De laatste tijd begin ik me steeds meer bezig te houden met deze discussie.
Wat kan wel, wat kan niet? Mijn oude reactie was dat ze niet zo moesten zeiken op videogames. Ik ben nu 28 en speel al sinds de Atari2600 videogames. Speelde ook Mortal Kombat en soortgelijke op vrij jonge leeftijd. En ik heb zelf nog nooit moordneigingen of geweldadige uitbraken gehad. Ik ben zelfs nog nooit een een knokpartij op school of tijdens het stappen beland. Dus ik deed het maar af als onzin.
Maar nu met GTA4 en het verstrijken van de jaren wordt het anders. Ik begin te begrijpen waar ze tegen vechten. Nog steeds ben ik het er niet mee eens, want de 'schuld' ligt totaal ergens anders.
Maar ze hebben wel gelijk dat de samenleving criminaliseert, harder wordt en er met grotere regelmaat 'ernstige' nieuwsberichten naar voren komen. (schuld van sensatienieuws en niet verslechtering van de maatschappij)
Maar omdat puur op de videogames en muziek te steken gaat wel erg ver. En kort door de bocht.
Het helpt mee, daar ben ik van overtuigd. En nu meer dan ooit tevoren ben ik voor een strenge controle op de leefdtijdsgrenzen. GTA is geen game voor 8-jarigen. GTA is een game voor volwassenen. Voor volwassenen die kunnen relativeren. Die weer gewoon over de weg rijden als ze naar hun werk gaan en niet met hun motorkap de loempiatent meenemen op de hoek van de straat. Ik lach me elke keer weer een ongeluk als ik een dikke crash heb of ik mensen al brandend uit de auto zie stappen in de game. Ik leef ook erg mee met Niko en had vanaf de eerste ontmoeting zin om Vlad in elkaar te beuken..
Het voelde ook zalig toen ik Vlad een enkeltje rivierbodem mocht geven.
Maar het blijft een game. En zo denk ik erover.
Ik werk bij Dynabyte en verkoop de game hier dus ook. En ik hoor soms mensen praten over de game alsof ze niet helemaal snappen wat nu de bedoeling is. En dat zijn zowel kinderen als volwassenen. Overigens zijn we hier erg streng met de leeftijden en krijgen de minderjarigen de game niet mee. Wat ze niet boeit want een uur later is mama erbij en die rekent netjes af. Dus die keuring slaat ook eigenlijk nergens op. De meeste ouders weten ook niet wat de game inhoud en als je ze het verteld is het: "ow, nou en.."
Maar van al die mensen die het zo serieus nemen, hoeveel daarvan zie je op tv terug die daadwerkelijk hun 'training' (zie filmpje in deze thread) hebben uitgedragen?? Ik heb er welgeteld 0 kunnen ontdekken. Dat is inclusief alle voorgaande delen.
Tjah, Thompson weet er weer een aantal te noemen. Maar van hoeveel van deze moorden is er bewezen dat het door games komt? Zouden deze mensen niet zijn ontspoort zonder games. Ik geloof dat niet. Iets anders had ze wel getriggerd.. Een scheiding, ontslag, een niet gegeven promotie, onderdrukking van hun sexuele geaardheid omdat ze in conservatieve staten van de VS leven.
Deze personen zijn sowieso potentieel gevaarlijk. Ongeacht wat hun katalysator is.
En daar zit de bottleneck. Deze groep moet inderdaad GTA onthouden worden. Maar dan moet ook CNN, Hart van Nederland, de kranten, Aktiefilms, CSI, UFC en zelfs Discovery Channel onthouden worden. En dat is onmogelijk.
We kunnen als maatschappij gaan zoeken naar een zondebok, maar zou het niet beter zijn te zoeken naar een oplossing.
En dat is iets waar Amerikanen niet bijster goed in zijn. Een vinger wijzen is immers makkelijker dan een hand reiken.
En ik zeg Amerika, want ik zie hier in Nederland nog niet dezelfde situaties. Wij zijn een stuk nuchterder. En laten we hopen dat we dat ook blijven.
-sorry voor de slechte samenhang, maar ik typ dit snel in de pauze-
Laatst bewerkt: 3 mei 2008