Ja weet je, alles wat ik nu te zeggen heb is volkomen wijsneuzerig (vervloek me dus en neem me daarna maar niet serieus, doe ik zelf ook niet ). Zo iets als "I told you so for the last 3 years."
Ik weet nog goed dat journalisten op me af kwamen in LA tijdens de E3 in 2005 na de Killzone 2 demo. Wat moest ik toen tandenknarsen toen me verteld werd dat we "toast" waren. Iedere idioot kon zien dat het een gefakete demo was en dat er voorlopig geen enkele console of pc in staat zal zijn tot dat soort gameplay. En al die idioten (die er nu eentje hebben )vielen er voor als bakstenen.
Anyways, Sony leidt aan hun typische "overpromise-underdeliver" syndroom, waar ze nu enorm de prijs voor betalen. Laatst had ik een stukje geschreven over de gouden driehoek van Project Management: tijd, kwaliteit en kosten (lees: middelen). Je ziet nu in hun statement letterlijk "repurposing of resources".
Ik gok dat LBP en Home (en eventuel Res 2 en/of Killzone 2) nu ook wederom onder druk liggen qua tijd en kwaliteit. Het enige dat ze kunnen doen is er meer resources tegenaan gooien, tenkoste van titels die die resources dan moeten opofferen. Je kunt dan the Getaway en Eight Days uitstellen, maar op een gegeven moment word je dan ongeloofwaardig. Als je alle resources daar weg haalt, dan duren die titels nu nog 3 jaar of zo en dan kom je met games uit die door het uitstel al lang zijn ingehaald door betere games. Ofwel dan cancel je ze.
Het water staat ze dan wel echt aan de lippen. Cancellen van the Getaway vind ik oprecht een enorme klap in het gezicht van vele PS3 fanboys. Eight Days is een nieuwe franchise, dus dat is te vergeven, maar the Getaway? WOW, some serious shit they are in.
Zoals gezged, ze vechten op te veel fronten oorlog: dashboard, online, PS3, PS2, PSP. Op een gegeven (en altijd slecht) moment kom je tekort.
Nog even iets van een totaal andere orde: wij werken aan een nieuwe versie van Xbox Live >>> na de interne demo weten we dat er ondertussen een totaal andere kant op wordt ontwikkeld dan door mij verwacht. Dat wat ik wilde is feitelijk uitgesteld (maar nooit aangekondigd of beloofd en daarop under deliveren we dus ook niet ) en wat er nu aankomt is ook enorm tof. Deadline is nog steeds voor de Home Beta, laat staan Home launch. (En om alvast wat te verklappen >>> het heeft eigenlijk weinig met Live te maken :b
Daarnaast launchen we dit jaar nog 9 games (na Ninja Gaiden 2). Tel maar uit hoeveel we er hebben aangekondigd, dan weet je hoeveel we er nog onder de pet houden. En ik kan u ook alvast vertellen dat 2009 langzaam maar zeker vorm krijgt en ook boordevol zeer coole games gaat zitten. Een aantal showcase titels die benaderen wat sony demoot (maar je, die demo-en meer dan ze aankunnen). En met een beetje geluk gaan we in NL in (begin) 2009 ook iets doen met films en hi-def en zo en downloaden en zo, nog voordat Home officieel launcht. Let wel, geen belofte, geen aankondiging, maar we werken er hard aan.
PS Mijn vertrouwen dat Sony er weer helemaal bovenop komt is onaangetast. Deze wereld zit vol met idioten, dus die PS3's vinden hun weg wel naar tientalle miljoenen huishoudens. Om ook maar in de buurt te komen van hun succes moet MS wel zo veel overperformen tov Sony, dat grenst aan het onmogelijke. Mochten wij deze generatie al winnen van Sony, dan vreet ik mijn controller op >>> bij wijze van uiteraard...
Laatst bewerkt: 5 jun 2008