Ikaruga, by far. Komt ook omdat ik 2D shooters altijd wel tof gevonden heb maar Ikaruga is van een klasse apart. Op Gametrailers.com hebben ze een top 10 van 2D shooters allertijden samengesteld en Ikaruga staat daar op 2. Is natuurlijk ook een persoonlijke mening van de gasten die die top 10 hebben samengesteld, maar toch. Het is een genadeloos moeilijk spel, maar wel eentje waar je steeds beter in kan worden. Kwestie van aanvalspatronen van je vijanden onthouden, beetje hetzelfde principe als Contra dus, maar het is fokking verslavend. De levels zijn vet, de bazen zijn vet, de dikke explosies en daarbijhorende framedrops die je krijgt áls je een baas hebt verslagen zijn vet, de graphics zijn vet, de muziek is vet....hell het hele spel is vet.
Laat je overigens niet misleiden door de Default Settings waarbij je maar 3 levens en geen Continues hebt, dat kun je veranderen. Ook de voorwaarden voor het verkrijgen van nieuwe levens kun je veranderen. Doe je een van die dingen, dan doe je niet mee in de Leaderboards maar fuck dat. Met 3 Continues en 5 levens per Continue kun je beginnen, maar naarmate je het spel meer speelt unlock je meer Continues. Heb er nu zelf 7. Als je het voor elkaar krijgt de game vanaf Chapter 1 t/m de laatste uit te spelen zonder Game Over te raken (ongeacht Difficulty, ongeacht aantal Continues wat je verbruikt) unlock je naast de standaard Arcade Mode ook nog een zogenaamde Prototype Mode, waarbij je zelfs een bepaalde hoeveelheid ammo hebt. Veel zieker dan dat gaat het niet worden. Maar echt, het hele principe van die Polarity Switches is echt briljant en iets wat Ikaruga zó anders maakt dan andere 2D shooters.
Zo, dit moest er ff uit
Ik word me trouwens wel een partij huiverig van al die horrorverhalen over licenties met XBLA games wanneer je 360 stuk gaat en je een andere terugkrijgt. Ben ik even blij dat ik in de periode van mijn eerste 360 maar twee XBLA games heb gedownload. Dat waren idd ook de enige twee games die aangaven dat ze Trial games waren op het moment dat ik niet ingelogd was op Live. Gelukkig zijn het twee schijtgames (Gauntlet en Hardwood Backgammon) die ik inmiddels een tijdje geleden verwijderd heb omdat ik ze toch nooit meer zal spelen. Maar dit betekent dus dat mocht mijn huidige 360 ooit nog stuk gaan (*klopt af) ik sowieso mijn HDD niet meestuur en ik van MS ga eisen dat ze mijn eigen 360 terugsturen en niet die van een ander. Desnoods wacht ik dan maar wat langer op de reparatie, want tegenwoordig heb ik dus 15 XBLA games i.p.v. twee.
Laatst bewerkt: 16 mei 2008