dat zeggen mij MGS spelende vrienden die hopen dat er weer eens een game komt die wat meer retro aanvoelt.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2008