E-Sport in NL, dus?

Discussie in 'XBW Gaming' gestart door EXp3r1EnZ, 8 apr 2008.

  1. Unrealpsycho nl

    Unrealpsycho nl Active Member

    Berichten:
    102
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat meeste mensen ook niet weten wat ze eraan moeten doen om beter in de community te komen..als je nog nooit met de wat "betere" van nederland hebt gespeeld heb je geen idee wat je aan het doen bent..Ik denk dat 3/4 van de nederlandse game bevolking niet eens weet waarvoor E-Sport is..Het grootste probleem is niet dat Nederland geen goede gamers heeft maar dat Nederland niet weet waar ze met hun "skills" heen moeten en vervolgens kappen..dit is mijn mening :)
     
  2. NanoZ

    NanoZ Active Member

    Berichten:
    1.780
    Leuk Bevonden:
    3
    Misschien een combinatie: Fariko, Gamekings en Xboxworld.
    Dat er jaarlijks zo'n 3x per jaar een Evenement wordt georgsaniseerd.
    Wat lijkt op de XL in Engeland of Wcg voorrondes.
    Bijvoorbeeld: Fariko organiseert het toernooi huurt een zaal af ergens waar iedereen makkelijk kan komen.
    Xboxworld kan daarbij de Advertising op hun nemen zodat meer mensen ervanaf weten.
    Gamekings kan Live verslag doen via Gamekings.tv en/of via TMF.
    Dan is er alleen sponsoring nodig van de nodige bedrijven.
     
  3. JeePee

    JeePee Guest

    Kijkend naar de mensen die ik tegenkom op Live, en de personen hier op 't Xboxworld clan forum... ik denk dat 80% van de 'clanmembers' hier geen Gears of War mogen spelen.

    Waarom persoonlijk worden? Je kent me niet. Toevallig ben ik jongste van m'n live matties.
     
  4. EXp3r1EnZ

    EXp3r1EnZ fLaUp3Rd

    Berichten:
    436
    Leuk Bevonden:
    0
    al die problemen die jullie opnoemen, zit erbij in, in het verhaal wat ik op de voorpagina heb.

    We moeten niet afhankelijk worden van Fariko, WCG, ARgaming...
     
  5. Cybeln

    Cybeln jeej

    Berichten:
    2.960
    Leuk Bevonden:
    0
    True het beste is het als je daar los van staat, echter ben je wel afhankelijk van sponsors enzo.

    Mocht je overigens hulp nodig hebben met het een of het ander laat dan ff wat horen. :)
     
  6. EXp3r1EnZ

    EXp3r1EnZ fLaUp3Rd

    Berichten:
    436
    Leuk Bevonden:
    0
  7. MaUp3Rd

    MaUp3Rd qG.MAnaGer

    Berichten:
    836
    Leuk Bevonden:
    0
    joepie we organiseren een event! Sorry maar events leveren geen zak op!

    gdvr Ken had je mijn post van gamerstyle niet ff kunnen nemen? nou moet ik weer opnieuw beginnen.

    1. de attitude van de meeste NL gamers is verkeerd, stelletje verwende nesten! rest post ik als gamerstyle weer up is! (ctrl+c ctrl+v is mijn ding)
    2. NL heeft geen daadwerkelijke evenementen nodig aangezien niet 1 bedrijf hier zijn headquarters of zelfs 5e bedrijf heeft, ze geven er geen reet om, dus XBL voor jullie meer niet
    3. GoW2 en 3 georganiseerd door Three KIngs NL waren al groter dan alle MEGA Lans bij elkaar en dat op 1 game

    en als je denkt dat gamend NL te klein is sorry je XBL leven is the klein MS is een regulerende partij in de markt waardoor gamen op 360 niet groeit, maar gamend NL is verantwoordelijk voor een groot gedeelte wat je nu ziet aangezien de grote der aarde hier nog steeds vandaan komen.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2008
  8. Cybeln

    Cybeln jeej

    Berichten:
    2.960
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik moet even op een aantal dingen reageren Mike
    Events hoeven ook niets op te leveren. Het gaat om de spelers en om de clans. Die hebben meer ervaring nodig en meer toernooien waaraan zij deel kunnen nemen. Op deze manier worden de clans en teams beter. Uiteindelijk ben ik ervan overtuigt dat we als land op internationale toernoois (nog) beter zullen presteren.

    Klopt vind ik ook. Waar het aan ligt? misschien intelligentie of toch leeftijd?

    De spelers en de teams hebben het nodig, het moeilijkste wordt om ondersteuning te vinden maar dat is niet onmogelijk. Het nederlandse wcg wint ook ieder jaar aan sponsors.

