[GTA IV] Realisme Vs. Fun: I'm not a soldier, I'm an army!

Discussie in 'Algemeen' gestart door dramaties, 4 mei 2008.

1. dramaties

dramaties Held

Leuk Bevonden:
    0
    Beste mensen en kinderen,

ik heb hier een aardig lang verhaal van gemaakt dus probeer ik het wat anders.

In het kort:
    Het spel is een stuk realistischer geworden dan de vorige delen. Geen tanks, vlammenwerpers of kettingzagen, maar remmen voordat je een bocht maakt en een busje swat-agenten en wat helikopters als je 6 sterren hebt. Voor mij haalt het (beperkte) realisme toch echt een stuk fun uit het spel. Het vette van GTA was juist met bazookas uit je raam schieten, tanks achter je aan die jij ook weer kon jatten, parachutespringen van elk gebouw wat je kunt vinden en alles kapot maken wat je zag.
    Het is natuurlijk nog steeds een hoop fun en ik vind het ook echt een vet spel. Maar wat ik vaak in de threads zie in het subforum is de opmerking dat het realisme toch de fun in de weg ligt.

De vraag aan jullie is dus: Wat vinden jullie nu van het hogere gehalte van realisme? Staat het voor jullie tcoh wat fun in de weg of vind je het juist leuker met een wat echter gevoel? Laat je horen!

En dan nu in het lang:

Ik heb GTA in middels uitgespeeld qua storyline en ben rustig aan verder met de side missions en verder het ontdekken van alles in Liberty City en alles wat er lost en vast aan zit. Ik vermaak me er prima mee en ga dat zeker nog een tijd doen, vooral de multiplayer gaat er vaak inzitten!

Toch zie ik gemengde reacties over het spel zelf. De een zijn ontzettend lovend en er bestaat geen beter spel op de hele aardbol en de ander is wat kritischer en ziet toch nog wat verbeter punten. Wat ik vaak terug zie bij wat discussies in alle threads in dit subforum is de mate van realisme en wat ervoor heeft moeten wijken en wat heb opgeleverd heeft.

GTA is voor mij een franchise wat bol staat van de fun, actie en over de top ultra-violence. Alles kan en alles mag, tot op zekere hoogte maar het wordt je nu niet echt moeilijk gemaakt. Bij de eerdere delen, en dan bedoel ik met name Vice City en San Andreas, stond fun toch vooral erg hoog in het vaandel. De storyline was prima bij beide delen, al kon San Andreas me niet helemaal bekoren qua verhaal maar dat terzijde, actie en stijl heel erg goed doorgevoerd qua tijdgeest en stijl van de jaren waar het zich afspeelde en je kon je vermaken met alles wat erbij hoorde. Tanks, parachutespringen van elke lokatie, met de kettingzaag in de hand door een drukke winkelstraat lopen, 240 door de woonwijken rammen, geen probleem!

Dit deeltje stapt er, naar mijn mening, toch wat vanaf. De over-de-top acties zijn toch een stuk naar de achtergrond gehaald en het is iets meer als de echte wereld, het geweld is iets echter, autorijden is "realistischer" en je wordt toch raar aangekeken als je met een ak47 nieuwe kleding past. Geen tanks en vlammenwerpers meer, 2 busjes met swatteams een wegversperring en helikopters zijn de limiet van de politie, net als in het echt staat er geen tank op elke straathoek op je te wachten.

Maar maakt dit het spel nu echt beter? begrijp me niet verkeerd, ik vind het echt een top spel, er zitten hier en daar wat foutjes in en af en toe denk ik dat er wat meer in had gezeten maar daarvoor is dit topic niet. Ik zelf vind het echt jammer en baal ervan dat je toch niet meer zo "los" kunt gaan als de andere delen.

Vooral het autorijden is een goed voorbeeld hiervan. Rockstar heeft duidelijk voor een echter gevoel van autorijden gekozen. Ik vind het persoonlijk een rare keuze aangezien de auto's al snel moeilijk te controleren zijn en dat wel erg realistisch gedaan is. Daarintegen is de handremknop een 180 graden draaien knop geworden en dit is juist weer helemaal niet realistisch. Je gaat een bocht om, trekt een kleine 300 meter op, drukt op de handrem om al driftend de bocht in te gaan en je hebt een remweg van een kleine 100 meter en je staat met de neus de kant op waar je vandaan komt. Nu heb ik zelf al een tijd mijn rijbewijs en ook meerdere slipcursussen achter de rug dus ken ik het effect met een handrem in een rijdende auto, maar dit is echt niet realistisch.

