Vanacht naar de Night of terror van het AFFF geweest. Ze draaide REC, Hatchet, A l'interieur (inside) en The rage.
En ik moet zeggen dat A l'interieur by far de beste was. Een Franse horrorfilm over een alleenstaande zwangere vrouw die belaagd wordt door een andere vrouw. Toen ik de beschrijving voor het eerst las wist ik niet wat ik ervan moest denken en juist daardoor was ik extra verrast.
De film begint vrij rustig, met een extreem drukkende en deprimerende sfeer. Erg veel stijlvolle shots en een perfect kleurgebruik. Dus krijg je min of meer de indruk dat het een psycholigische thriller wordt die het meer van de spanning moet hebben, niets is minder waar. Het is de meest shockerende film die ik ooit gezien heb en ik ben best wel een horror fanaat. Om een IMDB gebruiker te quoten: "this movie makes all the "Saw" films look like kindergarten picnics and "Hostel" like a well-behaving high school student project" en hij heeft helemaal gelijk. Het is echter niet de expliciete gorigheid (hoewel aanwezig in overvloed), maar de achterliggende gedachte die de film zo verschillelijk angstaanjagend maakt.
- Ontzettend goed geacteerd;
- Ontzettend goed geschreven;
- Mooie shots en een hele sterke sfeer;
- Super gore;
- Enorm spannend;
K moet eerlijk bekennen dat de film tegen het eind zelfs voor mij te ver ging en dat ik heb weggekeken (net als groot deel van de zaal volgens mij).
Hou je van films die het randje opzoeken, en daar vervolgens dik overheen gaan. Dan moet je deze film zeker gezien hebben. Een van de beste (zoniet de beste) horrorfilms ooit.
Laatst bewerkt: 13 apr 2008