1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Systeemcache van de Xbox 360 wissen

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Lethal AK47, 18 apr 2008.

  1. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Xbox 360 systeemcache wissen

    Wat is cache?
    Cache is een geheugen welke sneller toegankelijk is dan de locatie waar de gegevens zijn opgeslagen. De cache wordt gebruikt om sneller toegang te krijgen tot eenmaal opgevraagde gegevens en zowel een HDD (Hard Disk Drive) als een MU (Memory Unit) maakt gebruik van cachegeheugen.

    Waarom de cache wissen?
    Tijdens het gebruik van de Xbox 360 wordt continu de cache gebruikt en helaas kan de cache ook vervuild raken waardoor het systeem instabiel kan worden. Dit is meestal niet meteen merkbaar, maar in de meeste gevallen wordt het systeem trager en kan het laden langer duren. Na verloop van tijd kan het ook voorkomen dat je last krijgt van vast lopers. Als je intensief gebruik maakt van de Xbox 360 (zeker met Xbox LIVE) is de kans groot dat dit voorkomt. Je kan ook de cache wissen als je, met welke reden dan ook, een software-update wilt verwijderen.

    Wat kan een vervuilde cache veroorzaken?
    Een vervuilde cache kan o.a. het volgende veroorzaken:
    - Traag en slecht tot niet reagerend, vastlopend Xbox Dashboard inclusief Guide
    - Haperingen en vast lopers tijdens het spelen van een game
    - Het langzaam tot niet kunnen laden van bepaalde data
    - Problemen met de verwerking en het niet vrijspelen van Achievements
    - Problemen bij het downloaden van updates en content van Xbox LIVE Marketplace
    - Het niet synchroon lopen van het beeld en geluid

    Gaat er iets verloren?
    Nee, behalve software-updates. Dus updates die je moest downloaden voor games. Maak je echter geen zorgen, want deze worden automatisch gedownload wanneer je de game opnieuw opstart en bent verbonden met Xbox LIVE. Content gedownload van Xbox LIVE Marketplace wordt niet gewist.

    Wanneer kan ik de cache wissen?
    In principe alleen als je problemen ondervind zoals eerder besproken, maar periodiek de cache wissen is ook een optie om zo de prestaties van de Xbox 360 optimaal te houden. Als je hiervoor kiest hoef je het natuurlijk niet elke dag uit te voeren, maar hooguit één keer per maand.

    Moet ik nog iets weten?
    Ja. Ook al kan het geen kwaad en heeft het geen invloed op de garantie, wil ik toch benadrukken wanneer je besluit de cache te wissen dit geheel op eigen risico is en ik nergens voor aansprakelijk ben.

    Hoe werkt het?
    1. Kies System Settings (My Xbox) en selecteer Memory
    [​IMG]

    2. Markeer een opslagapparaat (HDD of MU) en druk op Y
    [​IMG]

    3. Selecteer vervolgens Clear System Cache
    [​IMG]

    Er volgt hierna een melding of je onderhoud wilt uitvoeren. Kies voor Yes. De cache wordt nu gewist.
    Belangrijk: Dit proces kan in sommige gevallen wat langer dan normaal duren. Verwijder tijdens dit proces nooit de HDD of MU en zet de Xbox 360 console niet uit.

    Sinds de NXE 2.0 update is het niet meer nodig om een code in te voeren voor het wissen van de cache. Mocht je om een of andere reden niet het nieuwe Xbox Dashboard hebben, dan kun je hetzelfde uitvoeren zoals hierboven beschreven. Maar bij Device Options moet je dan de volgende code met je controller invoeren: X, X, LB, RB, X, X.

    Vragen of opmerkingen?
    Vragen of opmerkingen kan via deze thread.
    Stuur mij gerust een privé-bericht of een bericht via Xbox LIVE (Lethal AK47) mocht je vragen aan mij persoonlijk hebben.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2008
  2. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    221
    handige info :)
     
  3. ArtificialFaith

    ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.266
    Leuk Bevonden:
    1.540
    ik heb het net ook maar even gedaan.. je weet maar nooit of het veel uitmaakt!
     
  4. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Het kan nooit kwaad en meestal merk je al gelijk dat alles wat sneller werkt zoals het Dashboard en Guide.
     
  5. Duke_Jay

    Duke_Jay Active Member

    Berichten:
    1.076
    Leuk Bevonden:
    0
    Een tijd geleden liep mijn Xbox om het halfuur vast, toen heb ik mijn cache opgeschoont en deed hij het weer perfect. Nu doe ik het elke week.:thumbs:
     
  6. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Ik wist wel dat het kon maar had het nog nooit gedaan. Heb mijn xbox nu ruim 2 jaar en speel alleen maar op live dus ik denk dat ik wel aardig wat heb opgebouwd in die tijd. Heb het net even gedaan en een aantal dingen laden gelijk een stuk sneller :eek:. Had geen idee dat het nog zoveel uitgemaakte.
     
  7. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Daarom heb ik het ook onder de aandacht gebracht. ;)
     
  8. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Ik heb er maar even een sticky van gemaakt. Ik denk dat er genoeg anderen zijn, zoals ik, die er baat bij hebben :)
     
  9. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    De 360 doet het uit zichzelf ook, maar het kan inderdaad helpen! Vooral bij half mislukte of dubbele update bestanden kan het één en ander traag worden.
     
  10. snake88

    snake88 Active Member

    Berichten:
    328
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had er al eens ergens over gelezen (bij Oblivion was het verstandig om te doen bij die lange laadtijden dacht ik), maar ook nog nooit uitgevoerd. Tot vorige week, heb het toen maar even op gegoogled, want het continu moeten downloaden van updates die je al eens gedownload hebt werd me nu te irritant. Heb ook geen vastlopers meer gehad. Aan iedereen aan te raden dit af en toe te doen.

    Handig topic idd!
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2008
  11. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    zeker handige info, is het misschien handig om ook in de topictitel te zetten dat er een howto voor cache opschonen staat?
     
  12. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Kan, en ik wilde er eerst "[Onderhoud] Vastlopers op je Xbox 360? Kijk hier hoe je de cache kunt opschonen!" van maken alleen vond ik dat te lang worden. Ik vind het zelf opzich nu wel een goed pakkende titel. :)
     
  13. EVERT NL

    EVERT NL *

    Berichten:
    888
    Leuk Bevonden:
    0
    Goede info!
     
  14. Mikeeey681

    Mikeeey681 Active Member

    Berichten:
    203
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel erg bedankt dit scheelt best wel!
     
  15. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    221
    Lethal AK47 is een Xbox Guru ;)
     
  16. Stiffmasta

    Stiffmasta Alpazino

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    0
    Verwijdert dit je inhoud van je HDD?
     
  17. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Nee, zie ook:
    De inhoud van je HDD kun je verwijderen als je zou je kiezen voor formatteren. ;)
     
  18. Daniël

    Daniël Staatsfeind Nr. 1

    Berichten:
    1.285
    Leuk Bevonden:
    18
    Ik ga dit denk ik ook maar eens doen (na zijn vakantie in Duitsland), een snellere xbox is altijd meegenomen.
     
  19. Stiffmasta

    Stiffmasta Alpazino

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    0
    Nu ja ik dacht dat het zou werken voor mijn xbox die mijn Games op het moment niet leest, maar nee wilt niet werken. :/ Maarjah toch OK
     
  20. fromixx24-7

    fromixx24-7 Active Member

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het ook maar is gedaan, echt ongelooflijk hoe je systeem er van opknapt.
     

Deel Deze Pagina