Dit vind ik toch raar, een "arcade" spel met "realistische" besturing? Ik begrijp de keuze ervan niet. Wat voegt het "nieuwe rijden" toe aan het spel? Juist het raggen op hoge snelheid als een ongeleid projektiel door de stad geen rammen, op het laatste moment even driftend door de bocht en verder knallen was juist het leuke aan GTA. Nu betrap ik me er toch op dat ik liever een taxi pak en de tijd skip om snel ergens te zijn dan er zelf naartoe te rijden en lekker al rijdend van de stad te genieten. Dit geeft voor mij aan dat ik het autorijden maar saai vind en eigenlijk helemaal niet tof vind om te doen. Dat lijkt me toch niet de bedoeling van een spel wat als oorsprong begonnen is als driving-game...

Het punt
    Ik vind persoonlijk, mijn mening dus, dat het realisme iets te ver doorgevoerd is en vooral het autorijden onnodig moeilijker gemaakt is. Dit spel staat voor mij gerant aan over de top knallen en overdreven acties meemaken. Ik denk toch dat ik daarvoor lekker terug naar Saint's Row stap voor het knallen en rammend de stad door. Voor de mooie plaatjes, sidemissions en helikopters GTA IV mijn prachtig, witte xbox in stop :)

Bedankt voor de aandacht :)

Voor de mods:Ik wil geen alternatief GTA topic maken maar een discussie over een onderdeel van het spel. Discussies over andere onderwerpen dan dit is offtopic en niet de bedoeling. Ik hoop dat dit niet gedelete wordt :p Alvast bedankt

2. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik vind zelf de nieuwe realistische weg leuk. San Andreas was wat mij betreft het toppunt van zaken die nergens op sloegen (jetpack?). Dat was niet erg, maar hoe kon Rockstar daar nog overheen? Een gedurfde stap dus om de game realistischer te maken.
    Het probleem zit hem -volgens mij- niet zozeer bij de funfactor. Maar bij de hoeveelheid content. Mensen missen bepaalde wapens, ze missen bepaalde missies. Ik denk dat Rockstar het meeste tijd kwijt is geweest met het maken van de basis (engine, graphics etc). Bij een mogelijk vervolg of spin-off hebben ze weer alle tijd om te focussen op content. Zelfde als bij GTA3, lange ontwikkelingstijd en er werd meer een fundament gebouwd voor VC en SA.

Het autorijden vind ik tof! Het leek eerst niks, maar nu heb ik het in de vingers. In de afgelopen twee delen was dat gewoon te makkelijk. Die auto's voelden als papieren vliegtuigjes met straalmotoren. Het is meer zoals in GTA 3, daar voelden de auto's ook log.

3. Kimi NL

Kimi NL It's the first page of the second chapter!

Leuk Bevonden:
    3.360
    ja. vind het nieuwe Realistische ook beter dan de vorige. ze zijn alleen een paar dingen vergeten in het spel te stoppen(fietsen, Parachute, Trailer + Vrachtwagen aan elkaar te koppelen, een beweegbare laadbak op een vrachtwagen, enz) maar vind er juist ook leuke toevoegingen bij gekomen zijn(De Politie Cirkel als ze achter je aan zitten, Waterpompen die als je ze omver rijd ook echt gaan water spuiten(had volgens mij SA ook?), dat je uit je auto vliegt als je hard crashed, en dat ze het "verzorgings systeem van SA" eruit hebben gehaald, enz)

4. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Kijk, en hierom vind ik dat de makers van saints row de goede kant op gaan.. GTA IV is realistischer dan andere delen. In vorige GTA's vond iedereen het zo vet omdat je alles kon doen...kan ik met dit vleigtuig op dat gebouw komen met mn parachute en er dan weer afspringen... en dat kon. Daarom vonden mensen GTA leuk maar omdat het nu wat realistischer is geworden merk je toch dat sommige mensen wat teleurgesteld zijn in watbetreft de mogelijkheden van GTA IV. In dit GTA wisselforum is er ook een topic dat gaat over downloadable content en wat je daar van wil en daaruit kan je duidelijk opmaken dat mensen toch wat meer fun willen...... Ik vind het zelf wel leuk dat GTA IV realistischer is....eens een keer wat anders...maar daarom zit ik ook zo op saints row 2 te wachten omdat dat veel meer fun is...dus ik heb dan GTA IV voor de realistische kant en saints row 2 voor de fun... Maar al met al vind ik GTA 4 echt een topspel en ik vind dat ze de goede weg in gegaan zijn!!

