En zo is er ook een clubje die precies het omgekeerde doet, namelijk als Xbox komt met cijfers er prompt allerlei kanttekeningen bij plaatsen.
Weet je, Chris zegt feitelijk niets: twee keer nul is nog steeds nul. Twee keer op zich heeft geen betekenis.
En harde cijfers zijn er ook niet. Ook die NPD of GfK cijfers zeggen niets. Het zegt iets over trends (en in die zin zegt Chris wel iets: de trend is sterk positief, maar het vertrekpunt is onduidelijk) en over marktverhoudingen in de gemeten markt. Maar daar ligt prompt de beperking.
Ten eerste rapporteert niet iedereen. Zo rapporteert in Nederland Intertoys zijn cijfers niet. Bij Xbox is dat een kleinere speler, maar je zult begrijpen dat voor Nintendo dit een zeer sterke speler is. En voor Sony zullen ze er ergens tussen in staan. Geen van de gamestores rapporteert, vele online spelers rapporteren niet. Ofwel er wordt een bepaalde dekkingspercentage aangenomen en die wordt gebruikt om de hele markt te berekenen. Maar dat percentage flucueert enorm. Als bijvoorbeeld MediaMarkt een "BTW hoef je niet te betalen"-actie houdt dan verkopen ze op een avind in een keer 10 keer zo veel als normaal. Mag je dan het zelfde percentage aanhouden die week? Nee natuurlijk niet, want hun marktaandeel schiet daarmee (tijdelijk) omhoog. Maar welk percentage neem je dan? Juist, God zege de greep.
Ten tweede gebruikt de NPD en GfK dezelfde rapportages die wij krijgen van de deelnemende retailers. En nu ga ik een beetje fluisteren: die rapportages zijn een zooitje. Als wij kijken naar wat wij verkopen aan retailers en we trekken daar hun doorverkopen van af dan zou je op hun voorraad uit moeten komen. Ik heb nog nooit mee gemaakt met geen enkele retailer dat die som klopte. Continu zijn er verschillen in verkopen en voorraden. Soms worden die veroorzaakt door "voorraad in transit": voorraad is weg bij het centrale magazijn, maar nog niet bij de winkels. De IT-systemen hebben daar kennelijk een limbo voor gecreeerd, die units zijn tijdelijk weg. Daarnaast is er ook nog diefstal (onderschat dat niet), units zijn wel weg bij de retailer, maar zijn niet doorverkocht. En zo zijn er nog legio redenen waarom systemen niet matchen.
We blijven het wel bijhouden omdat het dus trends weergeeft en een indicatie geeft van wat er gebeurt, maar de 100% waarheid vertegenwoordigen die cijfers niet. Feitelijk is er maar 1 cijfer dat klopt, althans als je het vertrouwt en dat is hoeveel de fabrikant heeft geshipt naar het kanaal. Dat is een exact cijfer die geen rekening houdt met doorverkoop en voorraden, maar dat wel precies klopt. Vandaar ook dat zowel wij, maar ook Nintendo en Sony meestal communiceren hoeveel units we gemaakt en verstuurd hebben. Voor die hoeveelheid hebben we tenslotte een factuur gestuurd en geld ontvangen. Uiteindelijk, of je het vertrouwt of niet, is dat bedrag terug te vinden in de jaarcijfers van alle spelers. Stel dat wij, of iemand anders, zouden liegen over geshipte units, dan kloppen onze jaarcijfers niet. En die zijn openbaar, aangezien wij allen beursgenoteerd zijn. en dergelijke leugen heeft dus maar een mkort leven: we publiceren onze cijfers per kwartaal. (Nu moet je wel een wizz-kid zijn om alles terug te kunnen rekenen, want er staan enkel totaalomzetten in de cijfers en niet de preciese aantallen en bedragen tegenover die aantallen. Maar toch.)
Dus gekeuvel over cijfers is werkelijk de moeite niet en telkens als wie dan ook er iets over zegt moet je het met een grote korrel zout nemen. Enkel de statement dat we nu beter verkopen dan voorheen is van waarde. En daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn: prijs omlaag = verkopen omhoog.
Overigens zijn we in NL door de price drop niet verdubbeld, maar tijdelijk vervijfvoudigd en nu nog steeds verdrievoudigd. Maar goed, dat is dus drijfzand.
Laatst bewerkt: 17 apr 2008