Ik heb het spel dan eindelijk (besteld van bol.com, kreeg uiteindelijk ook eentje met een Duitse doos), en ik moet zeggen dat ik dit echt de beste kart-racer ooit vind. Het baanontwerp is geweldig, met het aantal voertuigen zit er veel meer diepgang in het spel dan voorheen, en de nieuwe drift-methode spreekt me ook veel meer aan dan die uit vorige MK spellen.
Voordat ik het spel had las ik een zooi reviews en ik hoorde ook van mensen die het spel hadden dat het qua items nu ongebalanceerder dan ooit was. Gelukkig viel het in mijn ogen mee en was het wapensysteem niet hindelijker dan in Double Dash. Ik heb inmiddels alle GPs gehaald en de ster-rating binnengehaald zo dat ik online kan laten zien hoe stoer ik wel niet ben (), en ik beleef er nog steeds veel plezier aan time trials te rijden en tijden van vrienden te kloppen, met vrienden online te spelen, en VS mode en Battle mode te doen.
Er was in recensies trouwens ook een hoop gezeik over de Battle mode, maar deze vind ik beter dan ooit. Ten eerste kan je hem nu ook tegen de computer doen voor als er even geen vrienden beschikbaar zijn, en ten tweede vind ik in tegenstelling tot veel recensenten het hele idee van twee teams erg leuk. Ook in battle mode zijn de nieuwe levels echt geweldig.
Het stuurtje kon ik helaas echt niet aan wennen dus ik speel nog met de goeie ouwe GC controller, al ga ik het nog wel een paar keer met het stuurtje proberen. Graphics boeien me niet zoveel meer, maar toen ik de nieuwe versie van levels als Mario Raceway, D.K.'s Jungle Parkway en Bowser's Castle (allemaal oorspronkelijk van de N64) zag, vond ik het er toch wel erg indrukwekkend uitzien allemaal.
Om een lang verhaal kort te maken: een heel erg leuke game die me nog lang zal boeien.
Ik las deze post nog. Graphics zijn in zo verre belangrijk dat ze je niet moeten storen tijdens de gameplay, en dat is bij Mario Kart Wii dus helemaal niet het geval. Het spel is ook gewoon mooier dan Double Dash maar dat terzijde. Dat gezegd hebbende gaat het bij de Wii inderdaad niet om graphics. Dit betekent dus niet dat de graphics kut zijn, laat staan dat Nintendo-gamers daar blij om zouden zijn, maar dat, in plaats van zich alleen maar te focussen op grafische vooruitgang (zoals bij Xbox 360 en PS3 vaak wel het geval is), er eerder nieuwe manieren worden gezocht om games te spelen en het dus langer boeiend te houden. Dit is niet alleen iets van de Wii, maar iets waar Nintendo, en dan met name Miyamoto eigenlijk altijd al mee bezig is. Tuurlijk, Playstation heeft dingen als Eyetoy e.d., maar noem me één game van deze generatie die zo'n nieuwe game-ervaring biedt als Super Mario Galaxy en we praten verder.
Dat is dus wat we bedoelen met gameplay boven graphics (en dus niet alleen maar gameplay en kut graphics). Super Mario 64, Starwing, F-Zero, Super Mario Kart, Goldeneye, Super Mario Galaxy; allemaal zijn het spellen die een compleet nieuwe draai gaven aan het genre waarin ze zich bevonden en dat hadden ze niet bereikt als ze er alleen maar leuk uitzagen (hoewel ze er allemaal wel leuk uitzien maar dat terzijde). Zelfs Super Smash Bros. is een spel dat, hoewel het in een bestaand genre hoort (vechtspellen), zich dusdanig onderscheidt dat geen enkele game vergelijkbaar is, en dat is de kracht van Nintendo - dat het continu nieuwe game-ervaringen brengt en soms hele genres opnieuw uitvindt. Graphics moeten hierin een middel zijn, maar geen doel, en dat is dus precies wat er bedoeld wordt met gameplay boven graphics.
Laatst bewerkt: 11 jul 2008