Laatst bewerkt: 4 mei 2008
  5. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    Ja dat is dan wel weer vet dat saints row 2 niet meer van hetzelfde is (GTA IV) maar dat 't een andere weg inslaat zodat er weer voor elk wat wils is.

6. Aernhem

Aernhem Wilfried Daddy Cool

Leuk Bevonden:
    7
    Het realistische is heeel goed verwerkt, geeft ook wel echt meer het gevoel dat je met iets "reals" bezig bent dan de vorige cartoony gta's. Het is allemaal zo levendig eigenlijk ziekelijk zelfs.. als ik nu (in real life) gewoon ergens door de stad rijdt krijg bijna de neiging om eerste beste benzine station op te blazen ;)...

Maar de fun mis ik ook wel maar dat past niet in deze game man. Alles zo realistisch en dan komt opeens een tank.. yeah right..Dat doet af aan de opzet. Maar parachute (base-jump) of vliegtuig kapen... dat had dan wel weer gemogen van mij!! Want dat is real life en lijkt me mooi om te doen in de game.

GTA heeft bij mij altijd verwoord wat ik in het echte leven wel is zou willen doen maar gewoonweg niet kan doen, dan maar lekker in een game.. of ben ik nou psycho ;)

7. TDF GANGSTER NL

TDF GANGSTER NL STB MEMBER

Leuk Bevonden:
    0
    ik moet de MATRIX idd gelijk geven ik zie het zelf ook als een FUNDAMENT voor de volgende GTA reeksen aangezien ze IDD een nieuwe Engine hebben en nog ermee moeten stoeien. overall een goede game ik houd ook wel van het REALISME :b:

8. BlackTerror

BlackTerror Delicious

Leuk Bevonden:
    4
    Waarom vind iedereen dat autorijden nou zo moeilijk, dat is het namelijk helemaal niet. Als je even oefent rijd je gewoon heel makkelijk en soepel. Gewoon op tijd remmen. Zo realistisch is het nou ook weer niet, je kunt gewoon nog steeds met de handrem door de bocht. En je kunt nog steeds rare stunts uit halen met de auto/motor. Ik vind dat R* het wel goed gedaan heeft en het niet te ver heeft doorgevoerd.

9. duco3101

duco3101 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    precies. als je forza2 gewend bent, is dit autorijden een eitje.

10. znx_janx

znx_janx Shave or not?

Leuk Bevonden:
    0
    Geheel mee eens. Ik heb namelijk zo het gevoel dat de mensen die het meest zeiken om de besturing van auto's dat ze "te lastig" zijn normaal geen race games spelen, want dan is autorijden in GTA echt heel makkelijk. Wat mij betreft mochten ze het nog iets realistischer maken want het is nog steeds een beetje cartoony dat rijden.

11. EVERT NL

EVERT NL *

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het bijna geheel met de topicstarter eens.

Alleen ik vind het nog lang niet realistisch genoeg. Ik verveel me ook regelmatig buiten missies. Ze moeten zoals TheMatrix zegt veel meer content erin gooien! (wel gratis natuurlijk)!

Bijvoorbeeld een extra eilandje met legerbasis, en dat het leger dan wel achter je aan komt. incl apache en tanks! En natuurlijk meerdere leuke wapens/missies. Ook is dat territorium gebeuren wel vet zoals in SA.

12. Maddmonkey

Maddmonkey Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.435
    vind het zoals velen ook een topgame en ga gewoon voor SR 2 om te raggen. Van mij hadden ze toch meer mogelijkheden erin kunnen doen waardoor je je geld kwijt kan raken. Het is wel NY waar je inzit en dan heb je maar een paar winkeltjes. hoop dat dat met de DLC erin komt.

13. dramaties

dramaties Held

Leuk Bevonden:
    0
    Erg tof om te zien dat mensen serieus erover discussiëren, goed bezig :)

Grappig om te zien dat vooral de meningen over het autorijden erg verdeeld zijn. Vooral deze opmerking erover vind ik mooi:

Niet om jou er speciaal uit te pakken, maar ik heb dit argument al vaker gezien. Forza 2 is toch echt een enorm realistische race simulatie en dat is toch wel een slagje anders dan iets als dit.