    Bedankt man voel me ineens gewaardeerd :+ Kings belde me ooit met mooie plannen jammer dat we dat niet hebben doorgezet. Dat was echt tof geweest. :)
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2008
  9. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.324
    Ik vind dit allemaal heel mooi klinken, maar misschien is het verstandig om op kleine schaal te beginnen en het daarna verder uit te bouwen. Ik lees hier onmiddellijk over internationale toernooien en zo. Misschien is het een idee om verschillende regionale cq. nationale competities op te zetten, zodat je het hele jaar door wedstrijden hebt. Qua opzet een soort van KNVB opstarten en van daaruit verder werken.

    In principe zouden die competities gewoon online kunnen plaats vinden, maar dan moet er altijd een soort scheidsrechter aanwezig zijn. Deze is niet zo actief als bij een voetbalwedstrijd, maar fungeert meer als observeerder dat alles volgens de regels loopt. Je hebt dan misschien last van slechte verbindingen, maar daarom speel je thuis- en uitwedstrijden. Of de observeerder host de wedstrijd met een strakke verbinding natuurlijk.

    Je zou de verschillende participerende teams ook contributie kunnen laten betalen, zodat het niet al te vrijblijvend is. Dat is het meest voorkomende probleem waarschijnlijk. Je kunt roepen wat je wilt, maar als je geen zin meer hebt dan komen ze gewoon niet meer.

    Dit zijn slechts wat ideeën, maar als je echt groot wilt worden, met vaste leden en verschillende takken (pro en casual) dan zul je dat toch vanuit een basis op moeten bouwen denk ik. Aangezien er al 100'en soorten van sporten bestaan die georganiseerd te werk gaan, zou ik alle goede dingen hiervan kopiëren en toepassen op het gamersgenre...

    PS. Oldskool, onze clan, is overduidelijk een casual clan en voor de geïnteresseerden: we bestaan nu meer dan een jaar en hebben nu ongeveer 117 leden en kregen er wekelijks een aantal gamers bij (overigens ook letterlijk, aangezien de meesten ook vader/ moeder zijn/ worden) ;)
     
  10. SusPenZz

    SusPenZz Veldhuis tot me dood

    Berichten:
    1.539
    Leuk Bevonden:
    0
    Jullie zeggen wel dat gamend NL klein is, maar er zijn ook heel veel goede spelers op XBL die niemand zowat kent...
     
  11. Cybeln

    Cybeln jeej

    Berichten:
    2.960
    Leuk Bevonden:
    0
    Waar we het hier over hebben is dat die spelers kunnen laten zien wat ze kunnen op toernooien. Het gaat niet om wat er speelt het gaat om de toernooien die gespeeld worden. En dat is in Nederland gewoon nog erg kleinschalig.
     
  12. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Dat lijkt me zeker een goed idee. Alleen stuit je dan tegen het probleem dat lang niet alle clans zomaar op een vaste dag kunnen spelen, ivm andere verplichtingen. Verder lijkt het me het eerlijkst als de scheidsrechter host, aangezien geen van de teams dan een voordeel heeft doordat ze een map meer mogen hosten.
    Oh en ik sta volledig achter dit initiatief.
     
  13. Cybeln

    Cybeln jeej

    Berichten:
    2.960
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry ik vergat even te reageren. Ik gaf eerder ook al aan dat je klein moet beginnen en het dan uit moet bouwen. Daar ben ik het dan ook helemaal mee eens.

    Maar wat jij zegt over online gamen vind ik een stuk minder. Er zijn online ladders en competities genoeg. Echter is de online wereld en de lan wereld totaal verschillend. De omstandigheden en alles wat er bij komt kijken is gewoon anders. Je zou ze wel kunnen combineren of online kunnen beginnen. Maar het gaat juist om de lan toernooien die het gamen groter maken. Iig dat is mijn mening. :)

    Vind het wel leuk om te zien dat er zoveel mensen meedenken al. Iig genoeg geinteresseerden :)
     
  14. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.324
    Ja dat begrijp ik, maar ik denk dat er veel meer teams naar zo'n LAN komen als de teams ook daadwerkelijk al bestaan. Deze teams bestaan dan dus vanwege zo'n competitie. Dat is dan eigenlijk de basis van waaruit je opereert. Dit is dan geen vrijblijvend iets. De tijden van de wedstrijden staan gewoon vast, net als je op zaterdag een wedstrijd voetbalt en je maar hebt te komen. Je bepaalt ook niet zelf wanneer je tegen wie speelt, het hele schema wordt aan het begin van het seizoen bepaalt. Snap je? Als je vanuit zo'n basis kan werken, dan heb je echt al heel wat.

    En dat zou echt niet een heel groot probleem moeten opleveren. Als ik naar onze clan kijk, dan hebben we bijvoorbeeld op dinsdagavond een vaste game-avond. Deze avond zijn er standaard 20 man online (ongeveer). Dus animo zat als dinsdagavond de wedstrijdavond zou zijn of zo.

