Heb er vandaag weer even voor gezeten. Waarom speel ik het als er vaak "negatieve" uitlatingen over gedaan worden? Simpel. Ik ben dol over RPG's/Adventures ongeacht of het oosters/westers/hack 'n slash whatever is. Daarom speel ik zelfs de minder leuke games op den duur als er geen backlog is. En zoals we weten zijn er voorlopig op de xbox niet veel uitgekomen waardoor er een backlog zou ontstaan.
Vergeleken met de RPG's die er op het moment uit zijn staat LO wel in de top 10. Maar zoals ik al eens aantoonde kun je niet eens een complete top 10 voor de xbox samenstellen. Het is een sub-top rpg. Vermakelijk, maar zou wel eerst een paar andere rpg's halen eer je aan LO begint.
Ik moet bekennen dat bij LO ik pas bij de ijspas na Saman ben begin cd3. Dus een complete mening heb ik nog niet. Maar dusver ben ik het eens dat LO een goed verhaal heeft. Toch ben ik het er niet mee eens hoe zich dit uit. Op cd1 verliep het op een tempo van een slak waardoor je niet in het verhaal kwam. Te veel filmpjes waardoor ook het tempo van de gevechten en verplaatsen naar nieuwe gebieden te traag verliep. Het verliep niet vloeiend op elkaar over waardoor het onmogelijk was er echt in te komen. Op cd2 was dit al een heel stuk beter. Je had stukken waar er gevechten waren die door gingen met op relatief goede momenten afgewisseld met filmpjes en uitdiepen van het verhaal. En het einde van cd2 zat ik even met me ogen te knipperen van: "tja zit ik eindelijk een beetje in het verhaal wordt je er weer ruw uitgetrokken vanwege de nodige cd wissel waarna ik nog niet terug in het verhaal ben gekomen".
Het is begrijpelijk dat sommige mensen emotioneel worden bij stukjes verhaal. Zelf heb ik ook af en toe lichtelijk een brok in me keel, maar volgens mij komt dat eerder door ontwikkelingen in mij als persoon waardoor ik wat gevoeliger wordt voor die emo bullshit. Normaal zou ik me eerder lichtelijk irriteren aan zulke dingen. En eerlijk gezegd doe ik dat ook met die kinderen en die moeder die als "Geest" her en der bij springt. Dan wil ik die Mack even wakker tikken hehe. Waar ik me ook aan stoor is dat de "held" zo'n ongelofelijke homo is. Na de verhalen op het forum dacht ik dat Jansen erg zou zijn, maar het loopje van Kaim...ugh. En als je hem items geeft om skills te leren zoals de Pixie Flower of Earrings of the Knight dan is het niet leuk meer.
Vechten is altijd raggen. Vind de zwakke plek en klaar. Maar bij LO zijn de gevechten wel uitdagender dan de meeste JRPG's. Maar ondanks de grotere uitdaging mis ik wel veel. Zo mis ik het "grinden" wat je kan doen voor xp. Nu is het dat je begin van de map wat levels doet en aan het eind wellicht nog 1 of 2 en op naar de volgende. Het enige "grinden" wat er nu te vinden is blijkt voor de SP te zijn als je de immortals bepaalde skills/spells wilt laten over nemen van andere party members. Zo speelde ik lange tijd met Kaim/Seth/Mack in de voorhoede en Ming/Jansen er achter. Later bleek het efficienter te zijn om Seth/Kaim met Ming/Jansen/Cooke te hanteren. Met die verandering merk je al duidelijk verschil dat het makkelijker wordt, maar ook met een minder efficient team is het nog steeds goed te doen.
Aan het eind van elke map wordt er dan een SP/XP grind sessie gehouden zodat Sarah en Mack up to speed blijven. CD 3 werd daarom begonnen met alle members op lvl 34 en sterke magie/skills. In het begin leek er tactische mogelijkhede te zijn met de immortal slots waar ze hun skills in plaatsen. Maar later in de game als ze 6-7 slots hebben dan kun je alle nodige skills/spells er in zetten zonder moeite. Dat was jammer en had meer in gezeten. In het begin zat ik te hopen voldoende Slot Seeds te vinden gedurende de game, maar zoveel heb je eigenlijk niet nodig.
Items vind ik ook tegen vallen. Ben gewend om in elk dorp wel een winkel tegen te komen waar je nieuwe uitrusting kan halen. Bij LO vroeg ik me heel lang af wanneer ik nu eens een winkel zou tegen komen voor nieuwe wapens etc. Op cd2 kwam je 3x een "winkel" tegen en op cd1 zo goed als geen. Dit is erg jammer. Zo wie zo vind ik de gehele inventory magertjes en had wel iets meer diepgang in gemogen. En als die effecten net zo duidelijk zouden zijn als met een efficient en minder efficient team te spelen was het top geweest. Toch is het verschil met type ring erg goed gedaan vind ik. Ziet grafisch duidelijk en merkt ook de verschillen tijdens de gevechten. Wel vind ik jammer dat het succesvol percentage van een Poison/Sleep ring te laag is om er echt nut van te ondervinden. Items zoals potions duurde ook heel lang eer je ze eens kon kopen. In de tussen tijd heb je enorm veel geld verzameld wat je nooit op kunt maken. Dus kocht van alles 50stuks, net zoals dat ik in de FF-serie overal 99stuk van had. Niet dat je ze altijd gebruikt, maar ja het geld moet op heh. Dit is iets wat in geen enkele game in balans is jammer genoeg. Mooie vond ik de Auction in Saman waar je tegen 2-3 NPC's kunt bieden voor zeldzame items tot aan simpele potions.
Het counter systeem is leuk, maar heb er gemengde gevoelens over. Aan de ene kant is het handig dat er een meter is welk de damage op je back row verminderd. Zeker aangezien de battles in LO pittiger zijn dan de meeste JRPG's. Anderzijds is het overbodig aangezien je backrow, all-shield, all-barricade, genera, zephyra eigenlijk alle damage al neutraliseerd. Maar het assisteerd wel heel duidelijk in de battles van de tegenstander. Zoals in de Black Cave waar je die "boss" moet verslaan. Het heeft weinig nut meteen er op af te gaan en moet duidelijk eerst de voorhoede uit het veld meppen tot de Cover meter weg is. Als er dan hulpjes op de voorhoede worden opgeroepen voegen ze niks aan de meter toen en kun je alsnog op de achterhoede blijven door meppen.
De dromen...tja mooie tekst. Maar als je toch zoveel filmpjes (overdadig veel soms) er in stopt...waarom de dromen dan ook niet. Andere herinneringen met blur effect zijn mooi gedaan en als je daar dan eventueel de tekst bij zou plaatsen... Die powerpoint tekst effecten irriteerden me meer en meer.
Daarnaast vind ik het ook allemaal een beetje te recht-toe-recht-aan. Ok elke JRPG is behoorlijk lineair, maar dit slaat echt alles. Er zijn niet al te veel side-quests dusver om te doen en de kans dat je iets over het hoofd ziet is klein. Dromen met hints voor treasure, keilolon standbeelden...woopie. Enige wat je over het hoofd kunt zien zijn dromen. Je moet soms terug naar plekken waar je geweest bent om een droom te unlocken, maar daar houdt het wel bij op.
Afkijken doen JRPG's veel bij elkaar. Daarom zeg ik ook dat ze in grote lijnen identiek zijn. Soort gelijk vecht systeem, verhaal lijn met soort gelijke plot twists, spells/skills/items idem. Maar op zich is dat niet erg mits het entertaining genoeg is.
Laatst bewerkt door een moderator: 20 mrt 2008