Ik kan me vooral vinden met The Matrix over de hoeveelheid content. Ik ben nu klaar met de story en heb net een paar uurtjes rustig rondgekeken en mis toch de uitdaging om verder te gaan met alle minimissies. Ik mis persoonlijk daar juist een verhaaltje ofzo achter. Bij saints row zat er echt een verhaaltje bij om te gaan racen of de snatch missies te gaan doen. Dat mis ik hier toch wel.

Ook een goed punt was dat ze er ook niet meer overheen konden en iets nieuws (moesten?) proberen. Hier had ik zelf nog niet aan gedacht en ik denk dat je heir ook zeker gelijk in hebt. Ik vind de realistische weg ook zeker tof qua stijl en hoe het doorgevoerd is, maar van mij had het een tikje absurder mogen zijn.

Ik hoop en denk dat de DLC er toch wel tof uit gaat zien. R* heeft al aangegeven dat de content van ongekende grootte gaat worden en zo groot zal worden als 3 eilanden (geloof ik dat het was) dus ik heb goede hoop. Ook weet ik zeker dat R* goed zal luisteren naar de community dus wie weet. Maar de engine is er nu de inhoud nog :)

14. Celsius

Celsius Brrr!

Leuk Bevonden:
    0
    Het is natuurlijk maar net wat je onder "realistisch" verstaat. Midden in een stad met een rocketlauncher over je schouder wat auto's kapot knallen vind ik net zo min realistisch als hetzelfde doen met een vlammenwerper, die dan weer niet in het spel zit.

Content is naar mijn idee, zoals ook door anderen al is aangegeven, waar het inderdaad om gaat. Met realisme heeft dat in principe bar weinig te maken. Ik weet dus niet of "realisme vs fun" wel het goede uitganspunt voor discussie is. ;)

Maar goed, let's see..

De besturing van de auto's is anders; het voelt "echter" aan. Wat mij betreft is dit het enige punt wat je zou kunnen noemen dat qua gameplay realistischer is geworden ten opzichte van de vorige GTA delen. De één heeft er wat meer moeite mee dan de ander in het begin, en of je het wat vindt blijft voor een groot deel ook een kwestie van smaak.

Persoonlijk vind ik het een grote verbetering en ik hoop dat een meer realistische besturing de standaard wordt in zulke games.

Het is ook wel handig om er even bij stil te staan dat de arcade besturing uit de vorige delen, waarschijnlijk ook voor een groot deel het resultaat is van een beperktere techniek, en niet in alle gevallen een puur bewuste keuze is geweest voor een arcade besturing. GTA4 gaat in dit geval wat mij betreft gewoon met z'n tijd mee.

Verder is het gewoon content (en lack of..) wat de klok slaat.

Je kunt niet meer in een tank stappen en al schietend en rijdend total destruction aanrichten in de stad.. Van gebouwen springen met een parachute op je rug zit er ook niet meer in. Jammer.. maar staat het m'n fun in de weg? Nee, niet echt. Het waren nou niet echt dingen waar je je dagen achter elkaar mee bezig hield. Leuk voor als je je eens verveelde, zo vlak voordat je het spel af ging sluiten, maar meer ook niet.

Toch zijn het gemiste kansen. Als ik me nu verveel sluit ik het spel meteen af; op een potje poolen, bowlen of darten zit ik niet echt te wachten.

Wat er in het spel zit is voor het grootste deel erg netjes uitgewerkt. Het heeft wat meer diepgang, of in ieder geval iets wat voor "diepgang" (en realisme..?) door moet gaan. Soms haalt het de snelheid wel uit het spel; er zijn wat meer handelingen nodig om tot iets te komen. Snel even een copcar of een taxi instappen om wat missies te doen is er niet meer bij. Het stoort me niet echt, het is gewoon even wennen.

Het punt is alleen dat er qua side missies en andere bezigheden niet echt bijzonder veel te doen is. In elk geval een stuk minder dan in vorige delen zoals San Andreas. Dat mis ik wel! Er is gewoon een flinke hap genomen uit het free-roam gedeelte. Erg jammer.. Dat is nou juist wat een spel als dit leuk maakt, voor als je je eens niet met de verhaallijn wilt bezig houden, die vergeleken met vorige delen ook al niet bijzonder lang is.