    Even als voorbeeld: Oldskool is dan bijvoorbeeld de vereniging die is aangesloten bij de bond (Koninklijke Nederlandse E-Sport Bond). Oldskool heeft dan allerlei teams onder zich. En die schrijven zich in per genre of game. Ik denk dat je ook het woord clan moet omschrijven. Ik vind het nu zo'n vaag iets. Bij de één is het een soort van vereniging (qG) bij de ander zijn het 5 vrienden die af en toe samen gamen. Voordat je jezelf een officiële clan mag noemen, moet je aan een aantal zaken voldoen. Deze criteria moet de bond dan verzinnen...
     
  15. Towel

    Towel Guest

    Kan iemand voor mij samenvatten wat er is verteld in al deze pagina's? En waar willen we eigenlijk heen? Ik ben niet zo op de hoogte....
     
  16. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.324
    Ik hoop dat je een grapje maakt, lui beest.
     
  17. MaUp3Rd

    MaUp3Rd qG.MAnaGer

    Berichten:
    836
    Leuk Bevonden:
    0
    Je kent mijn mening maar ik ga jouw postje zeker ondersteunen.

    Mijn mening is dat er een aantal factoren in de NL esports markt heel belangrijk zijn.

    1. gamers moeten eens stoppen met denken dat ze bij Sinterklaas op schoot komen en ze daarom VEEL geld kunnen verdienen door in een "bekende clan" te stappen
    2. Je bent na een NK winnen niet direct wereld beroemd, aangezien we met alle verschillende talententjachten wereldwijd ook geen 1000 robbie williamsen hebben
    3. Professionele mensen moeten stuwing geven aan de community, er is een business gerelateerde club in NL die de kleine community die we hebben op de schouders moeten nemen en een commerciele professionaliseringsslag moet maken
    4. verschuil je als community niet achter alleen XBOX360 en ga niet wachten tot een sponser naar je toe komt, BEDRIJVEN SPONSEREN NIET, ze willen iets van waarde terug zien, dus een goede business propositie is alles wat telt in game land, bedrijven willen een zo breed mogelijk aanbod en volume waarmee ze iets kunnen (meer producten verkopen, meer visits wat ever, als het maar MEER is)

    Kijkende naar wat we hebben in NL aan profi organisaties die dat mogelijk kunnen maken, zijn er een aantal, mits ze buiten hun eigen tuintje durven te denken. We zien de grote WCG alles claimen en bedrijven en teams worden daardoor opgeslokt en lekker gemaakt, terwijl, als je het goed bekijkt de WCG net als Möet en Chandon alleen de NAAM is, ESWC is groter, CPL was groter noem ze maar op. WIj als zakenmensen willen en MOETEN onafhankelijk blijven van dit soort grote clubs.

    Dan komen we bij de les die ik Ken altijd leerde als mijn aanstormend protegé, if i may call yoy like that. (goh wat mis ik je)

    Als een team groot wil worden moet het zijn eigen business model en propositie creeren, ze moeten opstaan en rond de gamers die ze hebben iets gaan bouwen wat hun beschermt en brood op de plank brengt, daarnaast moet er 1 duidelijk orgaan komen wat aanstormend talent ondersteunt.

    Voorbeeld is, bouw een shop. Ik weet zeker met dat kleine beetje geld wat je verdient aan het verkopen van gamepjes, zet al meer om dan je eigen team ooit gehad heeft, TEAMS KUNNEN BODEMLOZE PUTTEN ZIJN namelijk als je niet op past. Er moet een verschuiving van leeftijd komen, de bestedende en oudere gamer is vele male interessanter om mee te werken, maar hebben ook ondernemers drift en zakelijk instinct (sommige)

    Zo zijn qG Netlemon en ik op het idee gekomen om een platform te bouwen wat zijn weerga niet kent, voor de HELE community, waar je als TEAM gefinancieerd kan beginnen met het spelen op pro-niveau met jouw esports team, wij verzorgen alles wat een esports team nodig heeft, van geld tot spullen, maar het esports team kan dat alleen verdienen als ze erg hun best doen binnen een omgeving die wij voor ze creeren.

    Neem een extra krantenwijk, ga bij de slager werken maar zorg dat je ten alle tijden geld hebt om je EIGEN semi-professionele nevenactiviteit te ontplooien, dan alleen dan, kun je uitgroeien tot een pro gamer met de ondersteuning van de juiste mensen en het juiste team.

