Lekker off-topic allemaal. Er is toch een Sony Section met daarin een MSG4-topic op dit forum?
Gaat volgens mij niet echt de goede kant op met de PS3. Toch wel vaag dat een gigant als Sony zich eigenlijk geen raad weet met de concurrentie die de X360 en Wii bieden. We gaan steeds meer de kant op dat de dominante positie die Sony had volledig weg is. Sony mag blij zijn als ze als tweede eindigen deze ronde. Sony kan alleen nog maar dromen van de cijfers die de Wii laat zien. Sony kan ook alleen nog maar dromen van de aantallen die de X360 wegzet in zijn “Home-ground”. De X360 doet het immers meer dan goed in de VS en de PS3 krijgt volledig klop in het eigen land, Japan. In Europa is het eigenlijk niet anders. De Wii verkoopt als een mallemoer en tussen de X360 en PS3 is het op dit moment een dubbeltje op zijn kant. Sommige cijfers wijzen uit dat er meer X360s zijn verkocht andere weer dat er meer PS3s zijn verkocht. Neemt niet weg dat Sony het voordeel van de twijfel zou moeten hebben als je het puur en alleen over X360 vs PS3 in Europa. Gaat dus niet goed want de tijd is in een rap tempo aan het verstrijken en dat is allerminst in het voordeel van Sony.
Sony gaat ervan uit dat de PS3 makkelijk 10 jaar meegaat. Dat is een stelling die ik zeer betwijfel. MS en Nintendo gaan echt niet wachten tot 2017 met het lanceren van de volgende generatie consoles. Sterker nog de opvolger van de Wii en X360 zullen zich al gaan aandienen in 2010-2011 en zullen zeer waarschijnlijk in 2012 gelanceerd gaan worden. Nintendo misschien nog wel eerder omdat zij nog de stap moeten gaan maken naar HD(MI). Want reken maar dat er binnen Nintendo een hoop handjes aan het jeuken zijn om Mario in 1080p te laten zien aan het grote publiek. Hetzelfde zou je van MS kunnen zeggen al moet je dat op een heel ander vlak zoeken. MS zal niet al te lang willen wachten om met een “schone lei” te beginnen en dus een puik stukje hardware af te leveren. Stel je eens voor wat voor succes de X360 zou hebben gehad als die hele affaire van RRoD niet bestond. Ga er dus maar vanuit dat er op dit moment miljoenen (zo niet miljarden) tegenaan worden gesmeten om de “hardware-tak” echt goed op de rit te krijgen.
Wat doet Sony is de grote vraag. We kunnen veilig stellen dat Sony een zeer goed stukje hardware heeft afgeleverd met de PS3. Daar valt eigenlijk niets op aan te merken. Ik persoonlijk vind het enige minpunt van de PS3 de vormgeving, natuurlijk het programmeren van spellen daargelaten. Ik denk dat een hoop gamers het met me eens zijn als ik zeg dat de PS3 er veel beter uit zou zien als dat ding gewoon 19” bij 3” was (43cmx10cm) met een geil (blauw) matrix-scherm dat zou displayen “Now Playing – Grand Turismo 5 *** Nordschleife”! Maar het grote winstpunt van Sony zou moeten liggen bij het programmeren van dat ding. Het is inmiddels wel duidelijk dat het een hels karwei is om een game fatsoenlijk te laten draaien op de PS3. Dat was ten tijde van de PS2 ook al lastig maar toen kwam Sony daar redelijk makkelijk mee weg omdat er simpel weg geen concurrentie was. Sony heeft weinig tot geen progressie geboekt als het aankomt op het afleveren van een console waar het fijn programmeren is. En dat is dus waar de schoen afschuwelijk wringt bij Sony. Hardware is ok maar software ontwikkelen is knudde. Zie het als volgt: Het is veel makkelijker om een huis te bouwen waar een gezin gelukkig en tevreden kan leven dan een gezin te ontwikkelen dat gelukkig en tevreden kan leven in een huis. Ja doordenkertje. En laten Nintendo en MS nu net de kunst verstaan van het gelukkige gezin te ontwikkelen. Dat is waar de schoen wringt bij Sony.
Het is echt, als je het mij vraagt, 5 voor 12 voor Sony als het aankomt op het behouden van zijn dominante positie in de gaming wereld. En eigenlijk hebben ze die al verspeeld. Maar misschien ben ik te anti Sony. <Please help me out>
Laatst bewerkt: 24 mei 2008