We krijgen natuurlijk nog downloadable content.. Aan de gameplay zal dat echter weinig veranderen.

Misschien wat meer easter eggs en dingen die je kunt verzamelen. Meer wapens, kleding, auto's en motoren. Pleur er wat extra dates in, enz. Ok, nice. Maar het zijn dingen die er eigenlijk al in hadden kunnen zitten..

Extra missies en wellicht een hele nieuwe verhaallijn. Dat zou nog wat kunnen worden. Waarschijnlijk kunnen we er wel een hele emmer Microsoft Points voor kunt gaan neertellen, maar dat terzijde. En hoe dan ook zullen we ondanks geruchten over de grootte van de DLC toch ook rekening moeten houden met het feit dat er beperkte opslagruimte is. Ik verwacht in ieder geval geen wonderen.

Nou, het is een flinke lap tekst geworden.. Succes ermee! :p

15. NecroSadistic28

NecroSadistic28 Redeemed In Flames

Leuk Bevonden:
    5
    Ik vind het "realisme" van GTA IV geweldig. Vooral het rijden en diverse details zijn echt super en ik heb daar dan ook een lange tijd op gewacht. Voor mij zelf mag het nog het qua realisme nog een aantal stappen hoger, en dan ook op geweldadig gebied. Ik ben altijd een liefhebber van extreem geweld geweest, en zal dat ook altijd zo blijven. Ik ben zelf teleurgesteld in het feit dat er inderdaad geen reet te doen is met al het geld wat je bij elkaar verzameld. Het enige doel wat ik nu nog heb is de "Half Million" achievement, aangezien wapens & ammo nix kosten en de kleding HEEL erg schaars is. Daarnaast zijn er kleine dingetjes waar ik me aan stoor zoals (onder andere) de Pool Table in X's safehouse wat je niet kan gebruiken.

MAAR, over het algemeen is dit een fantastische game en voor 80% wat ik verwacht en gehoopt had. Hopelijk wordt het nog beter via de DLC.

16. tmffirework

tmffirework Willem II Tilburg!

Leuk Bevonden:
    0
    Helemaal met je eens. Ik vind ook het enige minpunt dat er wat weinig winkels zijn en plekken om je geld aan uit te geven. Bowlen, darten, en stand-up commedy zijn allemaal erg leuk. Maar je blijft nog steeds met veel geld over. Zou leuker zijn als je heel exclusieve auto's kon kopen. Of ontzettend dure merkkleding en een leuk interieur voor je huis.

17. Chillco

Chillco Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Het enigste waar ik mij aan erger bij GTA 4, is dat waar je ook staat, je bijna altijd wel politie achter je aan hebt, als je iets strafbaars doet. Het is wel realistsich, maar het had van mij wat minder gemogen. Ik wil als ik op een verlaten stuk sta en mij geweer leeg knal, niet direct een ster te pakken hebben. Of als ik over straat loop en iemand een tik geef, gelijk politie. Ze staan op elke hoek van de straat.

18. tmffirework

tmffirework Willem II Tilburg!

Leuk Bevonden:
    0
    je zou het eigelijk even uit moeten kunnen zetten!

19. Maddmonkey

Maddmonkey Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.435
    wat ik nog irritanter vind is het spawnen van politieauto's als je dan net buiten de cirkel bent. Echt strontirritant als je net de politie van je af hebt geschud.

20. Dioga

Dioga Piraat

Leuk Bevonden:
    52

Moderne tieten, tiet voor 't nieuwe rieden!

Kan aan mij liggen misschien maar ik vind dat er bar weinig is aangepast aan het rijgedrag van auto's of de manier waarop de politie mij achtervolgt. De wegversperringen vind ik alleen maar een leuke toevoeging. Sommige auto's slippen meer dan andere, was bij vorige delen ook zo en remmen deed ik sowieso al altijd. Voor mij heeft GTA IV nog steeds dezelfde feeling als de vorige delen. En ik kan me vergissen maar was het niet altijd mogelijk om met de handrem 180 graden te draaien? Ik kan me niet anders herinneren, iig en het spel speelt hetzelfde weg als alle andere 3D delen.
    Op mij komt er maar weinig over van het vernieuwde realisme. Het is gewoon GTA, alleen deze keer in New York.

Deel Deze Pagina