    Daarnaast mbt evenementen. geloof me jongens dit zijn dooddoeners, er is er niet 1 die geld verdient. Zo vertelde een wel gerespecteerde organisator van het WCG mij laatst, "Mike ik doe het niet voor het geld en kan het niet voor het geld doen", ook wij als voorvechters van de gehele community leren dus elke dag bij. Dit geeft echter wel aan hoe HAAKS wij staan met onze plannen op die van de gamers in NL, het blijkt dat de meeste mensen denken dat als ze een joystick vast kunnen houden ze snel rijk kunnen worden en daarom zaken als school en sociaal leven maar moeten verslonsen. Geloof me wij als laag bovenop de community zien dat als potentieel probleem aangezien, FUN, bekendheid en maatschappelijke verantwoording hier voorop lopen. Maar wij zetten de voordeur wagenwijd open voor jullie alleen knallen jullie de achterdeur direct in onze snuffert weer dicht als jullie merken dat het allemaal niet zo rooskleurig is als jullie in de fantasie voorstellen. eSports is knetterhard werken en constant vernieuwend en doeltreffend bezig zijn, de gamers community ondersteunt de initiatief nemers zoals L3, esportbond, qG, WCG zelf niet en dat moeten jullie echt snappen.

    Dan mbt to de evenementen we hebben er 1 waar wel degelijk ALLE grote namen van de EU op af komen, ik zeg "CROSSFIRE" de hele TOP EU community was hier aanwezig, maar dit zijn PC gamers. Ga voor jezelf maar eens een lijst opstellen pak een a4 en pen en ga schrijven 2 kolommen PC en XBOX360 en vraag je eens af van welke partijen je een sponsor deal zou kunnen losweken om naar bijv een crossfire te gaan als PC clan en 360 clan. Ik weet zeker dat je een beduidend langere lijst krijgt op PC. XBOX360 wordt klein gehouden door XBOX360, Zelfs PS3 is al groter aan het worden dan XBOX360 qua online gaming WAAROM?

    Xbox360 is P-2-P gaming en PS3 heeft gewoonweg dedicated servers, 24 uur p.dag, geen afgesloten TUIN zoals MS en je kunt daar als PC gamer lekker van MODS genieten etc zonder allerlei donwload fratsen, de so called WORLD DOMINATOR MS komt dus aardig in de problemen op het moment aangezien XBL 17.000.000 x 59 euro p.jaar omzet om mensen binnen een afgesloten ruimte genaamd XBL te houden dan ze komen dus in de problemen want er is geen andere oplossing dan " de boel open te gooien ". Dan daarnaast is XBOX360 helemaal niet zo groot. De cijfers zijn duidelijk:

    KOREA 21 million NINTENDO's
    KOREA 9 MILLION PS3's
    KOREA 500.000 XBOX360

    dus ja NL is wellicht groot maar MS slaat de plan keer na keer mis. Zoals als je ziet heeft Korea dus al meer Nintendo's dan Xbox 360's wereldwijd.


    Ik vind dat er een NL G8 games top moet komen van de 8 grootste esports bedrijven in NL, evenementen organisaties uitgezonderd, een objectief orgaan om de NL semi-pro te ondersteunen
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2008
  18. nielzzzz

    nielzzzz Active Member

    Berichten:
    52
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een paar posts gelezen dat e-sport in nederland niet haalbaar is omdat de community te klein is. Ik ben het er gedeeltelijk wel mee eens dat toernooien organiseren voor slechts een paar gamers beetje verspilde moeite is maar het houden van toenooien trekt ook meer spelers aan.

    Als er geen toernooien zijn, waarom zouden spelers er dan veel tijd in steken om goed te worden en eventueel "pro" gamer te worden. Je moet al echt heel doelbewust bezig gaan als je gaat oefenen voor toernooien buiten nederland en de wereld gaat afreizen om te spelen.

    Als iemand in Utrecht woont en een zaaltje weet waar zon 100-200 gamers kunnen spelen incl. tv en xbox. stuur me eens een PM. Meegaa-lan wil namelijk een xbox (halo) lan in Utrecht houden en ze zoeken een locatie. Of reageer op de website van meegaa lan op het forum kan ook. Makkelijke manier om alvast een toernooitje hierheen te krijgen.

    Goede post expeienz
     
  19. Liquid 2k7

    Liquid 2k7 Winnezonderstrijd

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    0
    persoonlijk: stel dat er toernooien komen, zou het mij meer gaan om de strijd dan de cashmoney..

    Mensen staren zich blind op het woord 'pro, geld verdienen'. Geld gaat op, als je een toernooi wint heb je die titel in principe voor altijd.

    Geld is leuk, maar dat verdien ik al. Een titel daarintegen..
     
  20. LeGeNdaRisCh

    LeGeNdaRisCh Je ziet ons

    Berichten:
    2.453
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit is dus wat we nodig hebben, hier zou ik zeker naar toegaan.
     

Deel Deze Pagina